به مناسبت روز اسناد ملی و میراث مکتوب؛

نگاهی به فعالیت‌های مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال شرق کشور در سال ۹۸

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال شرق کشور به مناسبت فرارسیدن ۱۹ اردیبهشت، روز اسناد ملی و میراث مکتوب، مهم‌ترین فعالیت‌های این مرکز در سال ۹۸ را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، اکبر شیخ مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال شرق کشور در پنجاهمین سالگرد تاسیس آرشیو ملی ایران و به مناسبت فرارسیدن ۱۹ اردیبهشت، روز «اسناد ملی و میراث مکتوب» طی پیامی ضمن گرامیداشت این روز با اشاره به اهمیت اسناد به عنوان عامل بازشناسایی هویت ملی و فرهنگ گذشتگان مهم ترین فعالیت‌های سال ۱۳۹۸ مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال شرق کشور را به عنوان متولی گردآوری، حفظ و اشاعه میراث مکتوب کشور در سطح منطقه به شرح ذیل اعلام کرد.

در واحد ارزشیابی و فراهم‌آوری اسناد، تعداد دستگاه ارزشیابی شده ۸۴ دستگاه، فضای آزاد شده اداری ۳۸۶۴ مترمربع، اسناد انتقالی ۱،۳۰۵،۸۲۷ برگ در ۵۳،۷۱۵ پرونده در ۲۴۳۰ کارتن است و شناسایی اسناد و مجموعه‌های اسنادی با ارزش در استان برای خرید ۴ مورد (۴ مجموعه) بوده است.

در واحد اطلاع‌رسانی اسناد، ارائه خدمات اسنادی به افراد حقیقی و حقوقی ۷۷۵۵۶ برگ، در واحد اطلاعات واحد مخزن، اسناد موجود در پیش آرشیوی و آرشیو ۵،۲۹۹،۴۱۶ برگ در ۱۴۱،۴۵۹ پرونده، و در واحد کتابداری، واسپاری کتاب ۳۰۳۴ عنوان در ۱۰۰۶۰ نسخه و واسپاری نشریات ۳۵۰۰ عنوان در ۵۶۳۷ نسخه صورت گرفته است.

فعالیت‌های ستادی مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال شرق کشور شامل برگزاری همایش و یا نشست مناسبتی، برگزاری دوره یا کارگاه آموزشی و برگزاری نمایشگاه‌های موضوعی اسنادی است.

همایش‌ها و نشست مناسبتی شامل برگزاری اولین جلسه مهتاب خراسان رضوی و برگزاری همایش و افتتاحیه موزه کتاب و میراث مستند ایران با عنوان خراسان سرزمین خورشید بوده است.

بیشتر بخوانید: برگزاری نمایشگاه «خراسان سرزمین خورشید» با معرفی آثار نفیس خراسان رضوی در تهران

برگزاری دوره و کارگاه آموزشی شامل کارگاه آموزشی آشنایی با ظرفیت کتابخانه ملی در تدوین دانشنامه دفاع مقدس در بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان، کارگاه آشنایی با تعیین تکلیف اوراق اداری دستگاه‌های دولتی در شهرداری طرقبه و شاندیز، کارگاه آشنایی با تعیین تکلیف اوراق اداری دستگاه‌های دولتی در اداره کل زمین‌شناسی استان و کارگاه آشنایی با تعیین تکلیف اوراق اداری دستگاه‌های دولتی در دانشگاه فردوسی بوده است.

برگزاری نمایشگاه‌های موضوعی اسنادی شامل برگزاری ۱۰ نمایشگاه داخلی در محل نمایشگاه‌های دائمی اسناد مرکز، برگزاری ۵ نمایشگاه در سطح دستگاه‌های استان، برگزاری ۵ نمایشگاه مجازی ارسالی از طریق شبکه دولت برای تمام دستگاه‌های اداری سطح استان از جمله نمایشگاه مجازی هفته اسناد ملی و ارسال برای ۳۰۰۰ دستگاه تا سطح بخش‌داری از طریق شبکه دولت و نمایشگاه مجازی هفته دفاع مقدس و ارسال برای تمامی دستگاه‌های اداری استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی (حدود ۳۰۰۰ دستگاه تا سطح بخش) ازطریق شبکه دولت بوده است.
 
همچنین ارسال شیوه‌نامه ارزشیابی اسناد و تعیین تکلیف اوراق زائد اداری به همه ادارات (بیش از ۴۰۰۰ اداره تا سطح دهیاری‌ها) از طریق شبکه دولت، ارسال شیوه نامه ارزشیابی اسناد و تعیین تکلیف اوراق زائد اداری به فرمانداران، بخشداران، شورا‌های اسلامی و شهرداران خراسان رضوی از طریق شبکه دولت، ارسال شیوه نامه ارزشیابی اسناد و تعیین تکلیف اوراق زائد اداری به همه تمامی اتاق‌های اصناف خراسان رضوی از طریق شبکه دولت و معرفی کتابخانه کودکان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و نحوه استفاده از آن به همه ادارات (بیش از ۱۷۰۰ اداره تا سطح بخشداری ها) از طریق شبکه دولت است.

بیشتر بخوانید: اهمیت جمع‌آوری خاطرات و تاریخ شفاهی برای آینده مشهد و خراسان رضوی

همچنین اهداء بیش از ۹۰۰۰ نسخه از کتاب‌های منتشر شده در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی از سوی کتابخانه آستان قدس رضوی به مرکز شمال شرق کشور در دهه مبارک فجر و ارسال کتاب‌ها به مرکز مبادلات تهران برای جبران کسری مخازن کشور، شروع به کار تایید الکترونیک واسپاری کتاب‌های ناشران سطح استان و صدور تاییدیه در بستر سامانه جامع چاپ و نشر کشور، برپایی هفتمین نمایشگاه استانی موزه کتاب و میراث مستند ایران با عنوان «خراسـان سرزمین خورشـید» به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی و همراهی استانداری خراسان رضوی و نهاد‌های فرهنگی پژوهشی استان از ۱۸ لغایت ۲۷ آذر ماه در کتابخانه ملی ایران است.
 
شناسایی و معرفی پرده نقاشی زیارتی حرم امام رضا (ع) اثر شادروان استاد غلامحسین عربلین به عنوان قدیمی‌ترین اثر موجود از هنر نقاشی و نماد و سمبل سبک عکاسی زیارتی در ایران (ترسیم شده در سال ۱۳۶۹ ه. ق برابر با ۱۳۲۸ه. ش به ابعاد ۱،۸۰ در ۲،۴۰ سانتی متر) جهت ثبت در حافظه ملی توسط مرکز شمال شرق کشور و کمک به راه‌اندازی "موزه یادمان استانداران و حاکمان خراسان" به عنوان عضو اصلی کارگروه ویژه استانداری و مسئول گردآوری اسناد قدیمی حاکمان و استانداران قدیم با بررسی بیش از ۱۰ هزاربرگ از اسناد قدیمی سازمان و انتخاب ۲۰۰ سند برگزیده جهت استفاده در این موزه که مقرر است در خانه قدیمی داروغه که یکی از زیباترین خانه‌های قدیمی مشهد است، راه‌اندازی و افتتاح شود، از دیگر فعالیت‌های بخش برگزاری نمایشگاه‌های موضوعی اسنادی است.
 
انتهای پیام// ز.م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.