رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت گیلان خبر داد؛

اوراسیا تعرفه ۱۰ قلم کالای ایران را صفر کرد

محمد فیض گفت: شورای کمیسیون اقتصادی اوراسیا تعرفه ۱۰ قلم کالای ایران را برای به حداقل رساندن اثرات منفی اقتصادی ناشی از ویروس کرونا و جلوگیری از کمبود این کالا‌ها را صفر کرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، محمد فیض ، رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت گیلان گفت: شورای کمیسیون اقتصادی اوراسیا، لیست کالا‌های ضروری وارداتی به آن اتحادیه را برای به حداقل رساندن اثرات منفی اقتصادی ناشی از گسترش ویروس کرونا و جلوگیری از کمبود این کالا‌ها در کشور‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا تصویب کرد و بر اساس این تصمیم، از اول آوریل برابر با ۱۳ فروردین تا ۳۰ ژوئن سال جاری برابر با ۱۰ تیرماه ۱۳۹۹ این کالا‌ها مشمول ترجیح تعرفه‌ای به صورت معافیت حقوق گمرکی خواهند شد.

 او با اشاره به اینکه این فهرست با توجه به پیشنهاد‌های کشور‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا تهیه شده و شامل کالا‌های غذایی، کشاورزی و پزشکی است،  افزود: به دلیل افزایش تقاضا یا کمبود‌های کوتاه‌مدت ناشی از شرایط فعلی در کشور‌های عضو، واردات این کالا‌ها ضروری اعلام شده است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت گیلان این اقدام را فرصت خوبی برای افزایش صادرات ایران به کشور‌های اوراسیا دانست و گفت: این کالا‌ها شامل سیب‌زمینی، پیاز، سیر، کلم، هویج، فلفل، آب‌میوه‌ها، گندم، غلات سیاه، برنج دانه بلند و غذای آماده کودکان، ترمومتر و دستگاه‌های آندوسکپی می‌باشند که تعرفه آن‌ها صفر شده است.

فیض  اظهار امیدواری کرد با صفر شدن تعرفه این کالا‌ها از سوی اتحادیه اوراسیا در شرایط تحریم و شیوع بیماری کووید ۱۹ شاهد افزایش صادرات و جهش تولید باشیم.

او قرارداد تشکیل اولیه اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۲۹ مه ۲۰۱۴ میان کشور‌های روسیه، بلاروس و قزاقستان منعقد و جایگزین اتحادیه گمرکی اوراسیا شد و سپس کشور‌های ارمنستان و قرقیزستان نیز به عضویت آن در آمدند.

این اتحادیه کار خود را به طور رسمی از اول ژانویه ۲۰۱۵ آغاز کرد.

کشور‌های عضو اوراسیا هم اکنون ۲۰ میلیون کیلومترمربع مساحت و بیش از ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت دارند که ۵.۲ درصد جمعیت جهان است. درباره اهداف این اتحادیه اقتصادی می‌توان به تسهیل تجارت، ایجاد بازار مشترک در حوزه کشور‌های عضو، حذف تدریجی قوانین گمرکی در داخل اتحادیه، برقراری تعرفه خارجی مشترک در میان کشور‌های عضو و هماهنگ سازی تشریفات گمرکی اشاره کرد.

موافقنامه موقت ترتیبات ترجیحی ایران و اوراسیا از پنجم آبان ماه سال ۹۸ اجرایی شد و قرار است سه پس از اجرای این موافقتنامه، مقدمات تجارت آزاد با این اتحادیه فراهم شود. این موافقتنامه ۸۶۲ قلم کالا را شامل می‌شود که ۳۶۰ قلم ترجیحات اعطایی ایران به اوراسیا و ۵۰۲ قلم هم ترجیحات اعطایی اوراسیا به ایران است.

در حال حاضر دبیرخانه اوراسیا در گیلان و با محوریت این استان فعال است.

گیلان دارای بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ واحد صنعتی است و با تعدادی از کشور‌های حاشیه خزر همسایه و دارای ظرفیت‌های بسیاری از جمله زیر ساخت‌های خوبی از جمله بنادر، منطقه آزاد انزلی و منطقه ویژه اقتصادی آستارا، خطوط ریلی، هوایی، دریایی و زمینی است.

 

انتهای پیام/م.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.