در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

نقش آفرینی شرکت‌های دانش بنیان در سال جهش تولید

مدیرکل دفتر تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به بیان توضیحاتی درباره برنامه‌های این نهاد برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در سال جهش تولید پرداخت.

اسماعیل قادری‌فر، مدیرکل دفتر تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نقش شرکت‌های دانش بنیان در جهش تولید گفت: معاونت علمی به عنوان نهاد تسهیل گر و واسط برای ایجاد و برپایی زیست بوم نوآوری در کشور با هدف معنی دار شدن اقتصاد دانش بنیان در اقتصاد کلان کشور از اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد مبتنی بر علم فناوری و نوآوری سعی کرده است که حمایت‌های خودش از شرکت‌های دانش بنیان را در ابعاد مختلف گسترش دهد.

او افزود: در سالی که به عنوان سال جهش تولید نام گذاری شده به دنبال رشد کمی و کیفی شرکت‌های دانش بنیان در جهت تحقق جهش تولید هستیم.

قادری فر تاکید کرد: به همین دلیل برنامه‌های راهبردی و عملیاتی مناسبی را در ۸ حوزه با کمک شرکت‌های دانش بنیان تدوین کرده ایم.  این برنامه می‌تواند باعث نقش آفرینی شرکت‌های دانش بنیان در جهش تولید شود که در ذیل ۳ برنامه اساسی دنبال می‌شود. راهبرد اول؛ رفع گلوگاه‌های اقتصادی و صنعتی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کشور، راهبرد دوم؛ بهبود محیط کسب و کار شرکت‌های دانش بنیان است و راهبرد سوم صیانت از بازار داخلی و ارتقا بازار شرکت‌های دانش بنیان است.

مدیرکل دفتر تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در پیام نوروزی، رهبر انقلاب بیان کردند که کشور ما با جمعیت ۸۵ میلیون نفری بازار بسیار بزرگی است ضمن اینکه در منطقه آسیای جنوب غربی و آسیای میانه و قفقاز شاهد مواجهه با بازار حداقل ۸۰۰ میلیون نفری هستیم که ظرفیت بسیار بزرگی را برای بازار سازی شرکت‌های دانش بنیان ایجاد کرده است.

او با بیان اینکه ۸ برنامه اجرایی و عملیاتی معاونت علمی ریاست جمهوری با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و عناصر فعال زیست بوم استارتاپی کشور در حال برنامه ریزی و اجرا است، افزود: برنامه اول ارتقای تاب آوری ملی و جهش تولید در خوشه‌های فناوری صنعتی اولویت دار، مانند حوزه‌های تجهیزات پزشکی و دارو است.

نقش آفرینی شرکت‌های دانش بنیان در سال جهش تولید با ۸ برنامه راهبری

 تاب آوری ملی در مواجهه با ویروس کرونا توسط شرکت‌های دانش بنیان

قادری فر تصریح کرد: در حوزه دارو در ماه‌های پایانی سال، (قبل شیوع ویروس کرونا) شرکت‌های دانش بنیان بحث تاب آوری ملی را در مواجهه با این ویروس معنادار کردند و در تولید دستگاه تنفس مصنوعی، کیت تشخیص کرونا، تولید انواع ماسک و انواع مواد ضدعفونی کننده وارد شدند. این برنامه از سال قبل وجود داشته و ما باید بحث ارتقای تاب آوری ملی و جهش تولید در خوشه‌های صنعتی اولویت دار را به همین صورت در سایر حوزه‌ها دنبال کنیم.


بیشتر بخوانید: نخبگان، اولویت‌های زیستی را تعیین می‌کنند


مدیرکل دفتر تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره برنامه دوم معاونت علمی در راستای تحقق شعار سال گفت: برنامه دوم ارتقا فناوری‌های کلیدی در حوزه امنیت و سلامت غذایی است. با توجه به ظرفیت‌های عظیم کشور از بعد کشاورزی و کشاورزی صنعتی برای حوزه زنجیره غذایی در کشور و فناوری‌های مرتبط برنامه‌های مختلفی در حوزه جهش تولید که منجر به ارتقای سلامت غذایی و امنیت غذایی برای کشور می‌شود، داریم.

