گزارش/

ابطال معاملات بورس چه مشکلاتی را بوجود می‌آورد؟

بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت فولاد توقف نماد‌های فولاد توسط وزارت صمت را عاملی در جهت بی نظمی در تولید و اختلال در بازار عنوان می‌کنند.

به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چندهفته‌ای است که ابطال معاملات فولاد به سوژه اصلی رسانه‌ها مبدل شده و بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت فولاد این اقدام وزارت صمت را عاملی در جهت بی نظمی در تولید و اختلال در بازار عنوان می‌کنند.

بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد  اختلالات ایجادشده در بازار فولاد را ابطال معاملات در هفته‌های اخیر اعلام می‌کند.

وی ادامه داد: ابطال معاملات، سابقه موردی داشته، اما چند هفته‌ای است که این مسئله تشدید شده است.

وی با تأکید بر اینکه محصولات عرضه‌شده در بورس، خوراک یکسری کارخانه است که اگر به‌موقع به محل کارخانه نرسد، روند تولید را مختل خواهد کرد و از این رو ابطال کنندگان باید در این باره تصمیم‌های درستی بگیرند.

این مقام مسئول بیان کرد: شرکتی که وارد معامله می‌شود، یکسری نیاز دارد که وارد این فضا شده و با آن قیمت محصول می‌خرد، در این میان مسئولان با این توجیه که قیمت بالاست معاملات را باطل می‌کنند و کسی که سفارش داده است، اگر کارخانه‌دار باشد کارخانه‌اش لنگ می‌شود و اگر مصرف‌کننده نهایی باشد، همه برنامه‌هایش به هم می‌خورد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد احتمال می‌دهد که روند تولید در صنعت فولاد دچار اختلال شود، زیرا با ایجاد اختلال در معاملات، تولیدکننده که قرار است به پولش برسد، به پول نمی‌رسد و سرمایه در گردش نمی‌تواند ایجاد کند. انبار تولیدکننده‌ها پر می‌شود و در مقابل مصرف‌کننده هم نمی‌تواند ماده اولیه بخرد و روند تولیدش متوقف می‌شود.


بیشتربخوانید:بررسی احتمالی ابطال معاملات فولاد در شورای عالی بورس 


یاسر مؤمنی کارشناس بازار سرمایه در این باره گفت: تکروی وزارت صمت و استفاده نکردن از تجربیات کارشناسان اقتصادی و صنعت فولاد در قیمت‌گذاری سبب شده، بخشی از معاملات ابطال شود.

او می‌گوید: اعتماد وزارت صمت به قدیمی‌های صنعت فولاد و بورس، همچنین استفاده از تجربیات کارشناسی در قیمت‌گذاری‌ها می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: معاملات در بورس کالا به‌صورت شفاف انجام می‌شود، ولی تأیید یا عدم تایید این معاملات از سوی وزارت صمت به‌صورت شفاف نیست. بیش از یک سال است که وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) هم در قیمت‌گذاری بورس دخیل شده و اگر نگاهی به روند التهاب بازار‌ها بکنید هر زمانی این دخالت‌ها بیشتر شده، التهاب روبه افزایش بوده و هر زمان محدودیت‌ها کمتر و وزارت صمت عقب نشینی کرده، بازار به روال عادی برگشته و حتی قیمت‌ها کاهشی شده است.

مؤمنی در سخنان خود به عرضه برخی شرکت‌ها و عدم توجه وزارت صمت به اجرای تعهدات شرکت‌های فولادی هم اشاره می‌کند. او می‌گوید: در حال حاضر، شرکت‌هایی در بورس حضور دارند که بر اساس ضوابط موجود، باید ۶۰ تا ۷۰ درصد تولیداتشان را در بورس کالا عرضه کنند، اما به دلیل همین دخالت‌های وزارت صمت و اجبار به عرضه با قیمت پایین‌تر از بازار، شاهد کاهش عرضه‌ها نیز هستیم که با واقعی شدن قیمت‌ها به طور حتم عرضه‌ها نیز بیشتر می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار