باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

شمیم عِطر گُل محمدی در گلستان‌های فارس/میمند تولیدکننده گلاب در ایران

با آمدن فصل بهار، شمیم عطر بهشت را می توان در باغات گل محمدی میمند در شهرستان فیروزآباد فارس استشمام کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، هر ساله در فصل زیبای بهار و ماه‌های اردیبهشت و خرداد، فارس با شکوفا شدن گل محمدی حال و هوای بهشتی به خود می‌گیرد و گل‌های محمدی با عطری دل انگیز و خوشبو هوای شهر را عطرآگین کرده و مشام هر رهگذری را نوازش می‌دهد و هم زمان کارگاه‌های سنتی و صنعتی مختلف گلاب‌گیری نیز در گوشه و کنار این استان فعالیت خود را شروع می‌کنند.

شمیم عِطر گُل محمدی در گلزارهای فارس/میمند تولیدکننده گلاب در ایران

کار برداشت گل محمدی از صبح زود و قبل از طلوع آفتاب و در هوای خنک بامدادی با بانگ صلوات کارگران بر محمد و آل محمد(ص)  آغاز می‌شود و گلچین‌ها باید پیش از گرم شدن هوا گل‌ها را جمع کنند، زیرا با گرم شدن هوا زنبور‌ها که برای نوشیدن شهد گل‌های نورسته به شاخسار درختچه‌ها هجوم می‌آورند، کارشان را سخت می‌کند و اینکه معمولا گل‌های جمع شده پس از ساعت ۹ صبح، اسانس کمتر و نامرغوبتری دارد.

گل‌های چیده شده بلافاصله بعد از چیده شدن به کارخانجات و کارگاه‌های گلابگیری انتقال می‌یابد.


بیشتر بخوانید: باغی از جنس گلاب + فیلم


سطح زیر کشت گل محمدی در کشور بالغ بر ۲۰ هزار هکتار است که هشت هزار و ۵۰۰ هکتار آن در فارس قرار دارد که این استان با ۴۶ درصد سطح زیر کشت و تولید گل محمدی رتبه نخست این نوع محصول در کشور را به خود اختصاص داده است.

گل محمدی تولیدشده در فارس به‌خصوص شهرستان میمند از معطرترین نوع این گل در دنیا به‌حساب می‌آید و مشتریان خاص خود را در جای‌جای کشور و جهان دارد و مقادیر زیادی از گل‌های تازه آن به استان‌های همجوار و خشک کرده آن نیز به خارج صادر می‌شود. باید گفت که گلاب گل محمدی جایگاه معنوی خاصی برای تطهیر اماکن مقدس و مذهبی مسلمانان دارد و هر سال مقدار قابل توجهی گلاب از ایران به خانه خدا ارسال می‌شود.

از آنجاکه بخش میمند شهرستان فیروزآباد از باغ‌ها و مزارع بزرگ گل‌های محمدی و رز برخوردار است، این شهر به گلخانه فارس شهرت دارد.

میمند همچنین دارای یک هزار و ۲۰۰ هکتار سطح زیرکشت باغ‌های گل محمدی دیمی و آبی است که بخش آبی آن در دشت‌های میمند و بخش دیمی آن در ارتفاعات شمالی و جنوبی مشرف به میمند یا ارتفاعات منطقه‌هایی به نام خرسان، آپادانا و.. کشت می‌شود.

شمیم عِطر گُل محمدی در گلزارهای فارس/میمند تولیدکننده گلاب در ایران

در بخش میمند ۸۵ کارگاه سنتی واحد صنعتی در زمینه تولید گلاب و عرقیات گیاهی وجود دارد. در کنار گلابگیری و برای ظروف گلاب و عرق‌ها صنعت شیشه‌گری نیز دایر است.

درآمد ۱۰۰ میلیارد تومانی گل محمدی در فارس

مجید پاکاری، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، اظهار داشت: امسال به لحاظ خنک بودن هوا برداشت گل سرخ محمدی دیرتر از سال‌های قبل شروع و مردم به مدت یک ماه مشغول چیدن این نوع محصول هستند.

او با اشاره به اینکه نیمی از گلستان‌های گل محمدی در فارس واقع شده و این استان رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۳ هزار و ۶۰۰ تن گل محمدی به‌صورت غنچه و گلبرگ از گلزار‌های استان برداشت شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۵ میلیون و ۴۳۰ هزار لیتر گلاب از گلستان‌های گل محمدی و ۲۵۰ لیتر اسانس استحصال و تولید شود، تصریح کرد: ۱۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده از طریق این محصول حاصل می‌شود.

شمیم عِطر گُل محمدی در گلزارهای فارس/میمند تولیدکننده گلاب در ایران

توسعه کشت گل محمدی

پاکاری تعداد بهره برداران باغ گل محمدی در استان را ۱۲ هزار و ۲۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: استخراج گلاب از گل محمدی یکی از تولیدات مهم اقتصادی کشور بوده به طوری که توسعه، کشت و برداشت این محصول تاثیر مهم بر اقتصاد کشاورزی منطقه و همچنین اشتغالزایی برای کشاورزان در پی دارد.

