تصرف ۳۵ هکتار از ایل‌راه‌های کهگیلویه وبویراحمد

مدیرکل امورعشایر کهگیلویه وبویراحمد گفت: ۳۵ هکتار از ایل‌راه‌ها و مسیرهای عبور عشایر ایل های بویراحمد و قشقایی در این استان توسط افراد سودجو تصرف و از بین رفته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، بهمن آزادی مدیرکل امورعشایر کهگیلویه وبویراحمد گفت : ایل راه‌ها در مسیر‌های گچساران به یاسوج، یاسوج به سمیرم و کهگیلویه به بویراحمد سفلی تصرف شده است.
 
او بیان کرد: بیشترین تصرف ایل‌راه‌ها و میان‌بند‌های عشایر درشهرستان‌های گچساران و بویراحمد بوده که از سوی افراد سودجو تبدیل به باغ شده‌اند.

آزادی با اشاره به تهیه نقشه ایل‌راه‌های استان گفت: تعدادی از افراد متخلف که ایل راه‌های عشایری را بصورت غیرقانونی تصرف کرده اند به مراجع قضایی معرفی شده اند.

مدیرکل امورعشایر کهگیلویه وبویراحمد اضافه کرد: یکهزار و ۵۱۸ کیلومتر ایل راه عشایری در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

او زمان کوچ عشایر این استان به مناطق ییلاقی را بیستم اردیبهشت ماه جاری اعلام کرد و گفت: تعدادی از عشایر زودتر از این زمان کوچ خود به مناطق ییلاقی را آغاز کرده اند که کارشان خلاف قانون‌بوده است.

آزادی افزود:  عشایری که زودتر از زمان تعیین شده اقدام به کوچ کنند به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

۱۲ درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۱۱ هزار خانوار با جمعیتی معادل ۷۰ هزار نفر عشایر هستند.

هشت ایل بومی و سه ایل غیربومی با ۱۳ زیست‌بوم در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

عشایر این استان بیش از یک میلیون رأس دام سبک و سنگین نگهداری می‌کنند و سالیانه هفت هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز توسط آن‌ها تولید می‌شود.

عشایر کهگیلویه و بویر احمد هم چنین ۳۵ درصد صنایع‌دستی شامل ۱۰ هزار مترمربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش این استان را تولید می‌کنند.
انتهای پیام/غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.