گزارش/

دور زدن قانون در مدارس غیردولتی؛ برگزاری آزمون‌ حضوری در روز‌های کرونایی

در حالی که شیوع کرونا موجب تعطیلی شده است برخی مدارس غیردولتی‌ تصمیم بر برگزاری آزمون حضوری دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، از حدود ۲ ماه پیش تعطیلی اجباری مدارس در پی شیوع کرونا ورود دانش آموزان به مدارس را تحت هر شرایطی ممنوع کرد علاوه بر آن آموزش و پرورشی‌ها بار‌ها بر حضور نداشتن دانش آموزان طی این ایام تاکید کردند، اما گویی برخی از مدارس غیردولتی ممنوعیت این حضور را چندان جدی نگرفته اند و کم و بیش بر حضور دانش آموزان تاکید دارند آن هم برای برگزاری آزمون ورودی که در اصل اقدامی ممنوع است.

بار‌ها مسئولان آموزش و پرورش برگزاری هر گونه آزمون ورودی برای مدارس را ممنوع دانستند و با وجود این شرایط برخی موسسان مدارس غیردولتی باز هم بر برگزاری چنین آزمون‌هایی تاکید دارند و دلیل آن را تقاضای بیش از حد دانش آموزان برای حضور می‌دانند.

در مواجهه با این شرایط آموزش و پرورش انجام مصاحبه و راهکار‌های این چنینی را پیشنهاد می‌دهد، اما گویی برخی موسسان دور زدن ممنوعیت‌ها را بر راهکار‌های در نظر گرفته شده ترجیح می‌دهند و مسیری دیگر در پیش گرفته اند.

دور زن قانون در مدارس غیردولتی؛ برگزاری آزمون ورودی در روز‌های کرونایی

آزمون‌های حضوری در روز‌های تعطیلات کرونایی مدارس

کافی است تا خواهان ثبت نام در مدرسه غیردولتی برتر و به عبارتی برند باشی و سری به این مدارس بزنی، در این شرایط است که بسیاری از ضوابط تعریف و تاکید شده در آموزش و پرورش از الگوی شهریه گرفته تا ضوابط آموزشی و برگزاری اردو و جشن و کلاس‌های جبرانی چرخش ۱۸۰ درجه‌ای پیدا می‌کند و متفاوت خواهد بود و به جز مواردی گلایه از سوی خانواده گویی قریب به اتفاق آن‌ها از شرایط ناراضی نیستند و آموزش و پرورش هم با این شرایط کنار آمده است که برخی دور زدن‌های قانونی مدت هاست برقرار بوده و ادامه دارد.

سید محمد بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش چندی روز پیش به خصوصی سازی مدارس و تفاوت آن در ایران و سایر کشور‌ها گفت که، چون در کشور ما هزینه آموزش را خانواده‌ها می‌دهند پس در مورد اردوی علمی و نحوه آموزش تصمیم گیری می‌کنند، اما در کشور‌های دیگر هزینه خصوصی سازی آموزش از طریق دولت تامین می‌شود.

در شرایط فعلی هم گویی تصمیمات برخی مدارس غیردولتی با ضوابط موجود متفاوت است و مصادیق تخلف برای آن تعریف نشده یا اگر هم تعریف شده سیاست تنبیهی برای آن وحود ندارد.

در این روز‌های کرونایی خانواده‌هایی که تمایل دارند فرزندشان در مدارسی برند تحصیل کند در دو راهی حضور فرزندشان برای شرکت در آزمون ورودی حضوری و تحصیل در ان مدرسه بلاتکلیف شدند و این در حالی است که اغلب در همین هفته‌ها باید تکلیف شان را روشن کنند چراکه آزمون‌ها در این روز‌ها برگزار می‌شود.

البته نباید از نگرانی کادر آموزشی این مدارس هم غافل شد که با برگزاری آزمون ناگزیر به حضور هستند؛ علاوه بر آن هم این مدارس به اصلاح برند در پایتخت واقع شدند و اوصاع شیوع کرونا در آن وضعیت سفید ندارد.

