گرچه هم زمان با شیوع کرونا، همه جا به رکود و تعطیلی کشیده شد و اما این تهدید کرونا، فرصتی شد تا هم زمان با تعطیلی حرم مطهر رضوی، مرمت گنجینه‌های معماری و هنری بارگاه امام رضا (ع) صورت پذیرفت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور، اگرچه ممنوعیت تردد زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی ایجاد شد، اما این امر شرایطی را فراهم آورد تا این تهدید و سایه شوم به فرصت و نقاط قوتی تبدیل شود.

 شاید این تصور ایجاد شده باشد که حرم مطهر رضوی پس از ابلاغ ستاد ملی مبارزه با کرونای کشور مبنی بر ممنوعیت تردد زائران، به حالت خاموشی فرورفته باشد، اما به واقع این امر فرصت مغتنمی برای احیاء، بازسازی و تعمیرات مورد نیاز صحن و سرای حضرت رضا (ع) برای استقبال از زائران و ارائه خدمات با کیفیت بیشتر به مشتاقان امام هشتم (ع) ایجاد کرد.

کرونا در مقابل حرم مطهر رضوی سر تعظیم فرود می آورد
محمد کاظم ملازم الحسینی مدیرعامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم در این باره گفت: همزمان با اتخاذ تصمیم ممنوعیت موقت حضور زائران در اماکن متبرکه، گروهی در مجموعه مستقر شد تا آسیب‌ها، اصلاحات و تعمیرات را در لحظه شناسایی کند و با توجه به اینکه تاریخی برای رفع محدودیت‌های حرم مطهر رضوی به شکل رسمی اعلام نشده، حجم کار قابل ملاحظه‌ای در دستور کار قرار گرفت.

مرمت محدوده پیرامون روضه منوره

او افزود: با توجه به این که محدوده پیرامون روضه منوره و رواق‌های مرکزی حرم مطهر رضوی همیشه مملو از زائر است، لذا این بخش در وهله نخست برای انجام اقدامات اساسی ساختمانی و تاسیساتی در دستور کار قرار گرفت.
اصلاح صوت رواق‌های مرکزی به ویژه پیرامون روضه منوره از جمله مواردی به شمار می‌رود که در این مدت انجام شده است. همچنین می‌توان به انجام تست‌های شبکه‌های برق، سرویس و نگهداری سیستم‌های سرمایش و گرمایش، بازدید و اصلاح تابلو‌های برق، کابل کشی و روشنایی در رواق‌های مرکزی حرم اشاره کرد.
 
علاوه بر این، اقدامات تاسیساتی نیز در رواق‌هایی همچون دارالسیاده، دارالذکر و... انجام شده است.
کرونا در مقابل حرم مطهر رضوی سر تعظیم فرود می آورد

مرمت گنجینه‌های معماری و هنری حرم

مدیرعامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم ادامه داد: یکی از مأموریت‌های سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا (ع)، حفظ، نگهداری و مرمت گنجینه‌های معماری و هنری اماکن متبرکه است.

انجام آینه کاری و کاشی کاری‌ها و اصلاح آن‌ها در رواق‌های مرکزی، دارالسیاده و دارالشرف، مرمت ایوان طلای صحن آزادی و صحن انقلاب و همچنین مرمت، نظافت و شست و شوی کاشی‌های بدنه صحن‌های آزادی و انقلاب، از جمله این اقدامات به شمار می‌رود.

اصلاح سنگ فرش فضای مرکزی

اصلاح، ترمیم و بندکشی حدود ۳۰۰۰ متر مربع سنگ فرش‌های آسیب دیده فضای مرکزی حرم مطهر رضوی در رواق‌ها و صحن، اقدام ارزشمند دیگری می‌باشد که در این مدت انجام شده است.
 
کرونا در مقابل حرم مطهر رضوی سر تعظیم فرود می آورد
بحران کرونا همچنین فرصتی را فراهم آورد تا فعالیت‌های مورد نیاز دیگری نظیر پرداخت و ساب زدن سنگ بدنه‌های صحن‌ها و رواق ها، رگلاژ کردن درب‌های داخلی حرم، لکه گیری رنگ ها، ترمیم بخش‌های مختلف روضه منوره، عایق کاری و ایزولاسیون پشت بام، ترمیم شیشه‌های رواق مرکزی و صحن‌ها و... انجام شود.
 
انتهای پیام//ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.