مدیرحوزه‌های علمیه سراسر کشور؛

طلاب برای جهان پس از کرونا مطالعه و برنامه‌ریزی کنند

آیت الله اعرافی در پیامی به طلاب و فضلای حوزه بر لزوم تداوم حرکت علمی حوزه‌های علمیه و مطالعه و برنامه ریزی برای جهان پس از کرونا تاکید کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه در پیامی به طلاب، فضلا، مدیران حوزه‌های علمیه نقاط مختلف جهان با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور‌های مختلف جهان، ضمن قدردانی از حضور طلاب در کمک رسانی به مردم در این بلای عمومی، بر لزوم تداوم حرکت علمی حوزه‌های علمیه از طریق ابزار‌های ممکن و همچنین مطالعه و برنامه ریزی طلاب و محققان دینی برای جهان پس از کرونا تاکید کرد.

متن کامل پیام آیت الله اعرافی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انه هو خیر ناصر و معین و صلی الله علی محمد وآله الطاهرین لاسیما بقیة الله عجل الله تعالی فرجه فی الارضین

طلاب، فضلا و مدیران مکرم حوزه‌های علمیه در اقصی نقاط عالم

السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

در پایان ماه شعبان المعظم، موالید درخشان این ماه و درخشش انوار ربوبی به ویژه میلاد حضرت، ولی عصر ارواحنا فداه و فرا رسیدن ماه ضیافت الهی، ماه نزول قرآن کریم و مجال تجلی الطاف بیکران الهی، نبوی و علوی و فیضان انوار و عنایات الهی و زمان تبلور معارف ناب انسان ساز و تحول آفرین رمضانیه را صمیمانه تبریک می‌گویم و متواضعانه خدمات بی شائبه و خالصانه شما را می‌ستایم و ارج می‌نهم و سپاس می‌گزارم و فرصت را مغتنم شمرده، مطالبی را در این ایام سرنوشت ساز، در سایه سار انوار قدسی حضرت امام رضا علیه السلام و از جوار ملکوتی کریمه اهل بیت حضرت معصومه سلام الله علی‌ها یادآوری می‌نمایم:

اول: این مکتب قرآن و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و دعا‌ها و مناجات‌های دل انگیز و روح افزا و ذخائر عظیم حدیثی و مصادر فاخر معارف و علوم اسلامی است که روحانیت و حوزه را در طول تاریخ پشتیبانی کرده و به فضل الهی به قله‌های سربلندی و کمال می‌رساند و همین پشتوانه گران سنگ و بصیرت و آگاهی الهی و اجتماعی بود که مبدا پیدایش و شکوفایی انقلاب اسلامی و احیای معارف اهل بیت علیهم السلام و بیداری امت اسلام قرار گرفت و به لطف الهی و هدایت اولیای طاهرینش این راه نورانی در ایران و منطقه و جهان پیوسته، درخشنده و فزاینده استمرار خواهد یافت.

دوم: مراجع معظم تقلید دامت برکاتهم و حوزه‌های علمیه با بهره گیری از آموزه‌های اسلام ناب، در شرایط سخت بیماری کرونا با اهتمام به نظرات کارشناسی و توصیه‌های علمی و بهداشتی، پیشگام در مواجهه صحیح و منطقی و اتخاذ نگاه جامع و متوازن با آن‌ها شدند و همراهی، همدلی و خدمت رسانی به آسیب دیدگان و خانواده‌های آنان و همدردی و مواسات با مردم را وجهه همت خود نهادند.

به فضل الهی، این پیشگامی حوزه‌ها و روحانیت به ویژه در ایران اسلامی، در خدمت به اسلام و انقلاب و ملت شریف ایران و امت اسلام؛ به رغم همه غرض ورزی‌ها و شایعه‌سازی‌های رسانه‌ای دشمنان و گاهی ملامت‌ها و طعنه‌های ناآگاهان و نیز گاهی نامهربانی و غفلت دوستان؛ استمرار و ارتقا خواهد یافت.

رسالت تاریخی حوزه‌های علمیه بویژه طلاب جوان و جهادی در این مقطع مهم حیات بشری آن است که با تأسی به اسلام عزیز و سنت و سیره و پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و اهل بیت مطهرش علیهم السلام در اقصی نقاط عالم، علمدار علم و تقوی، خدمت و اخلاص، عشق و منطق، عدالت و مقاومت، ایثار و مواسات و هدایت باشند.

