نگاهی به اهمیت مشاوره قبل از ازدواج

کارشناس روانشناسی معاونت اجتماعی انتظامی مازندران درباره نقش مشاوره قبل از ازدواج در کاهش اختلافات زناشویی توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،ماریا حاجی آقازاده کارشناس ارشد روانشناسی مرکز مشاوره آرامش معاونت اجتماعی مازندران، گفت: هر یک از ما برای انجام معامله یا خرید کوچکترین کالایی سعی می‌کنیم از نظر و مشورت دیگران بهره ببریم تا گزینه‌ای را که بیشترین سود را از هر جهت به ما می‌رساند انتخاب کنیم.

ازدواج یکی از وقایع مهم زندگی است که هر یک از ما با انتخاب همسر تصمیم می‌گیریم سال‌های آینده عمرمان را چگونه و با چه فردی با چه ویژگی ها، اخلاقیات، اعتقادات و جهان بینی سپری کنیم.

پس حال که با این انتخاب، کیفیت و حتی کمیت سال‌های باقی مانده عمر خود یا فرزندمان را رقم می‌زنیم آیا مشاوره گرفتن از دیگران به خصوص افراد متخصص و سنجش سود و منفعت این تعهد، اخلاقی و اجتماعی کمتر از خرید کالا مثلا یک خودرو است؟

آیا برای چنین انتخابی صرفا برگزاری جلسات خانوادگی، گفتگو میان خانواده ها، حضور بزرگان فامیل و در نهایت رد و بدل شدن خواسته‌ها برای نحوه برگزاری مجلس عروسی و میزان مهریه همانند چندین دهه قبل آنهم برای نسلی که در عصر ارتباطات رشد کرده و در فضایی با وجود راپانه، موبایل، اینترنت و ماهواره تربیت شده کافی است؟

بسیاری از جوانان در زمان عقد یا نامزدی یا آشنایی قبل از ازدواج یک زندگی ایده آل و بدون هرگونه اختلاف و درگیری را تصور می‌کنند و با چنین دیدگاهی بر این باورند که بین شان کاملا تفاهم وجود دارد غافل از این که در نخستین مشکلی که برایشان هنگام زندگی مشترک به وجود می‌آید آرمان‌ها و رویاهایشان به یکباره فرو می‌ریزد و سریع از زیر بار مسوولیت زندگی مشترک شانه خالی می‌کنند و تصمیم به جدایی می‌گیرند.

علل مهم اختلافات خانوادگی و طلاق

الف) عدم شناخت صحیح زوجین ازهم در دوره آشنایی: نتیجه این عدم شناخت صحیح انتخاب زوجی می‌باشد که هم فکر نیستند. تضاد‌های فرهنگی، خانوادگی، ناهمگونی‌های اعتقادی و خانوادگی که به واسطه عدم شناخت و دریافت مشاوره تخصصی حادث می‌شود در طلاق موثر است.
اهمیت مشاوره پیش از ازدواج زمانی مشخص می‌شود که به این نکته توجه داشته باشیم که یکی از علل اختلاف و طلاق در میان خانواده‌ها این است که زوجین بدون شناخت از یکدیگر و مشاوره وارد زندگی مشترک می‌شوند.

شناخت بسیاری از موضوعات در همان ابتدای تشکیل زندگی مشترک مهم است، چون فقط با شناسایی این جزئیات است که زوج‌ها می‌توانند به نتیجه برسند که می‌توانند با هم ادامه مسیر بدهند یا نه.

ب) فقدان مهارت‌های زندگی مشترک و حل مسایل زناشویی که می‌تواند منجر به تشدید اختلافات کوچک و حتی طلاق شود.

هدف اصلی مشاوره پیش از ازدواج

۱) کمک به افراد برای انتخاب زوج مناسب است.

این مرحله مهمترین مرحله مشاوره ازدواج است، زیرا جنبه پیشگیری دارد و در صورت هدایت صحیح، موجب تأمین بهداشت روانی خانواده می‌شود.

مشاوره قبل از ازدواج در چندین مرحله برگزار می‌شود. در مرحله اول زوجین از نظر رفتاری، خانوادگی، سبک زندگی و تحصیلات مورد بررسی قرار می‌گیرند که در صورت مثبت بودن وارد مرحله بعدی می‌شود.

در این مرحله از لحاظ ذهنی و تفکرات بررسی می‌شوند تا نکات مشترک و غیرمشترک طرفین مشخص شود و آخرین مرحله نگاه به زندگی، سرگرمی و تفریحات زوجین است که تمامی این مراحل گام به گام و در آخر به صورت اجمالی بررسی می‌شود.

مشاور در مشاوره پیش از ازدواج توانایی سنجش و شناخت تفاوت‌ها و شباهت‌های زیر‌بنایی شخصیت را دارد و نظر زوجین را نسبت به این تفاوت‌ها و شباهت‌ها جلب می‌کند؛ موارد دیگری که در جلسات مشاوره پیش از ازدواج بررسی می‌شود، نیازها، خواسته ها، آرزوها، تمایلات، توقعات، خط قرمزها، و رمز و راز‌های طرفین است.

۲) دریافت آموزش‌های لازم در خصوص مهارت‌های یک زندگی زناشویی موفق:

واقعیت این است که بسیاری از جوانان بدون اینکه مهارت لازم برای تشکیل خانواده را داشته باشند، ازدواج می‌کنند و در زندگی مشترک اولین بحران‌ها آن‌ها را از پا در می¬آورد و کارشان را به طلاق می‌کشاند. در این بین عنوان می‌شود اگر افراد قبل و بعد از ازدواج به مشاور مراجعه کنند، تا حد زیادی مسائل آن‌ها قابل حل است.
 


انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار