باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

بمباران زندان دوله‌تو؛ ضعیف‌کشی از نوع بعثی

هشت سال دفاع مقدس سرشار از خاطرات تلخ و شیرینی است که برای همه ما به یادگار مانده است.

‌به گزارش خبرنگار  حوزه  دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، هشت سال دفاع مقدس سرشار از خاطرات تلخ و شیرینی است که برای همه ما به یادگار مانده، شیرینی هایی که پس از پیروزی در هر عملیات بوجود می‌آمد و تلخی هایی که پس از هر شکست به دلمان می نشست. اما مهم این بود که انقلاب اسلامی ایران با قدرت پیش برود که همین هم شد.

یکی از روزهای تلخ برای مردم ما هفدهم اردیبهشت ماه ۶۰ است. روزی که جنگنده های بعثی به پیر و جوان رحم نکردند. روزی که زندان دوله‌تو در نقطه صفر مرزی ایران و عراق بمباران شد. این زندان تحت کنترل حزب دموکرات کردستان ایران بود که بیش از ۲۰۰ نفر از نیرو‌های ارتش، سپاه پاسداران، جهاد سازندگی، بسیج، ژاندارمری و حتی پیشمرگان مسلمان کرد در آنجا محبوس بودند که رژیم بعث عراق با بمباران هوایی آن زندان، بیشتر زندانیان را به شهادت رساند.

دوله تو

این زندان در روستایی به نام دوله‌تو در نزدیکی شهر سردشت و در منطقه‌ای کوهستانی قرار داشت. این زندان در واقع اصطبل حیوانات بود و به هیچ وجه محل مناسبی برای نگهداری اسرا نبود، چراکه فاقد امکانات حداقلی در رابطه با گرمایش، تغذیه و بهداشت بود و نیرو‌های صلیب سرخ نیز بر آن نظارت نداشتند. 

رئیس زندان سروان امیدی بود که از افسران ارتش شاهنشاهی و خواهرزاده دبیرکل حزب دموکرات کردستان ایران بود. زندان‌بانان این زندان نیز بیشتر از افسران ارتش شاهنشاهی بودند که اقدام به شکنجه زندانیان می‌کردند و بار‌ها برخی از افراد زندانی را مورد بازجویی قرار دادند و تعدادی را به اعدام محکوم کردند.

زندا‌ن‌بانان دوله‌تو وحشیانه‌ترین‌ترین شکنجه‌ها را بر روی اسرای این زندان انجام می دادند. گذشته از بیگاری‌های فراوانی که از زندانیان می‌کشیدند و تا سر حد مرگ آنها را خسته می کردند، مقداری کمی آب، گوجه، نخود و یا گندم به عنوان غذا به زندانیان می‌دادند و روز بعد باز همان آش و همان کاسه. زندانیان دوله تو در مدت اسارتشان بار‌ها مورد بازجویی و شکنجه قرار می‌گرفتند و در این میان تعدادی هم توسط واحد قضائی حزب دموکرات کردستان ایران به اعدام محکوم می‌شدند. 

دوله تو

حزب دموکرات ماموستا، قاضی و افراد نظامی داشتند؛ معمولاً در بازجویی‌ها نماینده قضائی که یکی از آن خشن‌ترین و وحشتناک‌ترین مأموران حزب دموکرات می‌آمد که معروف به «ماموستا گوران» بود. او با خونسردی کامل در جایگاه می‌نشست؛ به آرامی صحبت می‌کرد؛ لابه‌لای صحبت‌ها می‌خندید؛ یادداشت‌هایی می‌کرد؛ آرام بلند می‌شد و می‌رفت و بعد از چند روز می‌دیدم تیربار کاشته می‌شد و چند نفر اعدام می‌شدند.

