گزارش/

ایران چه سهمی از بازار "حلال" دارد؟/ تجارت حلال فقط مواد غذایی نیست

پتانسیل اقتصادی که مغفول مانده و کشورمان هر ساله از چند هزار میلیارد سود سرشار باز می ماند.

تجارت حلالی که از آن غافل مانده ایمبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صنعت حلال بیش از پنج دهه است که وارد بازارهای جهانی شده، این نشان تجاری تنها به خوراک محدود نماند و بعدها دیگر اقلام مانند پوشاک، دارو، لوازم بهداشتی و آرایشی، خدمات مالی حلال و حتی گردشگری را نیز در برگرفته و اکنون به بخش مهمی در اقتصاد بین الملل تبدیل شده است، همچنین اخیرا شاهد رقابتی جهانی در این زمینه هستیم. رقم بالای گردش مالی دربازار حلال، بیانگر پتانسیل بالای این صنعت به عنوان یکی از ابزار توسعه برای کشورهای جهان است.

در این میان کشور‌های غیر اسلامی همچون استرالیا، نیوزلند و برزیل گوی سبقت را از کشور‌های اسلامی در صنعت حلال ربوده اند و سهم بالایی در این بازار را به خود اختصاص داده اند. صنعتی که اروپا به آن چشم دوخته است. جمهوری اسلامی ایران هم ۶ سال پیش این برند حلال را در هیئت دولت مصوب و آن را به سازمان استاندارد اعلام کرد و در همین راستا کمیته‌ای در کمیسیون بهداشت بر  نشان تجاری  حلال و صادرات آن در کشور تشکیل شد.

تمرکز اروپا بر بازار شناسی صنعت حلال

در حال حاضر کشورهایی که دین رسمی آنها نیز اسلام نبوده متوجه این بازار پرسود شده اند و برای کسب بازار و درآمد بر بازار شناسی کشورهای اسلامی و محصولات حلال متمرکز شده اند. بازار محصولات غذایی حلال در اروپا دارای ارزشی معادل با ۱۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شده ‌است که این میزان شامل گوشت، غذای تازه و غذای بسته‌بندی شده است، که این میزان با حجم بازار جهانی با ارزشی نزدیک به ۶۴۰ میلیارد دلار هنوز فاصله دارد.

از همین رو منافع مالی و ارزش رو به رشد صنعت غذایی حلال موجب شده تا بسیاری از تولیدکنندگان صنایع غذایی اروپا توجه جدی به آن داشنه باشند و بخشی از محصولات خود را به محصولات غذایی حلال اختصاص دهند.

به دنبال رشد روز افزون تقاضای مسلمین وغیر مسلمین، غذاهای حلال که بر اساس شریعت اسلامی تهیه شده‌اند، به سوی سوپرمارکت‌های اروپایی روانه می‌شوند یک فعال اروپایی در زمینه صنعت حلال به رویترز گفته است: ما مشاهده می‌کنیم که این تولیدات تنها مختص فروشگاه‌های خاص نبوده، بلکه در فروشگاه‌های مدرن نیز وجود دارند.

وی افزود: این شرکت اخیراً فروش سلسله غذاهای گوشتی و یخ زدهٔ حلال را در فرانسه شروع کرده‌است و هم‌اکنون نیز زنجیره‌های معروف نظیر تسکوی بریتانیا و کارفور فرانسه، تعداد وسیعی از تولیدات حلال را برای بازار فروش خود سفارش می‌دهند.

تجارت حلالی که از آن غافل مانده ایم

آسیای مرکزی نمونه ای موفق در صنعت حلال

کشورهای اسلامی در آسیای جنوب شرقی شروع به نشان دادن علاقه به توسعه صنعت حلال نمودند، هم برای بهبود رقابت خود را در بازارهای منطقه ای و جهانی و هم برای سرعت بخشیدن و ارائه نوسازی اقتصادی قابل قبول برای مردم خود. شرکت ها در مالزی، تایلند، فیلیپین، برونئی و سنگاپور در میان اولین سرمایه گذارها در بخش حلال و با حمایت مستقیم دولت های خود بودند.

پیمان فلسفی مدیر کل حوزه نمایندگی ولی فقیه وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نقش فرآورده های حلال در بازارهای جهانی اظهار کرد: صنعت حلال در دنیا در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار است به نحوی که بنابر آمار ارائه شده حدود ۴ هزار میلیارد دلار گردش مالی غذای حلال دنیاست.

وی افزود: امروزه علاوه بر کشورهای اسلامی، غیراسلامی و غیرمسلمان اقبال خوبی به غذای حلال از خود نشان می دهند.


بیشتر بخوانید: الگوی کشت مناسب حلقه مفقوده بخش کشاورزی/امسال جهش تولید برنج خواهیم داشت


فلسفی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران شرایط برجسته ای در تولید غذای حلال دارد، بیان کرد: ایران علاوه بر تولید غذای حلال در شاخه های دیگر صنعت حلال مثل بانکداری حلال، توریسم حلال، لباس و مد، دارو و لوازم بهداشتی حلال نقش ایفا می کنند، اما متاسفانه از این ۴ هزار میلیارد دلار کمتر از یک درصد این مقدار به خود اختصاص داده است.

