استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

از خصوصیات انسان مومن دائم الذکر بودن است

حجت‌الاسلام رفیعی گفت: انسان مومن دائم الذکر است، رسول خدا (ص) فرمودند برشما باد یاد خدا که یاد خداوند شفا است و بپرهیزید از اینکه یاد مردم کنید یعنی امید شما به مردم نباشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم ، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی استاد حوزه علمیه قم در ویژه برنامه تفسیر سوره انبیاء که در حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد گفت: ذکر یونسیه دارای برکات زیادی است و برای رفع غم بسیار موثر است.

او افزود: داستان حضرت یونس (ع) دارای جزئیات زیادی است، ولی قصد نداریم وارد این جزئیات شویم، در روایات آمده است که حضرت یونس (ع) ۹ سال در شکم ماهی بود، ولی مهم این است که به اذن خدا آتش بر حضرت ابراهیم (ع) سرد شد و حضرت موسی (ع) با عصایش دریا را شکافت و حضرت یونس (ع) نیز از شکم ماهی زنده بیرون آمد.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: به دستور خداوند آن ماهی حضرت یونس (ع) را در بیابان خشک بیرون انداخت، خداوند کدوی خشکی که دارای برگ‌های بزرگی بود کنار حضرت یونس (ع) قرار داد و نجات پیدا کرد و پس از آن به سمت قوم خویش رفت.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم ادامه داد: اگر بر قومی عذاب بیاید برداشته نمی‌شود، ولی گاهی خداوند به وسیله کار خیری این بلا را رفع می‌کند.

رفیعی تصریح کرد: انبیای الهی معصوم هستند و گناه نمی‌کنند، ولی از داستان حضرت یونس (ع) به این نتیجه می‌رسیم که خداوند با هیچ کسی تعارف ندارد، یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه باشد این است که حضرت یونس (ع) به وسیله ذکر نجات پیدا کرد و ما نیز باید به این نکته توجه داشته باشیم.

او با تاکید بر اهمیت ذکر و یاد خدا عنوان کرد: انسان مومن دائم الذکر است، رسول خدا (ص) فرمودند برشما باد یاد خدا که یاد خداوند شفا است و بپرهیزید از اینکه یاد مردم کنید یعنی امید شما به مردم نباشد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به حدیثی از پیامبر (ص) گفت: رسول گرامی اسلام (ص) فرمودند اگر کسی چهار چیز داشته باشد خیر دنیا و آخرت را دارد که قلب شاکر، زبان یاد خدا، بدن صبور و بردبار و همسر صالح است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی بیان کرد: شخصی خدمت آیت الله بهجت رسید و از این مرجع تقلید شیعیان پرسید چه ذکری بگوید و ایشان در پاسخ فرمود ذکر حقیقی این است که اگر ۱۰۰ سال زندگی کردید یک بار عالمانه و عامدانه معصیت و گناه نکند.

رفیعی بااشاره به حدیثی از اهل بیت (ع) گفت: هر کسی بندگی خدا را کند ذاکر است، قرآن کریم می‌فرماید هرکسی با خداوند رفاقتش کم شد و ذکر خدا در زندگی کم فروغ شود شیطان وی را جذب می‌کند.

او تصریح کرد: فرودگاه وباند دل اگر از خدا خالی شد فرود شیطان بر آن مسلط است و وای برکسی که شیطان رفیق وی شود، چون سبب می‌شود چشم و گوش برای شیطان شود و پای هر حرام و ابتذالی می‌نشیند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: به خدا قسم اگر یاد خدا در زندگی ما کمرنگ شود زندگی برای ما سخت می‌شود و تفریح و آرامش نداریم، اگر پدری فرزند خود را از خانه بیرون کرد و به پارک برود افراد منحرف و فاسد نزد وی می‌روند یعنی کسی که از سوی پدر و مادر رانده شود همه نیرو‌هایی که دنبال فساد هستند به سراغش می‌روند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی گفت: نباید از یاد خداوند دور شویم، بر اساس آیات الهی "قمار و شراب" یاد خدا را از دل‌ها می‌برد و انسان را از خداوند غافل می‌کند، نباید در سخنرانی و مداحی‌ها به گونه‌ای برخورد کنیم که تصور شود قبح این گناهان ریخته است و گاهی داستان‌هایی نقل می‌شود که به مخاطب این گونه القا شود که اول باید اهل شراب و قمار بود و سپس توبه کرد و در رکاب امام حسین (ع) برویم.

رفیعی تصریح کرد: مقام معظم رهبری تاکید کردند که باید آیات و روایات را نقل کرد و از خواب و برخی داستان‌ها پرهیز کرد، امام رضا (ع) تاکید کردند محاسن کلام ما معصومین (ع) را بگویید تا مردم جذب شوند و نیاز نیست به مطالب بدون مستند اشاره کرد.

او عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که ممکن است انسان را از یاد خدا غافل کند "اولاد و اموال و تجارت" است و این موضوعات نباید ما را از یاد خدا غافل کند و براساس ایه الهی اگر یاد خدا باشیم خداوند نیز ما را یاد می‌کند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: شخصی خدمت علامه طباطبایی رسید و گفت می‌خواهم به مکه بروم و مرا نصیحت کن و علامه طباطبایی فرمود این آیه را در طول این سفر تکرار کن "فاذکرونی أذکرکم" پس مرا یاد کنید، تا شما را یاد کنم.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) مظهر این ذکر بود و روز عاشورا در برابر دشمن قرار گرفت، سنگ بر پیشانی مقدس اباعبدالله (ع) خورد، ولی همواره به یاد خدا بود و هنگامی که در گودی قتلگاه بود و سر مبارک شان بالای نیزه رفت قرآن می‌خواند و این یعنی حتی سر بریده امام حسین (ع) نیز یاد خدا را فراموش نکرد.

انتهای پیام/الف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.