نکته جالب در مورد روز بمباران زندان این بود که محافظان و زندان‌بانان زندان محل زندان را ترک کرده بودند. از ۱۵۰ نفر ۱۲ نفر پرچم‌های بلندی افراشته بودند، هواپیما‌ها می‌رسند و به عنوان اطلاع بقیه محافظان هم مطلع می‌شوند و زندانی‌ها که در صحن زندان بودند به دستور محافظان به داخل ساختمان منتقل می‌شوند. هواپیما‌ها در برگشت زندان را بمباران می‌کنند و صد‌ها مبارز اسیر که ماه‌ها در دست ضدانقلاب و آشوبگران کردستان باند قاسملو و کومله و فدائی خلق و منافق اسیر بودند، شهید و تعداد مجروح و تعدادی با ویران شدن زندان فرار کردند.

بمباران زندان دوله‌تو؛ ضعیف‌کشی از نوع بعثی

دو جنگنده عراقی در ارتفاع کمی از بالای زندان عبور کردند که یکی از آنها نزدیکی زندان را بمباران کرد. نگهبانان با دیدن این صحنه، اسرا را به داخل زندان بردند، در‌ها را بستند و خود به اطراف زندان رفتند. هواپیما‌ها چند دقیقه بعد برگشتند و ساختمان زندان را بمباران کردند.

پس از دور شدن جنگنده‌ها حالا نوبت به چهار فروند هلی‌کوپتر توپ‌دار رسید که وارد عمل شدند و افرادی را که مجروح شده و یا زیر آوار مانده بودند و یا در اطراف ساختمان پراکنده شده بودند، زیر رگبار مسلسل‌های سنگین کالیبر ۵۰ قرار گرفتند. در پی این حملات هوایی بیش از ۵۰ نفر از زندانیان به شهادت رسیدند. 

دوله تو

یکی از زندانیان واقعه را چنین شرح می‌دهد: همان روزی که هواپیما‌های عراقی برای شناسایی آمده بودند، ساعت ۷ صبح بود. دیدم که  یکی از زندان‌بانان به نام ایرج سلطانی که چند نفری را هم کشته بود روی پشت بام زندان ایستاده و به آسمان نگاه می‌کند، انگار منتظر بود. ساعت یازده شده بود، ناگهان سوت زدند و اعلام کردند که سریعا برویم داخل اتاق‌هایمان. در همان حال من دیدم که یک هواپیمای سفید (فکر کنم سوخو ۲۳ یا ۲۵ بود) که وارد فضای ایران شده بود،کلا این قضایا پنج دقیقه هم طول نکشید که بلافاصله صدای غرش آن‌ها بلند شد، بعد هم آنچنان صدای مهیبی آمد که خیلی عجیب بود. آمد پایین‌تر و یک بمب انداخت آن سوی زندان، بعد هم بمب‌های بعدی‌اش را همان حول و حوش ریخت و رفت. سپس هواپیمای دوم آمد، این هواپیما هم مثل همان اولی چهار بمب خود را ریخت روی طرف دیگر زندان و رفت. جالب اینجا بود که موقع بمباران حتی نگهبان‌ها هم رفته بودند و غیر از یک نگهبان که آن هم بر اثر ترکش، کمرش قطع شده بود هیچ نگهبانی حضور نداشت. یعنی نگهبان‌ها هم در جریان این توطئه و همدستی دموکرات و رژیم بعثی بودند. فقط ما داخل زندان بودیم.