در ایران عزیز حضور خالصانه، متواضعانه و مظلومانه طلاب عزیز ایثارگر در حوادثی از قبیل سیل و زلزله و به ویژه اکنون در پیشگیری و مبارزه با کرونا و پدیده‌های ناشی ازآن، در کنار امدادگران و شهیدان راه سلامت و همراه پرستاران گرامی و پزشکان ارجمند و کادر بیمارستان‌ها و طیف‌های گسترده نیرو‌های مردمی و دانشگاهی و فرهنگی و بسیجی و مسئولان محترم، لوح زرین دیگری را در تاریخ حوزه و روحانیت و ایران و انقلاب رقم زد و مایه افتخار حوزه‌های علمیه و روحانیت معظم و ملت بزرگ ایران شد و تحسین ملت و دولت و جهانیان را برانگیخت.

تاریخ، فداکاری و از خودگذشتگی و ایثار همه مجاهدان راه سلامت و طلاب و فضلای عزیز جهادی در زمینه‌های امداد و نجات، کمک‌های روحی و معنوی، مشاوره‌های روانی، پاسخگویی به پرسش‌های اعتقادی، فکری و شرعی، تجهیز و تدفین درگذشتگان و تحمل رنج‌ها و ملامت‌های آنان در این ایام دشوار را ثبت خواهد کرد و در پیشگاه خداوند متعال مأجور خواهند بود؛ همانطور که همبستگی ملت بزرگ ایران و مجاهدت سپاه سلامت و تلاش مسئولان خدوم و نیرو‌های مردمی و کشوری و لشکری آن هم در شرائط تحریم ظالمانه و تبلیغات سهمگین در پیشگیری و مبارزه با کرونا برگ زرینی در تاریخ ایران و انقلاب، رقم زد و این تجربه بر آمادگی نظام اسلامی و توانائی‌های آن افزود، و همه این موفقیت‌ها که تجربه نگاری و تاریخ نگاری و نظریه پردازی و الگوسازی آنان آغاز شده است، تجربیات و دستاورد‌های ارزشمندی است، که متواضعانه تقدیم نخبگان و اندیشمندان کشور‌های دیگر می‌شود و امیدواریم ضمن دریافت تجارب حوزه‌های دیگر بلاد و نقد، اصلاح و تکمیل، مبنایی برای تضارب آراء، تفاهم و تعامل شود.

سوم: در منطق اسلام مواجهه با مصائب و رنج‌ها و بلا‌ها بر اساس مبانی فلسفی و کلامی و فقهی و حقوقی و اخلاقی بر یک شاکله سه ضلعی عقلانی، علمی و معنوی استوار است.

۱. این رویکرد، عقلانی است، زیرا تفسیر جامعی از چرایی و علت‌های آشکار و نهان پیدایش این گونه ناملایمات و حوادث در اسلام عزیز ارائه شده و تأکید گردیده است که در ورای این حوادث، فلسفه‌هایی مشخص و آزمون‌های الهی و هشدار‌هایی بیدارساز برای بشر وجود دارد و انسان می‌تواند به حکمت فراگیر الهی در همه این فراز و فرود‌ها اعتماد کند. آیات شریفه قرآن و احادیث پیامبر و معصومین علیهم السلام تصویری جامع و منسجم و منظومه وار از هستی، انسان، آزمون‌های الهی، حوادث و بلا‌ها ارائه داده که در اندیشه فلسفی و کلامی و معارفی بزرگان دین و معرفت، تبیین شده است و در ناکامی مکاتب فکری و معرفتی عالم، بدون تردید جهانی تشنه این عقلانیت و منطق هستند.

۲. این رویکرد علمی است، زیرا مبتنی بر اذعان به نظام علّی معلولی و طبیعی و جامع و فراگیر است و فقه و اخلاق ومعارف اسلامی، بشر را به بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و استعداد‌های فکری خود برای حل مشکلات بشری فراخوانده و هرگز او را به انحصار در روش‌های معین و راه‌های معنوی و عبادی به مثابه بدیل و جایگزین اندیشه علمی و نسخه عملی فرا نخوانده است بلکه اسلام با راهنمایی‌ها و هدایت‌ها و نظام‌های کلان و خرد خود، بشر را به تلاش و سعی علمی جامع و بهره گیری از همه تجارب بشری برای حل مشکلات توصیه کرده است.

۳. این رویکرد، معنوی و غیبی و اخلاقی است؛ زیرا علاوه بر دعوت به آگاهی بر احاطه علم و حکمت الهی و قدرت و دست برتر خداوند در پس همه ظواهر، به باور نسبت به وجود قوانین فرامادی و امداد‌های غیبی هم فرا می‌خواند و بر نهفته بودن درس‌های بزرگ اعتقادی، عبادی، اخلاقی، اجتماعی و انسانی در بطن این حوادث و ضرورت درس آموزی از آن تأکید دارد.

در گفتمان فلسفی معرفتی اسلام، دوقطبی‌ها و تقابل‌های دروغین علم و دین، ماده و معنا، جسم و جان، دنیا و آخرت، درمان و دعا، سلامت جسم و سلامت روح، فیزیک و متافیزیک، علم و فلسفه، طب ابدان و طب ارواح و قوانین طبیعی و فراطبیعی وجود ندارد؛ و مع الاسف در طول تاریخ شاهد کژ راهه‌های افراطی و تفریطی در این دو قطبی‌ها بوده‌ایم و اکنون نیز کما بیش شاهد این گونه انحرافات هستیم.

ایران، حوزه و بزرگان آن، با همراهی ملت و دولت و امدادگران سلامت جامعه و طلاب و گروه‌های جهادی، با اندیشه و عمل خود، بشریت را به این راه روشن فرا می‌خوانند و نه به راه‌های تاریک و اندیشه‌های فلسفی ناصواب و نه به کج سلیقگی‌ها و شذوذات فکری و رفتاری و نه به دو قطبی‌های ناروا.

چهارم: طلاب و فضلا و استادان و محققان و مبلغان و مشاوران حوزوی می‌توانند افزون بر وظائف و امداد‌های عام انسانی، در عرصه‌های فکر و عمل، از ذخایر معرفتی و گنج‌های معنوی اسلام بهره گیرند و در بحران‌ها و ناهنجاری‌ها با رعایت مرز‌های تخصصی و در کنار متخصصان علوم پزشکی به ایفای نقش‌های امدادی و وظائف ویژه خود بپردازند. روحانیت و حوزه‌های علمیه درطول تاریخ از هویتی جامع علمی، فرهنگی و اجتماعی برخوردار بوده است و شأن خود را خدمت به جامعه بشری می‌دانسته و می‌داند و بدان افتخار می‌کند و در این جایگاه، به رسالت‌های ویژه خود که اعتقادی و اخلاقی و معرفتی و هدایت گری است بپردازد و آنجا که لازم است با رعایت ضوابط علمی و نظرات تخصصی برحسب نیاز به وظائف عام و انسانی و امدادی اقدام شجاعانه می‌کند.

پنجم: کلام و فقه و اخلاق اسلامی در همه ابعاد این گونه حوادث و بلایا و اپیدمی‌ها دارای احکام فقهی جامع و ریز و دقیق و توصیه‌های اخلاقی عقل پسند و معارف جامعی است که نه تنها جا را بر عقل و خرد و دانش بشری تنگ نمی‌کند بلکه آن را می‌پذیرد و با رویکردی تمدنی و فراتر هدایت می‌کند و تبیین این محور‌ها بر عهده حوزه و نهاد‌ها و شخصیت‌های آن است و در گنج‌های معنوی و معارف اسلام ذخایری برای حل مشکلات روحی و رفتاری و اجتماعی بشر وجود دارد که دست یابی به آن به توسعه مرز‌های علوم اسلامی و تحقیقات گسترده و مطالعات میان رشته‌ای نیاز دارد و تبیین و عرضه آن وظیفه حوزه‌های علمیه است. به فضل الهی امروزه حوزه‌های علمیه در ایران در طرح‌های تحولی خود، صد‌ها رشته و گرایش را متناسب با نیاز‌های بشر امروز طراحی کرده و محتوا‌های فکری و نیرو‌های متخصص فراوانی را تولید کرده تا بتواند از کیان اسلام تمدن ساز و جامع دفاع کند.

ششم: تاریخ گواهی خواهد داد که حوزه و بزرگان آن با تأسی به رهبری معظم و مراجع عظام تقلید دامت برکاتهم در همه مراحل و شرایط دشوار، بر این منطق جامع، خرد جمعی، رویکرد جامع و تمدنی تأکید کردند و در سفارش اکید و عمل به توصیه‌های بهداشت فردی و اجتماعی پیشگام بودند و برای دوره‌ای حتی مهمترین شعائر و مناسک دینی و نماز‌های جمعه و مراقد شریف و زیارتگاه‌ها و مساجد و برنامه‌های آموزشی حوزه‌ها را برای صیانت از سلامت مردم و مصالح بشری و رعایت مقررات، متوقف و معلق کردند و در برابر هیچ یک از تصمیمات کارشناسان و متولیان ذی‌ربط نایستادند، بلکه آن را پاس داشتند و همراهی و تشکر کردند؛ و در همین شرایط با التزام کامل به اسلام، گفتمان وحیانی و دیدگاه جامع اسلام را نیز عرضه کردند و از ارائه نقد و نظر و پیشنهاد ناصحانه نیز دریغ نورزیدند و خیل عظیم طلاب عزیز جهادی در میدان‌های گوناگون و در کنار دیگر متخصصان و تلاش گران، به امداد و یاری مردم و بیماران برخاستند و فارغ از هر نگاه مذهبی، دینی، قومی، نژادی و ملی، در صحنه حاضر شدند. ایران اسلامی و حوزه‌ها هیچ‌گاه در حصار نگاه‌های تنگ سیاسی و مذهبی و نژادی قرار نگرفتند و صبورانه برخی از سخنان ناصواب و اتهامات ناروا به حوزه و نهاد‌های حوزوی را تحمل کردند و درخدمت به مردم کوتاهی نکردند.

هفتم: حوزه علمیه تلاش کرد تا با انجام مکاتباتی با تعدادی از شخصیت‌ها و سازمان‌های مطرح بین المللی، ادیانی، اسلامی و شیعی، این منطق الهی انسانی را به رهبران مذهبی و سیاسی جهان نیز منعکس کند و بر ضرورت بیداری و همبستگی جهانی و بازگشت به هویت انسانی ناب و اصالت الهی بشر و تشکیل جبهه بزرگ توحیدی و مقابله با ستم‌ها و بی‌عدالتی‌ها و ایستادگی در برابر تبعیض‌ها و تحریم‌های ناعادلانه و جلوگیری از اشغال، جنگ، ترور و توسعه سلاح‌های کشتار جمعی و محکومیت یک جانبه گرایی و افراط گرایی و تفریط مداری تأکید کند.

ادیان الهی و نخبگان فرهنگی و آزادگان جهان می‌توانند با استفاده از این شرایط و همه ظرفیت‌ها، زمینه‌های این گفتمان الهی و انسانی و احیای کرامت انسانی و هویت فرهنگی و معنوی بشریت را فراهم آورند و سیاست‌های ظالمانه و دولت‌های مستکبر و بی‌رحم را که در عالم فساد و خشونت و خودخواهی و جهل و تعصب می‌گسترانند و حتی در درمان و دارو با قساوت رفتار می‌کنند، کنار زنند.

هشتم: اکنون در برخی نقاط عالم و به شکل برجسته و فراگیر، شکل گیری رزمایش‌های خدمت و مواسات و همدلی و انسانیت و موج حضور مردمی و خیزش نیرو‌های ایثارگر، تابلوی زیبای انسانی، اسلامی را ترسیم نموده است. تاریخ به خوبی نشان داده که تجربه بسیج مردمی که از ایمان، صبر و تلاش و فداکاری ملت‌ها جوشیده باشد بار‌ها معجزه به همراه آورده و در دیگران نیز موثر واقع شده و در تاریخ تحول آفرین بوده است. دنیای اسلام در سال‌های اخیر نمونه‌های بسیاری از معجزه‌های اراده ملت‌ها را به ویژه در کشور‌های محور مقاومت و تحقق اراده الهی دیده است. با عنایت الهی تجربه گرانبهای اعتماد به نفس ملی و باور به توانمندی‌های گسترده درونی و دل بریدن از بیگانگان موجب شده تا در کنار پیشرفت‌های چشمگیر علمی و فرهنگی و فناوری و نظامی، شاهد ابتکارات و خلاقیت‌ها و پیشرفت‌های اجتماعی و فرهنگی و علمی و پزشکی و تجربه‌های جدید در مهار این گونه بلا‌ها و اپیدمی‌ها باشیم و برآمادگی‌های خود بیافزاییم و پدافند غیر عامل را تقویت نماییم. کشور عزیز ایران به توفیق الهی و با تکیه بر چهل سال پرافتخار و در آغاز گام دوم انقلاب توانست سختی‌ها را به آسانی و تهدید‌ها را به فرصت مبدل کند و گام‌های بنیادین در ساختن آینده بهتر را بردارد.

