گزارش/

جبران رشد منفی اقتصاد با رونق کشاورزی/ صادرات محصولات باغی به جای طلای سیاه

با وجود پتانسیل بالای بخش کشاورزی و مزیت نسبی اقلیمی این امکان وجود دارد که با توسعه صادرات محصولات کشاورزی دیگر نیازی به درآمدهای نفتی نداشته باشیم.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ایران با وجود پتانسیل بالای بخش کشاورزی و مزیت نسبی اقلیمی نقطه عطفی برای رشد اقتصادی کشور به شمار می رود که با توسعه صادرات کالاهای مزیت دار، در آمد ارزی قابل توجهی را نصیب کشور می کند تا از فشار بر منابع نفتی بکاهد.

در شرایط فعلی تحریم و بحران کرونا با برنامه ریزی مدون می توان به قطب کشاورزی منطقه تبدیل شد و درآمد ارزی حاصل از صادرات را جایگزین در آمدهای نفتی کرد.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که بخش کشاورزی نقطه عطف تاب آوری اقتصادی در کشور به شمار می رود که با رفع چالش های پیش روی این بخش می توان در تحقق شعار سال و جبران رشد منفی اقتصاد گام برداشت.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم‌تا از راهکارهای اساسی تحقق شعار سال در بخش کشاورزی و توسعه درآمدهای غیرنفتی با خبر شویم:

توسعه صادرات محصولات کشاورزی راهی برای بی نیازی از درآمدهای نفتی

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه بخش کشاورزی نقش مهمی در تحقق شعار "جهش تولید" دارد، اظهار کرد: بخش کشاورزی در بحث رشد اقتصادی طی چند سال اخیر نشان داده که توانایی جبران رشد منفی اقتصاد را داراست.

وی افزود: طی سال گذشته با وجود رشد ۸ درصدی بخش کشاورزی، رشد اقتصادی در کشور منفی بود که این امر نشان می دهد در سایر بخش ها رشد اقتصادی صِفر بوده است.

ملک زاده ادامه داد: با وجود پتانسیل های بخش کشاورزی، اگر نگاه ویژه ای به کشاورزان و تولیدکنندگان صورت گیرد، بدون تردید شاهد رونق اقتصادی در کشور خواهیم بود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی با تاکید بر امنیت غذایی کشور  بیان کرد: با وجود فشارهای تحریم و بحران کرونا، نگاه ویژه ای در بخش کشاورزی باید صورت گیرد چرا که وجود برخی مشکلات همچون سنتی بودن کشاورزی و خرد بودن اراضی از جمله موانع پیش روی بهره برداران است که در صورت رفع می توان حرفی برای گفتن در بازارهای هدف داشت.

به گفته وی، با وجود ظرفیت و پتانسیل های بخش کشاورزی، امکان بی نیازی از درآمدهای نفتی با توسعه صادرات محصولات کشاورزی شدنی است.

این مقام‌مسئول ادامه داد: با الگو برداری از کشورهایی که در کشاورزی موفق بودند، باید از برنامه های آنها استفاده کرد تا بتوان در بازارهای هدف حضور خود را پررنگ کرد.

وی ایجاد زنجیره تولید محصولات کشاورزی را یکی دیگر از راهکارهای نقطه عطف و تاب آوری اقتصاد کشور دانست و گفت: با ایجاد زنجیره تولید، تامین و ارزش این امکان وجود دارد که ارزش و تبدیل کشاورزی سنتی را به رشد اقتصادی تبدیل کرد.

اقتصاد

رئیس نظام صنفی کشاورزی افزود: در اوایل انقلاب ۷۰ درصد جمعیت در روستا و ۳۰ درصد شهرنشین بودند، در حالی که هم اکنون اکثر جمعیت شهرنشین شدند که این امر نشان می دهد نگاه جدی به بخش کشاورزی نداشتیم.

ملک زاده سیاست های نادرست در خرید تضمینی محصولات کشاورزی را یکی دیگر از موانع پیش روی بخش کشاورزی دانست و گفت: سیاست نادرست و اعلام قیمت ناعادلانه باعث می شود خودکفایی محصولات مختل شود و دست به سوی کشورهای بیگانه دراز شود. به عنوان مثال در سال ۹۶ به خودکفایی تولید شکر نزدیک شدیم، اما به سبب اعلام قیمت ناعادلانه کشاورزان ۴۰ تا ۵۰ درصد سطح زیر کشت چغندر قند را کاهش دادند.

به گفته وی، در بحث دانه های روغنی به دنبال آن بودیم که تا چند سال آینده نیازی به واردات نداشته باشیم چرا که قیمت نامناسب خرید تضمینی موجب شده تا سطح زیر کشت به حداقل خود برسد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در پایان بی توجهی بی اجرای الگوی کشت و کشاورزی قراردادی را یکی دیگر از چالش های پیش روی تولید دانست و گفت: ساماندهی الگوی کشت در مناطق مختلف، کشاورزی قراردادی و توجه به زیرساخت های بخش کشاورزی همچون صنایع تبدیلی و تکمیلی و تامین انبارهای استاندارد باید در دستور کار قرار گیرد تا شاهد رونق کشاورزی و پایداری تولید باشیم.