بعدها فاش شد که نیرو‌های کوموله و دموکرات ضمن دیدار با مقامات ارتش عراق برای بمباران و قتل عام زندانیان این زندان با مقامات عراقی دیدار کرده بودند. فراخواندن زندانیان به داخل اتاق‌ها (بر خلاف رویه جاری و مرسوم که برای بیگاری و امور دیگر بیرون از اتاق بودند) و کاهش زندان‌بانان و دور شدن از محل پیش از بمباران نیز دلایل دیگری است که زندانیان برای هماهنگی میان حزب دموکرات و عراق در بمباران این زندان می‌دانند. سه نفر به نمایندگی از طرف حزب دمکرات و دو نفر از طرف گروهک کوموله با افسران حزب بعث عراق مستقر در اداره استخبارات کرکوک ملاقات و برای بمباران زندان هماهنگی کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
موسی مداحی
۱۳:۲۸ ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
با سلام من موسی مداحی هستم از بازماندگان آن زندان مخوف چقد سخت بود من ارتشی بودم آن زمان الانم شهرستان کوهدشت استان لرستان زندگی میکنم مسمتری به من میدن خیلی گلایه دارم از بنیاد شهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام بر شهیدان. مرگ بر منافقین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام بر شهیدان. مرگ بر منافقین.
Iran (Islamic Republic of)
کریم خارگی
۱۱:۰۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام... روزی که دولتو بمباران شد خبرش بهم رسید خیلی تلخ بود
تو جبهه جنوب بودم و شهید حمید يزدان‌پناه و کمال نژادیان که از دوستان نزدیکم بودن تو همون زندان مخوف حزب دموکرات و توسط فراریان رژیم پهلوی به همراه پنجاه نفر دیگه از بچه های سپاه. ارتش. بسیج و جهادسازندگی به شهادت رسیدند.
روحشون شاد
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۶:۳۷ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
دشمنان و خائنان در هر نقطه ایی باید پیدا و کشته شوند تا دیگر کسی هوس خیانت نکند .
Denmark
ناشناس
۱۳:۳۶ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
پراید شد نود ملیون
Iran (Islamic Republic of)
Amir
۱۵:۲۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
الان واسه چی بهش منفی دادین فردا بشه 200میلیون بازم منفی میدید
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۷:۳۷ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
به خاطر این منفی دادیم که این خبر ربطی به اینجا نداشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
حزب کومله کردستان، حزب دموکرات کردستان، باند قاسملو کردستان، حزب پ ک ک کردستان ، حزب پژاک کردستان... این کشور و ملت مظلوم و نجیب چه خیانتهایی که از اینها ندیدند !!! امیدوارم در آینده خیلی نزدیک یک درس فراموش نشدنی بهشون بدیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
حالا کدام مشکل ملت حل شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
آقا مملکت در حال نابودی هست.گرانی داره بیداد می‌کنه شما هنوز چسبیدی به جنگ.ول کنید تو را خدا.
Iran (Islamic Republic of)
قریشی
۱۴:۰۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
وضعت اینقدر خرابه اینجا توی اینترنت چه کاری می کنی؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
س ص ح پ ق
۱۶:۱۴ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرا بر آشفتی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
آلبانی نشینها و شبهه آلبانی نشینهای داخلی چرا ناراحت شده اند.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۳۴ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدا بیامرزدشان . چه مردانی که فدای دین و میهن شدند. وای به حال خبیثانی که فرهنگ و خون این عزیزان را با صحبت و اعمال خود ضایع کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدا لعنتشون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام هیچ شهیدی نیست خودم هم تفحص رفتم انجا همه پیکرهای شهدا را بیرون اوردیم
Iran (Islamic Republic of)
سیروان مهابادی
۱۴:۰۴ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
مرگ بر گروهکهای جدایی طلب کرد وابسته به اسرائیل و امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
برای شهدای جا مانده در آنجا چرا ستاد تفحص اقدامی نمیکند.
United States of America
ناشناس
۱۹:۳۵ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
نمیدانم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
خیلی سخت بود بنده یکی از بازماندگان ان زندان که نه جهنم هستم بخدا قسم ارزوی مرگ میکردیم .........روح شون شاد
Iran (Islamic Republic of)
شاه محمدی
۰۹:۵۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
سربلند باشی وپاینده مرد.
Iran (Islamic Republic of)
h
۱۰:۰۹ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
خداحفظتون کنه برادر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
شما قهرمان ملی من هستید
Czechia
م ازبروجرد
۱۲:۱۴ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدا حفظتون کنه...اجر شما پیش خدا محفوظه...خدا کنه همه ماها قدردان مجاهدتهای شما وامثال شماباشیم
Iran (Islamic Republic of)
مصطفي
۱۳:۰۶ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
آقا خيلي مخلصيم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
قطعاً صبر و استقامت شما و امثال شماها، اجر عظیمی نزد خدا داره.
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۱۴:۰۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام
شما اسطوره های بی نظیر برای ما مردم ایران هستید
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۷:۴۰ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدا بهتون عزت بده برادر التماس دعا داریم.
آخرین اخبار