پایش سرمی مشمشه در جمعیت اسب متمرکز لارستان

رئیس اداره دامپزشکی لارستان از اجرای تست مشمشه بر روی ۶۸ راس اسب موجود در باشگاه‌های این شهرستان و ۳۸ راس اسب در باشگاه‌های اوز توسط کارشناسان دامپزشکی خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،  سروش اسدی گفت: در راستای مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام کارشناسان دامپزشکی لارستان هر۶ ماه یک بار نسبت به تست مشمشه جمعیت تک سمی که ناقل و مخزن بیماری هستند اقدام و چنانچه مورد مثبتی مشاهده شود نسبت به معدوم سازی دام راکتور اقدام می‌کنند.

او افزود: مشمشه نوعی بیماری نادر و بالقوه کشنده باکتریایی است که از تک سمی‌های آلوده به انسان منتقل می‌شود، این بیماری خطرناک با درگیر ساختن دستگاه تنفس در انسان میتواند موجب مرگ شود.

اسدی با بیان اینکه عامل این بیماری به سهولت توسط نور، حرارت و ضد عفونی کننده‌های معمولی از بین می‌رود و در محیط آلوده بیش از۶ هفته باقی نمی‌ماند گفت: رعایت شرایط قرنطینه‌ای کامل، ضدعفونی نواحی آلوده و پیشگیری از هر گونه تردد غیر مجاز دام از مهمترین روش‌ها برای مهاراین بیماری است.

رئیس اداره دامپزشکی لارستان با اشاره به اینکه حیواناتی که تغذیه نا مناسبی دارند و یا در محیط‌های نامطلوب نگهداری می‌شوند از حساسیت بیشتری برخوردارند، بیان کرد: هیچ نوع واکسن موثری جهت پیشگیری از بیمـاری به بازار عرضه نشده است لذا مهمترین راه کنترل و ریشه کنی این بیماری تست و شناسایی و حذف حیوانات آلوده است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.