رقابت در بازارهای نفت تغییر شکل داد / تلاش برای ذخیره‌سازی بیشتر

شیوع کرونا تقاضای نفت و فرآورده را به شدت تحت تاثیر قرار داده و این روز‌ها فعالان بازار‌های جهانی نفت درگیر رقابت برای ذخیره‌سازی هرچه بیشتر شده اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،   همه گیری جهانی ویروس کرونا ضربه شدیدی به تقاضای فرآورده‌های نفتی، سوخت‌های مورد استفاده در حمل و نقل مانند دیزل، بنزین و سوخت جت زده و موجب شده شرکت‌ها با توجه به ساختار کانتانگو (ارزان بودن قیمت نقدی نفت نسبت به نرخ آتی آن) در بازار به هر طریقی به ذخیره سازی محصولات متوسل شوند. به طور معمول در زمانی که بازار ساختار کانتانگو دارد، متقاضیان ترجیح می‌دهند کالای مورد نظر را فوراً خریداری کنند و در انبار‌های خشکی خود یا در موارد ضروری به صورت شناور ذخیره و نگهداری کنند تا زمانی که تقاضا و ارزش سوخت افزایش یابد.

مؤسسه پلاتس در گزارشی اعلام کرد که رکود جهانی، که به شدت تقاضا برای سوخت حمل و نقل را تحت تأثیر قرار داده، بی سابقه بوده است و موجب شده پالایشگاه‌ها، مخلوط کننده‌ها و معامله گران روش‌های عجیبی را برای ذخیره محصول به کار بگیرند.

یکی از منابع بازار در همین راستا گفت: فکر می‌کنم با این سرعتی که پیش می‌رود، مردم به زودی وان‌های حمام خود را هم از نفت و فرآورده پر کنند. در مورد فرآورده‌های نفتی و میان تقطیرها، مخازن تکمیل شده‌اند و با ادامه این روند، رقابت بیشتر برای ذخیره سازی است تا خرید و فروش.

وی افزود: احتمالاً همه گیری کرونا بیشترین آسیب را از میان فراورده‌های نفتی به بنزین و سوخت جت زده است، چون در این دو مورد با کمترین میزان مصرف عمومی مواجه هستیم. به نظر می‌رسد بازار دیزل اروپا به دو دلیل بهتر از سایر فرآورده‌های نفتی است. نخست اینکه مصرف آن نسبت به سایر فراورده‌ها بیشتر است و از سویی دیگر تقاضای اروپا برای سوخت جاده‌ای و حمل و نقل مواد ضروری و غذایی در سطح اروپا به اندازه بنزین کاهش نیافته است. در طول بهار کامیون‌ها مشغول جابجایی مواد غذایی و تحویل کالا‌های مختلف و محصولات کشاورزی به نقاط مختلف هستند. دلیل دوم این است که ظرفیت خالی مخازن دیزل بسیار بیشتر از بنزین است. با این حال، وضعیت ذخیره سازی برای دیزل نیز به نگرانی تبدیل شده است. به نظر می‌رسد در مورد نفتا نیز وضعیت مشابه است و حجم قابل توجهی مازاد عرضه در بازار وجود دارد.

منابع معتبر می‌گویند که کمبود کشتی به علت ذخیره سازی شناور و کاهش حمل و نقل دریایی باعث تأخیر و اختلال در اتصال عرضه اروپا به تقاضای رو به رشد آسیا شده است.

منبع: مهر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.