او افزود: برنامه سوم رفع نیاز‌های گلوگاهی شرکت‌های بزرگ و بنگاه‌های بزرگ صنعتی کشور است مثلا در صنعت نفت، خودرو، پتروشیمی، آب و برق و سایر صنایع کلیدی در کشور می‌توانیم با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان با منطق نوآوری، شاهد جهش تولید در آن‌ها باشیم یعنی به نوعی شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند به عنوان واحد‌های تحقیق و توسعه در خدمت بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کشور قرار بگیرند تا شاهد رفع نیاز‌های گلوگاهی این بنگاه‌ها باشیم.

قادری فر درباره برنامه چهارم گفت: این برنامه توسعه فناوری‌های راهبری دیجیتال و هوشمند سازی با توجه به شدت رشد تکنولوژی که در حوزه هوشمند سازی و اقتصاد دیجیتال است. طبیعتا این برنامه اقتضا استفاده و بهره برداری از شرکت‌های دانش بنیان را از خانواده ۵ هزار شرکت دانش بنیان احراز صلاحیت شده، جدی‌تر می‌کند.

نقش آفرینی شرکت‌های دانش بنیان در سال جهش تولید با ۸ برنامه راهبری

ارتقا توان داخلی در حوزه ماشین سازی

مدیرکل دفتر تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: برنامه پنجم ارتقا توان داخلی در حوزه تولید ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته است. زمانی می‌توانیم به اهداف جهش تولید دست پیدا کنیم که بتوانیم از ظرفیت ماشین سازی در کشور بهره برداری کنیم و به نوعی به جای اینکه وارد کننده خط تولید به اسم وارد کردن تکنولوژی باشیم در حوزه ارتقا تکنولوژی ماشین سازی بتوانیم سطح کمی و کیفی تولیدی کشور را ارتقا دهیم و شاهد جهش تولید باشیم.

او بیان کرد: برنامه ششم با توجه به شدت تحریم‌ها ارتقا صادرات محصولات شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شده است. اگر امروز نمی‌توانیم نفت را به فروش برسانیم باید جایگزین این فروش نفت ارتقا محصولات شرکت‌های دانش بنیان باشد که ما باید سهم بیشتری را از صادرات محصولات فناورانه برای خودمان در نظر بگیریم.

نقش آفرینی شرکت‌های دانش بنیان در سال جهش تولید با ۸ برنامه راهبری

راه اندازی ۸۵ مرکز و ۷ کارخانه نوآوری بزرگ در سال جهش تولید

قادری فر با بیان اینکه برنامه هفتم و هشتم جزو برنامه‌های زیر ساختی هستند، اضافه کرد: برنامه هفتم توسعه کارخانه‌ها و مراکز نوآوری به عنوان بستر ایجاد شرکت‌های دانش بنیان است. در این راستا بیش از ۸۵ مرکز نوآوری و ۷ کارخانه نوآوری بزرگ را در سراسر کشور افتتاح خواهیم کرد.

او ادامه داد: از جمله کارخانه نوآوری فارس در شیراز و یا کارخانه نوآوری در مشهد، کارخانه نوآوری اردبیل، کارخانه نوآوری گیلان و کارخانه نوآوری یزد که از جمله کارخانه‌های نوآوری هستند که در کنار ۸۵ مرکز نوآوری به تقویت شرکت‌های دانش بنیان که در مرحله ایده محوری هستند کمک خواهد کرد. این کارخانه‌ها می‌توانند کسب و کار‌های نوآورانه را در کشور رونق ببخشند.

مدیرکل دفتر تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره برنامه هشتم گفت: هشتمین برنامه ما بحث رفع موانع فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها از جمله موانع حقوقی و مالکیت فکری است. در این زمینه مذاکراتی با قوه قضائیه و وزارت کشور صورت داده ایم تا بتوانیم موانع کسب و کار را از سر راه شرکت‌های دانش بنیان برداریم و بتوانیم در این عرصه گام برداریم.

قادری فر در پایان گفت: معاونت علمی ذیل این سه راهبرد ۸ برنامه را تدوین کرده و این برنامه‌ها به تصویب ستاد راهبری و جهش تولید سازمان برنامه و بودجه رسیده و به مبادی ذی ربط در معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز ابلاغ شده است. برنامه‌های عملیاتی و اجرایی و منابع آن نیز از منابع تبصره هـ بودجه سال ۹۹ کل کشور تامین می‌شود و در خدمت شرکت‌های دانش بنیان برای ایفای نقش آفرینی خودشان در این عرصه هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار