بازسازی بازار "ایکی قاپیلی" تبریز زودتر از کلیسای نوتردام آغاز شد

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، گفت: بازسازی بازار "ایکی قاپیلی" تبریز زودتر از کلیسای نوتردام آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،احمد حمزه زاده مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی  در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان با اشاره به همزمانی دو آتش سوزی در بازار ایکی قاپیلی تبریز و کلیسای نوتردام فرانسه اظهار کرد: ۲۰۰۰ متر مربع از کلیسای نوتردام و ۲۵۰۰ متر مربع از بازار تبریز در آتش سوزی آسیب دیدند، اما کار مرمت ایکی قاپیلی تبریز زودتر آغاز شد.

او افزود: با همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی و تامین اعتبارات، مرمت و بازسازی این قسمت از بازار در کمتر از هشت ماه اجرایی شد و رکورد مرمت زده شد.

او با اشاره به آسیب وارد شده به بازار تبریز در آتش سوزی سال گذشته سرای دو دری، اظهار کرد: در این حادثه کمتر از یک سی‌ام بازار تبریز دچار آتش سوزی شده بود.

حمزه زاده گفت: مهار آتش سوزی سال گذشته به دلیل نصب شیر‌های هیدرانت در بازار و کپسول‌های آتش خاموش کن، در سریع‌ترین زمان ممکن اتفاق افتاده بود.

او اظهار کرد: بازسازی این بنای ارزشمند تاریخی پس از آتش‌سوزی اولین اقدام انجام شده بود، با کمک شهرداری و میراث فرهنگی و تمامی دستگاه‌های خدمات رسان و مشارکت تمامی کسبه‌ها امر بازسازی انجام شد.

وی با اشاره به اهمیت آسیب‌شناسی وقوع آتش‌سوزی‌ها و اتفاقات در بازار تبریز، اظهار کرد: متاسفانه مقاومت‌هایی در مورد نصب پست برق بازار ایکی قاپیلی تبریز وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، وجود نابسامانی در سیستم برق بازار تبریز و سیم کشی‌ها را از عمده مشکلات منجر به وقوع حوادث در این بازار عنوان کرد و گفت: تقاضا داریم تا اداره برق ورود کند و پست برق، هر چه زودتر در آنجا نصب شود.

اوبا تاکید بر ضرورت تعیین نگهبان برای قسمت‌های مختلف بازار تبریز گفت: متاسفانه این نیز از نکاتی است که با وجود گوشزد کردن به کسبه‌های مختلف هنوز انجام نشده است.

او خاطر نشان کرد: همکاران نیروی انتظامی نیز طی سال‌های گذشته به خصوص شب‌ها در پشت بام بازار تبریز گشت‌زنی می‌کردند که این عمل دو سال است که متوقف شده و از همکاران نیروی انتظامی تقاضا می‌کنیم تا در این زمینه به ما کمک کنند.

او با اشاره به استفاده از مغازه‌های بازار تبریز به عنوان انباری بیان کرد: استفاده از مواد آتش زا در این مغازه‌ها باعث می‌شود که احتمال وقوع آتش سوزی مجدد در بازار تبریز در هر لحظه متصور شود.

حمزه زاده در ادامه ایجاد ایستگاه آتش نشانی در بازار تبریز را از راهکار‌های پیشگیری از وقوع آتش سوزی‌های مکرر در بازار عنوان کرد و گفت: سازمان آتش نشانی تبریز قول ایجاد پست آتش نشانی در داخل بازار تبریز را داده است.

وی متذکر شد: استفاده از سیستم اعلام حریق هوشمند نیز از دیگر راهکار‌ها بوده و چندین طرح توسط شرکت‌های دانش بنیان ارایه شده و به تایید سازمان فناوری اطلاعات و سازمان آتش نشانی تبریز رسیده و نیازمند تخصیص اعتبار هستند.

اوبیان کرد: هزینه برآورد شده در سال گذشته برای اجرای طرح سیستم اعلام حریق هوشمند حدود ۲۰ میلیارد تومان بوده و این مگر با مشارکت و کمک بازاریان تبریز عملی نمی‌شود.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، بازار تبریز به عنوان بزرگ‌ترین بازار آجری مسقف به هم پیوسته دنیا بوده که وسعت ۲۷۰ هزار متر مربعی دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.