دور زدن قانون در مدارس غیردولتی؛ برگزاری آزمون‌ حضوری در روز‌های کرونایی

دور زدن قانون در مدارس غیردولتی؛ برگزاری آزمون‌ حضوری در روز‌های کرونایی


بیشتر بخوانید: در هیچ کجای دنیا اسم خصوصی سازی روی آموزش عمومی را نمی‌شنوید


مدارس برگزار کننده آزمون زیر ذره بین آموزش و پرورش می‌روند؟

برگزاری آزمون، آن هم در روز‌های کرونایی که گویی مجموعه ستاد ملی کرونا ضرورتی برای حصور دانش اموزان در مدارس ندیده است و در واقع دو تخلفی را شامل می‌شود که انتظار می‌رود آموزش و پرورش برای مواجهه و مقابله با آن وارد عمل شود چراکه اداره مدارس غیردولتی امری حاکمیتی و تحت لوای قوانین موجود باید فعالیت داشته باشند.

مسعود ثقفی مشاور مدیرکل و سخنگوی آموزش و پرورش تهران در باره این موضوع به خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گفت که پیش از این هم اعلام کرده بودیم که برگزاری هرگونه آزمون ورودی ممنوع است علاوه بر آن اگر مدارس غیر دولتی بر خلاف مصوبه ستاد ملی کرونا به برگزاری آزمون یا حضور دانش آموز در مدرسه اقدام کند مصداق تخطی از قانون است و قطعاً در شورای نظارت بر مدارس غیر دولتی پرونده برای این گونه از مدارس تشکیل می دهیم و مجازاتی طبق این پرونده در نظر گرفته می شود.

ثقفی تصریح کرد: تاکنون طبق گزارش های دریافتی از مدارسی که قصد برگزاری آزمون دارند، پرونده برای این مدارس باز شده است و کار در حال بررسی است تا در شورای نظارت به آن رسیدگی شود.

علاوه بر آن سعید صالح مدیر کل مدارس و مراکز غیردولتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش تاکید داشت که انجام پیش ثبت نام و ثبت نام مدارس امکان پذیر است، اما برگزاری آزمون و جمع کردن دانش آموزان تا زمان اعلام رسمی ستاد کرونا ممنوع خواهد بود.

دور زدن قانون در مدارس غیردولتی؛ برگزاری آزمون ورودی در روز‌های کرونایی


بیشتر بخوانید: سرانجام فعالیت و بازگرداندن شهریه آموزشگاه‌های علمی چه می‌شود؟


سایه سنگین آزمون‌های رنگارنگ در مدارس

در حالی که انتظار می‌رود توجه به قواعد و قوانین آن هم قوانینی که مستقیم بر سلامت دانش آموزان، معلمان و کادر آموزشی تاثیر گذار است، بیش از پیش رعایت شود، اما در عمل شرایط به گونه‌ای دیگر پیش می‌رود و روال گذشته همچون تداوم دارد.

مدارس غیردولتی که به زعم مجتبی زینی وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در برقراری آموزش‌های مجازی موفق عمل کردند و حتی یکی از ایتم‌های کیفیت بخشی برای تعیین الگوی شهریه هم همین موضوع بوده است، انتظار می‌رفت از همین ظرفیت الکترونیک برای گزینش و مصاحبه دانش آموزان بهره بگیرند، حال بماند که گویی آزمون چه مجازی و جه حضوری در هر شرایطی برای پذیرش ممنوع است!

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۳ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
باید خانواده ها شرکت نکنند و به آموزش و پرورش گزارش دهند و همچنین به ستاد کرونا 4030 اطلاع دهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
مردم ثبت نام نکنن تا حالشون جا بیاد!!
Iran (Islamic Republic of)
میرانی
۱۵:۴۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
با سلام من از گرگان پیام میدهم. علی رغم تاکید وزیر آموزش پرورش در شهرستان هم برای ورود به مدارس خاص آزمون حصوری گذاشتند و علی رغم درخواست ما مبنی بر برگزاری غیر حضوری ازمون موافقت نشد.
حال علاوه بر پرداخت شهریه غیر انتفاعی باید نگران جان فرزندمان باشیم
آقای وزیر کجایی؟ کدام بازرسی؟ کدام کنترل؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
این مدارس واسه مناطق خاصی توی مناطق مرفه هست که این مدارس انقدر بودجه مالی دارند که آموزش پرورش رو میتونند با همه پرسنلش بخرند و حقوق عقب افتاده معلمان و مالباخته های صندوق فرهنگیان هم پرداخت کنند حتی اگه بخواند میتونند توی دورترین روستای کشور یه مدرسه با تمام امکانات بسازند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
خواهش میکنم برای آزمون های غیر حضوری مستمر هم که الان میگیرند وقت بیشتری بدند آخه دانش آموزان مگه تند تایپ رفتند . وقت بدبد وقت بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگر قانون داشت دولتی و غیر دولتی نمی شد
آخرین اخبار