مدیر کل حوزه نمایندگی ولی فقیه وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در بازارهای جهانی کالاهای تولیدی جمهوری اسلامی ایران با نشان حلال کمتر دیده می شود، در حالیکه ما امروز سازوکارهای قانونی خوبی داریم.

وی با بیان اینکه تمامی محصولات تولیدی جمهوری اسلامی ایران حلال است، گفت: استانداردهای حلال در ارتباط با این محصولات باید پیاده شود تا جایگاه شایسته ای در بازارهای جهانی به خود اختصاص بدهیم.

فلسفی از رشد ۵ برابری صنعت حلال ایران خبر داد و گفت: بنابر برنامه راهبردی که برای صنعت حلال و جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است، در نظر داریم که از یک درصد افق ۱۴۰۴ به ۱۰ درصد برسیم.

این مقام مسئول ادامه داد: با هماهنگی دستگاه های متولی و دست اندرکار در افق ۱۴۰۴ سهم گردش مالی ایران به ۱۰ درصد می رسد.

وی با تاکید بر این‌مسئله که شرایط لازم برای استقرار سامانه یکپارچه حلال در کل کشور فراهم است، بیان کرد: در حوزه نماینده ولی فقیه وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مجموعه متولی نظارت شرعی بر ذبح و صید تمامی محصولات پروتئینی ، کشتارگاه ها، کارخانجات فرآوری محصولات و پایانه صید و شیلات کشور تحت نظارت شرعی قراردارد.

مدیر کل حوزه نمایندگی ولی فقیه وزارت جهاد کشاورزی از استقرار سامانه یکپارچه حلال جمهوری اسلامی در حوزه نمایندگی ولی فقیه وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: امروزه سامانه هوشمند صدور گواهی حلال به صورت یکپارچه در حوزه نمایندگی ولی فقیه راه اندازی شده است و تمامی دست اندرکاران صنعت حلال می توانند از خدمات سامانه بهره مند شوند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت مربوط به حلال و صدور گواهی حلال تحت پوشش سامانه قرار گرفته است، گفت: هر جا تولید حلال برای جمهوری اسلامی صورت می گیرد یا جمهوری اسلامی تولید حلال برای کشورهای دیگر به انجام برساند یا صادر کند، در این سامانه ثبت می شود و فرآیندهای نظارت بر آن تا صدور گواهی رصد می شود‌.

فلسفی در پایان تصریح کرد: استقرار سامانه یکپارچه حلال جمهوری اسلامی در حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی از یک‌ماه پیش آغاز به کار کرده و شنبه با ابلاغ رسمی نماینده ولی فقیه وزارت جهاد کشاورزی اجرایی می شود.

علت سهم ناچیز ایران از بازار حلال چیست؟

نبود ساز و کاری مناسب برای بهره برداری از امکانات و منابع موجود در کشور با وجود شرایط اقلیمی کشورمان همچنین عدم ایجاد نشان شناخته شده در صادرات این نوع محصول و غفلت مسئولان از این فضا به عنوان یکی از ابزارهای رسیدن به توسعه از دلایل عقب ماندن ایران در این صنعت است.

نکته جالب اینکه علاوه بر كشورهای مسلمان، بخش خصوصی در برخی كشورهای غیرمسلمان مانند كانادا و سوئیس اقدام به اعطای گواهی و برند حلال به محصولات غذایی می كند، بنابراین ایران نیز همگام با اقتصاد جهان باید در جهت تقویت گواهی و برند حلال خود بیش از پیش تلاش كند. کشورمان با وجود پتانسیل بالای اقتصادی و در اختیار داشتن منابع متعدد نتوانسته جایگاه مناسبی را در چرخه این صنعت بزرگ کسب کند. که این مسئله مستلزم توجه وزارتخانه های ذی ربط است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جمال الدين قزوينى
۲۲:۱۶ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
استاندارد حلال در مقابل صنعت حرام ضرورى است. چند روز پيش بنيان گذار يك صنعت وسيع در كشور ما در گذشت كه چشم همه را گريان كردند. مصرف كنندگان كه فريب خوردگان هستند در خط تحقيق نيستند ولى چرا أگاهان سكوت كرده اند و نميگويند ٩٠ درصد از محصولات اين نهاد با نام و چهره خارجى عرضه ميشد و ميشود و بطور نمونه و مثال تمام روغن زيتون هاى كشور را از توليد كنندگان محلى پيش خريد ميكنند و با نام انگليسى يا لاتين و درصدى گرانتر عرضه و ميفروشند .
Iran (Islamic Republic of)
فروشنده هايپر
۱۲:۴۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
اقاى محترم چرا راحت اسامى محصولات را ننوشتى كه وظيفه واجب شرعى خودت را درست انجام داده باشى؟
Iran (Islamic Republic of)
اردشير قناعتى تولمى
۱۶:۱۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
اقا يا خانم فروشنده هايپر حق با شماست او ننوشت شما اگر ميدانى بنويس يا بيشتر توضيح بده و در ثواب الهى شريك باش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
غذای سالم و روح سالم برابر بدن سالم
آخرین اخبار