نقشه‌ی بعدی آمریکا پس از فشار‌های داعش بر عراق چیست؟

یک کارشناس غرب آسیا چالش‌های نخست‌وزیر آتی عراق را ناشی از سطوح امنیتی، سیاسی و اقتصادی دانست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «هادی محمدی» کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به سؤالی درباره رأی اعتماد به کابینه مصطفی الکاظمی در پارلمان عراق که قرار است امشب برگزار شود آن را امری «پیچیده» خواند و تحولات عراق را منوط به دقیقه نود دانست.

وی با بیان اینکه مسئله الکاظمی پیچیدگی‌های زیای دارد افزود: آنچه از اخبار و اظهارنظر‌ها منتشر شده همه دلالت بر این امر دارد که هیچ چیزی معلوم نیست و در واقع باید منتظر باشیم که آخرین موضع‌گیری دقیقه نود عراق چه می‌شود.

نقشه‌ی بعدی آمریکا پس از فشار‌های داعش بر عراق چیست؟

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به سؤالی درباره موضع‌گیری برخی از جریان‌های سیاسی مبنی بر اینکه به کابینه الکاظمی رأی نخواهند داد و درباره چرایی این مانور‌های سیاسی گفت: شاید یکی از دلایل این مانور‌های سیاسی مبنی بر اینکه به الکاظمی رأی نمی‌دهند این باشد که کارت آمریکایی را بسوزانند و بعد دوباره به سراغ عادل عبدالمهدی نخست وزیر مستعفی بروند یا اینکه روی یک فرد جدید به اجماع برسند.

وی در ارزیابی دوم خود در این باره بر این باور است: شاید این هم ابزار چانه‌زنی باشد برای اینکه مصطفی الکاظمی خیلی خیز امتیاز دادن به آمریکایی‌ها را برندارد و در واقع توی مهار و دست گروه‌های شیعی باقی بماند به هر حال نگرانی‌هایی نسبت به شخصیت و کارکرد وی مطرح هست.

محمدی با تأکید بر اینکه نباید در این زمینه شتابزده بود و همه چیز را تمام‌شده برای الکاظمی فرض کرد، تصریح کرد: باید منتظر باشیم آخرین موضع‌گیری‌ها چه می‌شود.

وی در بخش دیگر این مصاحبه یکی از موضوعات اساسی دولت کاظمی را بعد از گرفتن رأی اعتماد از مجلس مسائل کلان اقتصادی دانست و گفت: قطعاً یکی از موضوعات اساسی دولت کاظمی مسئله اقتصادی است که باید اداره امور کشور را بر عهده بگیرد به‌خصوص اینکه عراق بیشتر منابع و درآمد مالی‌اش از نفت است.

محمدی یکی از دیگر از چالش‌های اصلی دولت وی را مشکلات اقتصادی دانست که دولت مرکزی با اقلیم دارد و افزود: این مشکلات اقتصادی شبیه رفتار رندانی است که اقلیم با دولت مرکزی دارد و می‌خواهد در ازای همراهی کردن با انتخاب نخست وزیر یک نوع باج گیری اقتصادی کند و امتیاز خاص بگیرد. در حالی که دولت مرکزی معتقد است که نه تنها حقوق کارمندان را پرداخت کرده یک چیز اضافی هم به دولت اقلیم داده که رقمی حدود ۱۳۸ میلیارد را شامل می‌شود که این مساله را باید دولت با اقلیم روشن کند خصوصا اینکه درآمد‌های نفتی حاصل از فروش نفت هم به دولت مرکزی داده نشده است.

وی چالش‌های نخست وزیر آتی عراق را در سه سطح امنیتی، سیاسی و اقتصادی دانست و گفت: بعد از فشار‌های داعش، آمریکا تلاش می‌کند که مسئله تظاهرات‌های خیابان‌های عراق را که زمینه‌اش فراهم است مطرح کند که همه این‌ها بهانه‌های خوبی خواهد بود که فشار به آمریکایی‌ها افزایش پیدا کند اگرچه این فشار‌ها به دولت و فضای سیاسی عراق هم خواهد بود، لذا در بحث سیاسی، امنیتی و اقتصادی نخست وزیر آتی حتماً مشکلات جدی خواهد داشت.

محمدی اولویت‌ها و برنامه‌های کاری دولت کاظمی را اجرای برگزاری انتخابات دانست و گفت: یکی از موضوعات اساسی دولت احتمالی آقای کاظمی اجرای انتخابات پارلمانی است که این از اصلی‌ترین برنامه دولت جدید خواهد بود که در این زمینه هم رقابت و بحث‌های چالشی فراوانی وجود دارد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در عین حال موضوع اخراج نیرو‌های آمریکایی از عراق در دولت و پارلمان جدید عراق بر اساس خواست مرجعیت را یکی از محور‌های مورد بحثی دانست که ممکن است در مذاکرات ژوئن عراق با آمریکایی‌ها مطرح و مورد بررسی قرار گیرد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.