نهم: با کمال تأسف در این حوادث شاهد برخی کژروی‌ها و کج سلیقگی‌ها در دنیای اسلام بودیم و شگفت‌آور آن که دشمنان ایران و اسلام و انقلاب نیز خباثت آمیز بر امواج سهمگین ان‌ها سوار شدند و جاهلانه و عجولانه به مبانی فکری و اعتقادی اسلام و معارف الهی و اهل بیت سلام الله علیهم و به ارزش‌های انقلاب اسلامی و مقدسات مذهبی و دینی و به پایگاه والای اجتماعی روحانیت، حوزه و انقلاب و نظام اسلامی یورش بردند و تلاش کردند با پاشیدن بذر کینه، دشمنی و اختلاف، به دین گریزی، اسلام هراسی، انقلاب هراسی، ایران هراسی و قم هراسی دامن زنند و منافقان و وابستگان نیز با دشمنان ملت در سخت‌ترین شرائط، همراهی کردند و در مواردی نیز غافلان در این میدان بازی کردند و البته روندجاری حوادث در جهان و ضعف‌های مدعیان جهانی و بروز بحران‌های عمیق اخلاقی و اجتماعی کشور‌های قدرتمند و چالش اقتصاد و سیاست جهانی و ضعف نهاد‌های بین المللی از یک سو و اقتدار و توانمندی‌های ایران از سوی دیگر، دروغ‌ها و کینه توزی‌های آنان را آشکار ساخت.

اما همه آنان بدانند قم، حوزه و روحانیت با رنج و مرارت و سختی و دشواری‌ها آشنا است و با جهاد، مقاومت، ایثار و فداکاری در کنار ملت بزرگ و مقاوم ایران اسلامی و محور مقاومت خواهد ایستاد و به یاری خدا بر عهد خود با خدا و مردم استوار خواهد ماند، ضمن آنکه از نقد دلسوزانه، نظرات، بحث آزاد و پیشنهاد‌های سازنده نیز استقبال می‌کند و خود را مصون از خطا نمی‌داند و با آسیب شناسی و آینده نگری از پیچ تاریخی کنونی عبور و به سمت آینده‌ای درخشان و تمدنی نوین توحیدی و جهانی پر از عدالت، معنویت و عقلانیت و اخلاق به پیش خواهد رفت.

دهم: این حادثه اتفاقی جدید در دنیای معاصر بود و تکانه‌ای شدید به اندیشه‌ها و زیر ساخت‌های فکری و رفتاری بشر وارد کرد و از ابعاد گوناگون و متنوع برخوردار است و پیامد‌های میان مدت و بلندمدت خواهد داشت و تفسیر‌های گوناگون از آن ارائه خواهد شد و جهان پساکرونا و پیامد‌های این حادثه و ابعاد گوناگون آن نیازمند مطالعه‌ای فراگیر و چند ضلعی با رویکردی جامع و از منظر‌های معرفتی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، علمی و فناوری است که همه نخبگان باید بدان بپردازند. اما مهم‌تر آن است که مجامع علمی، مراکز دینی و فرهنگی و نهاد‌های حوزوی با نگاهی جامع، اسلامی، تمدنی، علمی و دقیق به مطالعات و تحقیقات گسترده در همه زمینه‌های آن بپردازند و برای عبور از بحران‌های مشابه و بهره‌گیری از همه فرصت‌ها و رقم زدن جهانی درخشان‌تر برنامه‌ریزی نمایند.

در تاریخ نقاط عطفی وجود دارد که حضور هوشمندانه یک ملت و امت و بهره مندی از یک اندیشه و گفتمان نظام مند می‌تواند نقش آفرین باشد و در آینده تاریخ اثر گذارد، حوزه هوشمند و حکیم باید از این نگاه راهبردی و آینده نگر برخوردار باشد و طبعا این مقوله به خردورزی، دانشوری، حکمت، شجاعت، ابتکار، خلاقیت و روح انقلابی نیاز دارد و بحمدالله سابقه تاریخی حوزه‌های علمیه در طول تاریخ مشحون از چنین بصیرت‌ها و حکمت‌ها و مقاطع راهبردی است.

