باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

عملیات تپه چشمه؛ پاتکِ نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران به صدام + تصاویر

همزمان با عملیات، کانال هندلی در جنوب‌غربی کرخه جهت توسعه سرپل غرب کرخه وارد عمل شد.

به گزارش خبرنگار  حوزه  دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در تاریخ انقلاب اسلامی ایران بزنگاه‌های زیادی وجود دارد که یکی از تاثیرگذارترین آنها هشت سال دفاع مقدس است، دفاع مقدسی که همه را پای کار آورد، پیر، جوان، زن، مرد، مسیحی، مسلمان، زرتشتی و هر کسی که حس می کرد ایرانی است.

مهم‌ترین دستاورد دفاع مقدس، این بود که دشمنان فهمیدند که ایرانِ بعد از انقلاب زمین تا آسمان با ایرانِ قبل از انقلاب تفاوت دارد، و مردم بعد از انقلاب جان می دهند؛ اما خاک نه. همین گونه بود که قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران بوجود آمد. ایران که در گذشته بخش‌های بسیاری از خاکش را به طُرُق مختلف از دست داده بود، در دوران دفاع مقدس اجازه نداد بخشی از ایران در اشغال دشمن باقی بماند و دشمن متجاوز بعثی مجبور شد به قرارداد ۱۹۷۵ و مرز‌های رسمی ایران و عراق بازگردد.

عملیات تپه چشمه؛ پاتکِ نیروهای ارتش ایران به صدام

یازدهم اردیبهشت ماه سالروز به ثمر نشستن عملیات آفندی تپه‌چشمه است که در سال ۱۳۶۰ توسط نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شد. همزمان با انجام عملیات، کانال هندلی در جنوب‌غربی رودخانه کرخه توسط نیرو‌های ایرانی، یک گردان از لشکر ۲۱ حمزه نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب این رودخانه جهت توسعه سرپل غرب کرخه وارد عمل شد و رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی پس از یک روز نبرد سنگین توانستند اهداف تعیین شده را تصرف نموده و دشمن را به عقب برانند. کانال هندلی یک خاکریز به شکل هندل بود که قبل از انقلاب تهیه شده بود. مقداری از آب رودخانه کرخه به وسیله پمپاژ به داخل این کانال ریخته می‌شد تا به مصرف زمین‌های کشاورزی اطراف برسد.

عملیات تپه چشمه؛ پاتکِ نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران به صدام + تصاویر

حفر کانال به صورت خیلی محرمانه آغاز شد. در ابتدا فقط عدهای که مستقیما درگیر کار بودند، از آن اطلاع داشتند، ولی به مرور زمان سایر یگان های همجوار و حتی عدهای از مردم منطقه در سطح شهرهای دزفول و اندیمشک از احداث تونل باخبر شدند، اما کسی از محل دقیق آن اطلاعی نداشت. مسئولان تیپ جهت انحراف افکار عمومی و عدم افشای محل دقیق به تمامی یگان هایی که در منطقه حضور داشتند دستور حفر کانالی را داده بودند تا دشمن از کانال مورد نظر که در مهمترین قسمت منطقه احداث می شد باخبر نشود.

عملیات تپه چشمه؛ پاتکِ نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران به صدام + تصاویر

به همین جهت تمامی واحدها در سرتاسر منطقه کانالی را حفر کردند که این کانال ها در عملیات فتحالمبین بسیار مورد استفاده رزمندگان نیز قرار گرفتند. با وجود تمامی مشکلات کندن تونل هندلی ادامه یافت، اگرچه در بعضی موارد به علت سستی خاک، سقف تونل ریزش می کرد، اما مکان ریزش به سرعت تعمیر میشد و عملیات حفر به پیش میرفت.

عملیات تپه چشمه؛ پاتکِ نیروهای ارتش ایران به صدام

دوراندیشی کارشناسان نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حفـظ سرپل غرب کرخه در منطقه شوش و پل کرخه و تـداوم حضـور در ایـن مناطق در مقابل عراقی‌ها موجب شد تا گسترش این سرپل‌ها مـورد توجه قرار گیرد. اشتباه عراقی‌ها در توقف و عدم اتکا به رودخانه کرخـه برای پدافند به هیچ وجه قابل توجیه نبود؛ لذا لازم بود تا از ایــن اشتباه تاکتیکی استفاده شود.

انجام این عملیات که توسعه قابل ملاحظه‌ای به سرپل غرب رودخانه داد اقدام بسیار مناسبی بود تا نیروی بیشتری در منطقه سرپل تجمع نمایند. در عملیات تپه‌چشمه، نیرو‌های ایرانی بخشی از تپه مشرف به دشت جنوبی را در منطقه غرب رودخانه کرخه به نام تپه‌چشمه تصرف کرده و قسمتی از جاده پل کرخه به عین خوش را در کنترل خود قرار دادند.

عملیات تپه چشمه؛ پاتکِ نیروهای ارتش ایران به صدام

در این عملیات بیش از ۱۰۰ نفر از عراقی‌ها کشته و زخمی شدند و تعداد ۷ نفر نیز به اسارت در آمدند. همچنین انهدام ۲۰ دستگاه تانک و ۵ دستگاه نفربر و انهدام گردان یکم پیاده مکانیزه تیپ ۲۴ به میزان ۳۰ درصد از ضایعات وارد شده به عراقی‌ها بود.

با پایان یافتن سال ۱۳۵۹ نیرو‌های سپاه اسلام آماده شدند تا با فراهم آوردن زمینه مناسب، عراق را هر چه سریع تر از خاک جمهوری اسلامی بیرون کنند. بر این اساس، از اواسط فروردین ماه تا اواخر اردیبهشت ۱۳۶۰ چند سری عملیات آفندی به صورت انجام شناسایی با رزم صورت پذیرفت. عمده‌ترین این اقدامات در غرب رودخانه کرخه توسط لشکر ۲۱ حمزه ارتش انجام شد که نتایج خوبی داشت.

عملیات تپه چشمه؛ پاتکِ نیروهای ارتش ایران به صدام

از جمله نتایج آن می توان به توسعه منطقه سرپل ذهاب رودخانه کرخه، کاهش اثرات آتش توپخانه دشمن روی شهر شوش، تسهیل عملیات آفندی آینده، انهدام نیرو‌های دشمن، افزایش روحیه نیرو‌های خودی، کسب اطلاعات از عراق و کسب موقعیت برتر از نظر استقرار در زمین اشاره کرد.

عملیات تپه چشمه؛ پاتکِ نیروهای ارتش ایران به صدام

لشکر ۲۱ حمزه با قرارگاه تیپ یکم خود در سحرگاه پانزدهم فروردین ماه سال ۱۳۶۰ در منطقه جنوب غربی پل کرخه عملیات کانال هندلی را آغاز نمود تا بتواند کانال هندلی را در این منطقه تصرف نماید. در عملیات آفندی کانال هندلی تلفات زیادی به دشمن وارد شد. در این عملیات ۱۰۰نفر از نیروهای بعثی کشته و زخمی و ۵۷ نفر نیز اسیر شدند. همچنین ۵ دستگاه تانک و ۵ دستگاه نفربر دشمن به همراه تعدادی سلاح سبک و تجهیزات عراقی‌ها منهدم گردید و یا به غنیمت گرفته شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۵:۲۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
دلاور مردان ایران زمین عشق آفریدند و از عشق روشنایی آمد
آخرین اخبار