 رونق اقتصاد در گرو تاب آوری بخش کشاورزی

سید جعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با تاکید بر این مسئله که تحقق شعار سال نقش بسزایی در رونق اقتصادی کشور دارد، اظهار کرد: با توجه به تاکید رئیس جمهور بر اهمیت بخش کشاورزی و نقش آن در تحقق شعار سال انتطار می رود که نگاه ویژه ای به بخش کشاورزی صورت گیرد.

کم کاری وزارت نیرو برای بخش کشاورزی

مشاور ارشد نظام صنفی و کشاورزی منابع طبیعی با بیان اینکه در بخش کشاورزی اجرای قانون مورد توجه قرار نمی گیرد، افزود: بنابر قانون برق چاه های کشاورزی باید ۲۴ ساعته باشد، در حالی که وزارت نیرو ۲۰ ساعت می دهد و به طور کامل قانون را اجرا نمی کند.

وی ادامه داد: اگر مولفه های تولید به موقع در اختیار کشاورزان قرار بگیرد، امنیت غذایی کشور تامین می شود.

اقتصاد

این مقام مسئول رونق اقتصاد کشور را در گرو توسعه بخش کشاورزی دانست و گفت: بنابر تاکید رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی باید توجه ویژه ای به بخش کشاورزی شود چرا که این بخش نقطه عطف تاب آوری اقتصاد در کشور به شمار می رود.

علی خان محمدی مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه بخش کشاورزی نقطه عطفی برای اقتصاد کشور محسوب می شود، اظهار کرد: طبق فرمایشات رهبری کشاورزی زمینه ساز پایداری کشور است و تمامی مسئولان امر معتقدند که نقش بخش کشاورزی در تحقق شعار سال اهمیت بسزایی دارد.

وی افزود: تامین زیرساخت های لازم مسئله مهمی است که برای پایداری تولید و رسیدن به اهداف کشاورزی باید از آن حمایت کرد.

خان محمدی با اشاره به عوامل موثر در تاب آوری اقتصادی بخش کشاورزی بیان کرد: ساماندهی الگوی کشت در مناطق مختلف، اجرای کشاورزی قراردادی، ثبت سفارش کشاورزی و ایجاد زیرساخت های بخش کشاورزی همچون صنایع تبدیلی و تکمیلی و تامین انبارهای استاندارد برای نگه داری محصولات از جمله عوامل موثر بخش کشاورزی است.

مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی تاکید کرد: اگر توجهی به بخش کشاورزی صورت نگیرد، نه تنها شعار سال عملیاتی نمی شود بلکه پایداری تولید معنایی ندارد.