یازدهم: به مدد الهی و عنایات حضرت، ولی عصر ارواحنا فداه، فعالیت نظام‌مند ستاد حوادث نهاد‌های حوزوی و کمیته‌های آن در قم و سراسر کشور با همکاری همه تشکل‌ها و مؤسسات خودجوش حوزوی در قم و همه استان‌ها و دیگر دستگاه‌های مسئول و قرارگاه‌های مردمی و باهمت والای خیل عظیم طلاب و فضلای عزیز ایثارگر، علاوه بر نقش امدادی و همیاری‌های ویژه و گسترده، با تخصص‌های گوناگون در قلمرو‌های ارائه مشاوره روان‌شناختی و روحی و تحلیل و پاسخگویی به پرسش‌ها در زمینه مباحث اعتقادی و اخلاقی و اجتماعی و نیز با ارائه طرح‌هایی در حوزه پیامد‌ها و شرایط پساکرونایی گام‌هایی بلند برداشته و برخواهند داشت که در این حجم و گستره و تنوع از دستاورد‌های ارزشمندی است که مصرانه ان را تحکیم و تثبیت خواهیم کرد و بر ضرورت حضور برنامه مدار، نظام‌مند و هوشمندانه همه حوزه‌های علمیه در شرایط مشابه و هماهنگی و هم افزایی فزاینده تاکید می‌کنیم.

دوازدهم: حوزه‌های علمیه مصرانه و مجدانه تلاش می‌کنند تا نظام علمی آموزشی، نظام تربیتی اخلاقی، نظام تبلیغی رسانه‌ای و راهبرد‌های دینی، هدایتی و راهنمایی و مشاوره‌ای آن با این حوادث، توقف و عقبگرد نکند و از همه ابزارها، فناوری ها، فضا‌های مجازی و غیر حضوری برای تداوم و پویایی آن بهره گیرد و اصل بازآفرینی حوزه در فضای مجازی را تحقق بخشد. بحمدالله حوزه با شتاب به این سمت حرکت کرده و اکنون بخش عمده آموزش‌های حوزوی و حتی برخی دروس سطوح عالی و درس خارج حوزه در کنار آموزش‌های کوتاه مدت و مهارتی بدون توقف در حال اجراست و امیدوار است به سمت قله‌های بلند و آرمان‌های والا حرکت کند و اصالت علمی، معنوی، اجتماعی، مردمی و انقلابی بودن آن شکوفاتر و به نیاز‌های متنوع و مرتبط پاسخگوتر باشد.

بهره گیری از این فرصت برای پیشرفت علمی و معنوی و فرهنگی و تقویت پایه‌های اخلاق اسلامی و فضیلت‌های انسانی و اجتماعی و روح مجاهدت و مقاومت و تحکیم تعاملات عدالت خواهانه و انسان دوستانه و معنویت طلبانه موضوعی است که همه باید بدان بیاندیشیم و برای تعمیق آن طراحی و برنامه ریزی کنیم.

سیزدهم: بشریت امروز پس از تجربه مکاتب و گفتمان‌های گوناگون از کمونیسم تا نظام لیبرال دموکراسی غربی، اومانیسم، سکولاریسم، کاپیتالیسم، لائیسیسم، مدرنیسم و پست مدرنیسم و ده‌ها ایسم و نحله دیگر، در کنار پیشرفت‌های چشمگیر علمی و فناوری، احساس خوشبختی و آرامش نمی‌کند و با بحران‌های متعددی مثل فقر، اختلاف طبقاتی، فحشا و گناه، بی عدالتی، نابرابری، بیماری، جنگ و خونریزی، سوء استفاده از علم، تصرف در نظام طبیعت، سلاح‌های کشتار جمعی دست به گریبان است، بشر از این همه بحران و چالش نگران و مضطرب و خسته شده و کمتر دوره‌ای بوده است که جامعه بشری در همه جای عالم به قدر امروز احساس نیاز به منجی و یک دست قدرت الهی، قدرت معنوی و امامت معصوم داشته باشد.

وعده به یک فرج و منجی الهی در همه ادیان وجود دارد، اما در منطق اسلام و معارف اهل بیتعلیهم السلام، گفتمان مهدویت و فرهنگ انتظار، گفتمانی کاملا روشن، عمیق، دقیق، نظام مند، آینده ساز، امید بخش، سازنده و الهام بخش است که در این شرایط نیازمند فهم درست، گفتمان سازی، جریان سازی و فرهنگ سازی است که لازم است در اولویت‌های فرهنگی و تبلیغی قرار گیرد.

چهاردهم: سیاست ثابت حوزه‌های علمیه در همه دوران‌ها و کشور‌ها که برگرفته از سنت پیامبر مکرم صلی الله علیه و آله و اهل بیت مطهرشان علیهم السلام است؛ سیاست تقویت هویت، برادری اسلامی و تحکیم رویکرد امت اسلامی در دنیای اسلام، بلکه سیاست همگرایی میان پیروان ادیان و رهبران همه ادیان و تحکیم روابط انسانی در جهان است. البته حوزه‌های علمیه به شدت به معارف اسلام ناب و تعالیم اهل بیتعلیهم السلام پایبند بوده و بدون تحمیل مذهبی و با رویکرد تعامل و تفاهم همواره معارف اهل بیت را در فضایی منطقی و علمی عرضه کرده و معتقد است محبت اهل بیت علیهم السلام در همه جای دنیای اسلام فراگیر بوده و آشنایی بیشتر با معارف اهل بیت نه تنها مخالفت و منافاتی با وحدت دنیای اسلام ندارد بلکه خود عامل انسجام و اشتراک مسلمانان است و همواره با استقبال از سوی بزرگان و علما روبه‌رو بوده است.

آغوش حوزه‌های علمیه برای شنیدن دیدگاه‌های مخالف، سوالات و شبهات بر روی همه مذاهب اسلامی باز است و کتابخانه‌های همه مراکز اسلامی حوزوی بهره‌مند از کتاب‌ها و منابع علمای اسلامی از همه مذاهب است و همیشه به این آزادی فکر و اندیشه و تبادل آرا و افکار افتخار کرده و عقلانیت، منطق، اخلاق، آزادی، انسجام، هم افزایی و پیشرفت را روح حاکم بر حوزه‌های علمیه می‌داند و در این مسیر دست اخوت و همدلی و همکاری را به سوی همه مراکز علمی و فرهنگی و مجامع دینی دراز می‌کند.

روشن است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، امواج انقلاب در بسیاری از کشور‌های اسلامی و حتی اکثر کشور‌های جهان تاثیرگذار بوده و در فرایندی طبیعی موجب آشنایی بسیاری از علاقه‌مندان با اسلام ناب و معارف اهل بیتعلیهم السلام گردیده است. حوزه‌های علمیه افتخار می‌کند که در خلال این سال‌ها با رویکردی تقریبی و همگرا، مبین گفتمان انقلاب اسلامی و مروج انسانیت، پیشرفت، اخلاق، اندیشه‌های ناب توحیدی، عدالت، صلح‌طلبی، مقاومت و دفاع از مظلوم و ظلم ستیزی، استقلال، آزادی و آزاد اندیشی و مردم سالاری دینی بوده است و مسوولیت همگان را فهم دقیق و جامع این گفتمان و تبیین و ترویج آن و پرهیز از افراط و تفریط می‌داند.

در پایان طلاب و فضلای حوزوی عزیز جوان را برای شناخت، تدبیر، برنامه ریزی و هم فکری و هماهنگی حوزه‌های علمیه سراسر جهان در آینده پساکرونا و انسجام، همدلی و برخورداری از نگاه راهبردی برای حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی و اعتلای کلمه توحید و معارف ناب اسلام در سرتاسر جهان و استمرار و تحکیم معنویت و دعا و تضرع در عرصه بین الملل و صیانت از فضای مجازی و توسعه همکاری‌ها و مواسات انسانی و نشر اخلاق و فضیلت و ذخایر ارزشمند معرفتی و معنوی اهل بیتعلیهم السلام به مشارکت دعوت می‌کنم و از آنان طلب دعای خیر می‌کنم و آمادگی حوزه‌های علمیه را برای گسترش و تعمیق ارتباطات و همکاری‌ها و تبادل تجربیات و دستاورد‌ها با همه حوزه‌های علمیه در اقصی نقاط عالم اعلام می‌کنم و برای تحقق اهداف و آمال حوزه‌های علمیه از حضرات معصومین علیهم السلام به ویژه وجود نورانی حضرت صاحب العصر الزمان عجل الله تعالی فرجه، استمداد و راهنمایی مسئلت می‪کنم.

با احترام و اعتذار و ارادت و امتنان

و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
علیرضا اعرافی
مدیر حوزه‌های علمیه
اول رمضان المبارک ۱۴۴۱

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار