آزادی صد‌ها هزار زندانی در زندان‌های جهان پس از شیوع کرونا

در پی شیوع ویروس کرونا در جهان، دولت‌های کشور‌های مختلف مجبور شده‌اند صد‌ها هزار زندانی را آزاد کنند.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک تایمز، زندان‌ها در سراسر جهان به بستر مناسبی برای شیوع ویروس کرونا تبدیل شده و دولت‌ها را بر آن داشته است تا در تلاش برای جلوگیری از گسترش هرچه بیشتر این بیماری در زندان‌ها صد‌ها هزار نفر را آزاد کنند.

به نوشته نیویورک تایمز، به دنبال شیوع بیماری کووید-۱۹، شورش در زندان‌ها نیز شدت پیدا کرده است، چراکه زندانیان خشمگین خواهان توجه هرچه بیشتر به مشکلات همیشگی آن‌ها در زندان‌ها از جمله ازدحام بیش از حد در سلول ها، آلودگی و دسترسی محدود به خدمات بهداشت و درمان هستند.

در برزیل که یکی از بزرگترین و پرازدحام‌ترین زندان‌ها را دارد، زندانیان در ویدئویی تهدید کرده اند چنانچه دولت هرچه سریعتر اقدام به بهبود وضع آن‌ها نکند، نگهبانان را خواهند کشت.

زندانیان در کلمبیا ماه گذشته به علت نگرانی از ابتلا به کرونا دست به شورش زدند؛ بیماری که جان ۲۳ تن از هم سلولی‌های آن‌ها را گرفته بود.

در زندانی در بوینوس آیرس -پایتخت آرژانتین- نیز زندانیان خشمگین از نبود امکانات کافی برای محافظت از خود در برابر کرونا ۹ ساعت اعتراض کردند و ضمن به آتش کشیدن ملحفه‌ها پارچه نوشته‌ای در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «ما نمی‌خواهیم در زندان بمیریم.»

همچنانکه کووید - ۱۹ کشور‌های جهان را گرفتار بحرانی پیچیده کرده است، کارشناسان سازمان ملل در امور بازداشت ها، سازمان جهانی بهداشت و فعالان حقوق بشر از دولت‌ها خواسته اند تا هرچه سریعتر شمار زندانیان خود را کاهش دهند.

میشل باچله، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد در بسیاری از کشورها، جمعیت زندانیان در زندان‌ها بالاست. این مسئله خطرناک است و بی توجهی به پیامد‌های آن می‌تواند فاجعه بار باشد.

اطلاعات یک موسسه تحقیقاتی در دانشگاه لندن نشان می‌دهد دست کم ۱۲۵ کشور شمار زندانیان بیشتری نسبت به ظرفیت زندان‌های خود دارند و در ۲۰ کشور شمار زندانیان بیش از دو برابر ظرفیت و تجهیزات زندان‌های آنهاست.

شیوع سریع ویروس کرونا در زندان‌ها ماه فوریه و هنگامی آشکار شد که دست کم ۱۵۵ زندانی در استان‌های هوبی، شانگدونگ و ژیجیانگ چین به این ویروس آلوده شدند. دولت در واکنش به این مسئله اقدام به اخراج شماری از ماموران زندان‌ها به خاطر قصور در جلوگیری از شیوع این ویروس کرد و ضمن ممنوع کردن ملاقات‌ها، نگهبانان را در چند زندان مجبور کرد تا چند هفته در پست‌های خود بمانند.

به دنبال بازگشت یکی از ماموران زندان شاندونگ از سفر به ووهان، مرکز شیوع کرونا در چین، و آلوده شدن دیگر زندانیان و نگهبانان، زندانیان آن برای قرنطینه به هتل‌ها فرستاده شدند.

با شیوع سریع ویروس کرونا در سراسر کشور‌ها در عرض چند هفته، مقامات در بسیاری از کشور‌ها ملاقات‌ها را زندان‌ها لغو و اقدام به اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در زندان‌ها کردند.

هزاران زندانی از جمله برخی مهاجران نیز در آمریکا آزاد شده اند. در برزیل، مقامات این کشور چهار مورد مرگ بر اثر ابتلا به کرونا، ۱۰۴ مورد مبتلا و ۱۴۵ مورد مشکوک به ابتلا را در میان زندانیان این کشور گزارش کرده اند.

این کشور اعلام کرد حدود ۳۰ هزار زندانی را آزاد کرده است، اما کارشناسان می‌گویند دامنه مشکلات در زندان‌های برزیل نامشخص است، زیرا تنها ۶۸۲ نفر از بیش از ۷۷۳ هزار زندانی این کشور مورد آزمایش قرار گرفته اند.

یک پزشک برزیلی می‌گوید شمار زیادی از زندانیان دارای بیماری‌های زمینه‌ای همچون دیابت، چاقی مفرط و فشار خون هستند. تعداد آن‌ها در زندان‌های کشور اغلب دو تا سه برابر ظرفیت زندان هاست و زندانیان مجبور هستند روی زمین بخوابند از این رو یک زندانی مبتلا به کرونا می‌تواند دیگران را نیز آلوده کند.

مسئولان زندان‌های برزیل برای جلوگیری از شیوع این بیماری، ملاقات زندانیان را با خانواده و وکلای آن‌ها به حال تعلیق درآورده و اقدام به اجرای تدابیر بهداشتی در زندان‌های دولتی و فدرال کرده اند.

ویروس کرونا از اواخر سال گذشته میلادی در ووهان چین نمایان شد و پس از آن در بیش از ۲۱۰ کشور جهان شیوع یافت. این ویروس تاکنون بیش از ۳ میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده و شمار کشته‌های آن از ۲۰۰ هزار نفر فراتر رفته است.

انتهای پیام/

برچسب ها: ویروس کرونا ، زندان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
بايد ببرنشون تو بيابوناي فنس و سيم خاردار ولشون كنن
آخرین اخبار