او با اعلام اینکه ۱۴۶ واحد مکانیزه و سنتی در استان مبادرت به تولید اسانس و گلاب از گل محمدی در شهرستان‌های استان انجام میدهند، تصریح کرد: یکی از اولویت‌های اصلی سازمان جهاد کشاورزی در سال جهش تولید حمایت از بهره برداران بخش کشاورزی و صنایع فرآوری و جانبی است.

پاکاری، به نیاز کم این محصول به آب، کمترین سرمایه گذاری و بیشترین بهره و سود را از ویژگی‌های کاشت گل محمدی در فارس عنوان کرد و گفت: در ۲۳ شهرستان استان فارس تولید و پرورش گل محمدی صورت می گیرد که شهرستان‌های داراب، فیروزآباد، نی ریز و استهبان مستعد تولید و کشت گل محمدی در استان هستند.

او اظهار کرد: گل محمدی فارس مشتریان فراوانی در استان‌های همجوار و کشور‌های همسایه دارد به‌طوری‌که بیشتر این محصول به‌صورت خشک یا‌ تر صادر می‌شود.

عابدی مدیر جهاد کشاورزی بخش میمند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، با بیان اینکه در میمند بالغ بر هزار و ۷۰۰ هکتار باغ گل وجود دارد که به طور میانگین از هر هکتار ۱۰ تن گل محمدی برداشت می‌شود، گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۶ هزار و ۸۰۰ تن گل برداشت شود.

او افزود: ۸۵ کارگاه تولیدی سنتی و صنعتی در این شهر فعال است و سالانه حدود ۱۰ میلیون لیتر گلاب و ۱۲ میلیون لیتر انواع گیاهان دارویی در این شهرستان تولید می‌شود.

عابدی ادامه داد: در هر هکتار از گلزار‌های گل محمدی به طور مستقیم و غیرمستقیم از کشت، تولید و فرآوری ۵۰ نفر مشغول به کار می‌شوند.

او با بیان اینکه مهمترین موارد مصرف گل محمدی شامل تهیه گلاب، اسانس و صنایع داروسازی است، تصریح کرد: گلاب ناب و عرقیات تولید شده در میمند، علاوه بر بازار داخلی به کشور‌های حاشیه حوزه خلیج فارس و اروپا صادر می‌شود و امسال به دلیل پیشگیری از شیوع بیماری کرونا جشنواره گل محمدی در شهرستان میمند برگزار نشد.

شمیم عِطر گُل محمدی در گلزارهای فارس/میمند تولیدکننده گلاب در ایران

خواص دارویی گل محمدی معطرترین گل دنیا

از محصولات فرآوری شده گل‌محمدی در هنر صنایع غذایی سنتی ایرانی انواع شکلات و شیرینی و تنقلات تهیه می‌شود و از جمله خاصیت درمانی آن می‌توان به درمان زخم معده اشاره کرد که استفاده از آن در وضعیت عمومی بدن مؤثر و برای تقویت قلب بسیار مفید بوده و غم زداست.

تحقیقات پژوهشگران نشان داده که از ایام باستان استفاده از دمنوش گل محمدی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

گلبرگ‌های گل محمدی را می‌توان به صورت تازه به چای یا آبجوش اضافه کرده، پس از حدود ۵ الی ۱۰ دقیقه که دم کشید مصرف کرد، همچنین از این گلبرگ‌های خوشبو می‌توان به عنوان یک چاشنی معطر برای خوراک‌های گوشتی استفاده کرد.

شمیم عِطر گُل محمدی در گلزارهای فارس/میمند تولیدکننده گلاب در ایران

یکی دیگر از موارد مصرف گلبرگ‌های گل محمدی اضافه کردن آن به ماست همراه نعناء خشک و خیار است که با آن می‌توان یک میان وعده مقوی، خوشمزه و نیروزا تهیه کرد.

گل محمدی حاوی ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های مفید برای بدن از جمله ویتامین C است و برای درمان مشکلات پوستی از جمله آکنه و برطرف کردن انواع لکه‌های پوستی و چین و چروک می‌توان آن را مورد استفاده قرار داد.

کشت گل محمدی برای کشاورزان به لحاظ اقتصادی سودمند و توسعه این دشت‌ها با کمترین سرمایه گذاری از ارزش افزوده بالایی برخوردار است و ثمرات مثبت اقتصادی را به دنبال دارد.

بخش میمند در شهرستان فیروزآباد استان فارس از مناطق فعال کشور در زمینه پرورش انواع گل از جمله گل محمدی و تولید عرقیات از گل هاست. شهرستان فیروزآباد در ۹۲ کیلومتری و میمند در در ۹۵ کیلومتری شیراز واقع است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۲۷ فروردين ۱۴۰۱
وای خیلی خیلی دوست داشتی هست چقدر گل محمدی زیبایی