در پایان از مسئولان جهاد کشاورزی در خواست می شود که هرچه سریع تر به معضلات و مشکلات کشاورزان در راستای تحقق شعار سال، افزایش امنیت غذایی و در آخر کاهش واردات به کشور رسیدگی کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
France
علی بريسم
۲۲:۴۰ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
کجا تو کدام قیمت
تراکتور و کود دولتی که با ارز و حمایت دولت در یکسال ۵ برابر شد و
محصولات کشاورزی که به زور هزاران التماس یا زمین مانده یا اینکه به اجبار دولت ۱۰ تا ۳۰ درصد افزایش داشته
ما کجا و این حرفها کجا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
استان کرمان از نظر صنعت کشاورزی میتوان ارز آوری خوبی داشته باشه اگر به بخش کشاورزی این استان توجه بیشتری داشه باشن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۰۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
حالا که صادرات نداریم میوه هم کمبود هست هم گران وای بحال اون موقعی که صادرات هم بهش اضافه بشه
Netherlands
ناشناس
۱۹:۱۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
اقاین مدعی اصلاح فرصتتون خیلی کمه تا میتونید صادرکنید و ارزشو بداخل نیارید .کاری کنید که این ملت واین کش ور تا 50 سال نتونه کمر راست کنه. برکت ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
همیشه حرف های زیبا و جذاب در مورد حمایت از کشاورز و کشاورزی گفته میشه اما در عمل هیچ اتفاقی رخ نمیده و گاها اقداماتی که در تضاد با منافع کشاورزان هست اعمال میشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
ما جنوب کرمان با این تبلیغات بیچاره شدیم کل محصولاتمان رو زمین مونده گوجه فرنگی .پیاز .و....چرا کسی بفکر نیست فقط صحبت از رونق تولید و جهش تولید اما یکی راهنمایی کند برای فروش باید چکار کنیم
-
ناشناس
۱۰:۰۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
کدام مسئول به فکر کشاورز است؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
در مملکتی که از نظر آب، کم آب و خشک به حساب میاد تولید کشاورزی باید صرفا محدود بشود به نیاز داخلی کشور. در صورت قصد صادرات، باید محصولاتی صادر بشه که مصرف آبی و آلودگی زیست محیطی و ارزبری کمتر و ... (عیوب کمتر) و قیمت بالا و ... (مزیت بیشتر) دارند که با درامدش بشه کشاورزی رو پیشرفته تر (تلفات کمتر، آب کمتر، کیفیت بهتر و ...) کرد و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
اره. به شرطی که مصرف آب رو افزایش ندید یا کم کنید میشه بهش گفت رونق. یا محصولاتی تولید کنید که قیمت و اهمیتشون شون نسبت به بهای آب مصرفیشون خیلی بیشتر باشه.
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۰۸:۴۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
کشاورز فقط کار میکنه و دسترنجش را مفت و مجانی دلالها ازش میبرن،دولت هم بلد نیست کی صادرات کنه ،پیاز ببین به چه روزی افتاده؟مرغ رو ببین؟چند روز دیگه هندوانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
احسنتم تبارک الله قریب دوسال پرونده چاه برای تغیر نام و اصلاح کروکی دادیم امور اب شهرستان ممسنی آنها هم فرستادند شیراز پرونده در جهت اعلام رای به اداره بهره وری آبهای زیر زمینی شیراز رفته با وجودی چند بار هم مراجعه کردیم ولی آقایان هیچ جواب به ما ندادند و این دست وان دست برو برای ماه بعد وغیره بله کشاورز بجای اینه رو زمین کار بکند باید پشت درب بسته ادارات آب و نیرو اینها وقت بگذراند قریب پنج سال زمین خریدیم هنوز زمین بدون آب و خشک لم یزرع مانده درحالی که مجوز مجاز چاه هم داریم چه انتظاری برای رونق وجهش تولید باید داشت دستگاهای نظارتی کجاست من خودم خواستم پرونده ارجاع بشه به کارشناس دادگستری ولی کدام داد خواهی لطفا شما ارجا دهید به مسوولین البته آقای رئیسی ریاست محترم دستگاه قضایی تنها نقطه امید هست انشاالله همچنان با قدرت و با صلابت پیگیر امور باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
وقتی مدارک تغییر نامت ناقصه و چاه رو غیرمجاز جابجا کردی و رفته توی حریم همسایه و اقرار انصراف از مالکان قبلی نگرفتی و همه چیز رو دستکاری کردن (مالکان قبلی یا فعلی) و فروختن به شما و خودشونو از شر مشکلات چاه راحت کردن همین میشه که گفتی: برو بیای بی فایده (کارمند دولت هم به خاطر تبعات حقوقی دستش بسته اس). این هم دفاعیات من کارمندی بود که با امثال شما مواجه هستم. حق دارم یا نه؟! حق چیست؟!
Germany
محمد
۰۸:۰۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام بنده مهندس عمرانم ولی بدلیل رکود مسکن اومدم تو بخش کشاورزی فعالیت میکنم ،در این عرصه کمبودها بسیار زیاده ،بی قانونی زیاده .کمبود امکانات مثل ادوات کشاورزی ،نبود برق و عدم حمایت توزیع برق،عدم وجود قانون مناسب برای ساماندهی چاههای غیر مجاز که هر از گاهی میان و چندین حلقه چاه رو مسدود میکنن ولی در مقابل از سال ۸۵ مجوز هیچ چاهی صادر نمیشه.واقعا قشر کشاورز بسیار زحمتکش و بی آلایش هست نه رانتی دارن و نه اختلاس میکنن ،فقط زحمت میکشن و عرق میریزن تا لقمه نان حلالی بیارن سر سفره لطفا از ما حمایت کنین ای مسولین خواب زده ی غافل.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
چاه غیرمجاز یعنی غیرمجاز. وقتی بدون اجازه کاری انجام میدم تبعاتش رو باید جبران کنم. در دشتهای ممنوعه (مواجه با افت سالانه سطح آب عمومی دشت)، برداشت حق کسانی هستش که سرمایه گذاری کرده اند و زودتر اقدام نموده اند و مجوز گرفته اند. کسی که مجوز میگیره حق و حقوق های متنوعی بدنبالش عایدش میشه. چاه غیرمجاز میخاد به ناحق خودشو توی این صف جا بکنه. نزولات جوی دشت محدود هستش پس دسترسی (دارای منطق از نظر سوددهی) محدود میشه، بهمین دلیل به یک عده ای مجوز میرسه و به یک عده ای نمیرسه و این عده دوم خیلی هاشون خودسر رفتن چاه حفر کندن به بهانه سیر کردن شکم خانواده در یک روستای فاقد شغل. حق دارن یا ندارن؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
دولت خودش بیاید محصولات کشاورزی را با قیمت بهتر از دلالها از کشاورز بخرد و سپس هم در داخل فروخته و توزیع کند و هم بازار را تنظیم نماید و هم صادرات کند. در ادامه باید این توانایی را به خود کشاورزان با کمک به تشکیل تعاونی های کشاورزی واگذار کند. در کل دولت باید بپذیرد که در نهایت از زندگی انگلی دست بردارد و اجازه بدهد ارزشهای درست و اسلامی ملاک ارزشمندی افراد در جامعه بشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
کشاورزی این مملکت رو نابود کردید
آخرین اخبار