مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران مطرح کرد؛

نتایج امیدوارکننده پلاسما درمانی در کرونا/ مصرف ۲۰ درصد خون‌های اهدایی در بیماران خاص

عشقی گفت: ۲۰ درصد خون اهدایی کشور توسط بیماران تالاسمی مصرف می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، عشقی، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: سازمان انتقال خون ایران در راستای وظایفی که دارد در خدمت جامعه تالاسمی ایران بوده و خواهد بود.

او افزود: هرچند که با فعالیت‌های پیشگیرانه تولد بیماران تالاسمی به زیر ۱۵۰ نفر در سال رسیده است، اما هنوز ۲۰ درصد خون اهدایی کشور توسط این بیماران مصرف می‌شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران بیان کرد: این سازمان در دوران بحران کرونا هم دست از تلاش خود برنداشته است و همچنان در تلاش است که خون سالم و کافی در اختیار جامعه تالاسمی قرار بدهد.

او تاکید کرد: کیفیت خونی که به بیماران تالاسمی ارائه داده می‌شود، بسیار سالم و امن است.

عشقی تصریح کرد: تعداد خون مصرفی بیماران تالاسمی و سلامت خون از لحاظ بیماری‌های ویروسی، از لحاظ توانمندی‌هایی که سازمان در این مورد به بیماران تالاسمی ارائه داده است و همچنین پالایش روزانه این خون‌ها، همگی نشانگر این است که ما بیماران تالاسمی را فراموش نخواهیم کرد.

برنامه فعالیت مراکز اهدای خون در شب‌های قدر

او با بیان اینکه در شب های قدر تمام مراکز در همه استان ها باز خواهد بود، گفت: حجم اهدای خون در شب های پیش رو، باید کنترل شده باشد.

عشقی ادامه داد: ما به تکریم اهداکنندگانمان اعتقاد داریم، باید جدا از رعایت فاصله فیزیکی بین اهداکنندگان سعی کنند از قبل از شروع شب‌های قدر برای اهدای خون مراجعه کنند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با تشویق مردم ایران برای ادامه پویش‌های اهدای خون، گفت: ذخایر خونی ما در سطح کشور بسیار خوب و قابل قبول است.

او درباره اهدای خون بیماران بهبود یافته کرونایی، گفت: افراد بهبود یافته می‌توانند با اهدای پلاسما‌ی به دلیل اینکه از اهدای خون راحت‌تر است و خونی از بدن خارج نمی‌شود، به بهبود بیمارانی که هم‌اکنون در بیمارستان‌ها بستری هستند، کمک کنند، تا در این زمینه از سایر کشور‌هایی که بعد از ما شروع کردند، عقب نمانیم.

بهبودیافتگان کرونایی پلاسما اهدا کنند

عشقی با بیان درخواستی از بیماران بهبود یافته کرونایی، افزود: خواهشمندم بیماران بهبود یافته به شکرانه سلامت‌شان در این شب‌های عزیز برای انتقال خون به پایگاه‌های انتقال خون در ۱۷ استان کشور مراجعه کنند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون بیان کرد: سازمان انتقال خون در راستای وظایف خود شبانه‌روزی در خدمت مردم خواهد بود تا بحران کرونا را هم پشت سر بگذاریم، خوشبختانه در یک ماه اخیر سطح ذخایر خونی کشور در وضعیت خوبی قرار داشت.

عشقی با بیان اینکه پروژه جمع‌آوری پلاسمای خون بهبودیافتگان با قدرت ادامه دارد، گفت: در ۱۷ استان، پایگاه‌های جامع انتقال خون آماده دریافت پلاسمای بهبودیافتگان کرونایی است. ما سخت گیرانه‌ترین استاندارد‌ها را برای مراجعه بهبودیافتگان کرونا داریم و افرادی که برای اهدای پلاسما می‌آیند، نباید هیچ‌گونه احتمال ابتلا به کرونا داشته باشند و تمام استاندار‌های جهانی رعایت می‌شود، باید توجه داشت بعد از ۲۸ روز بیماران دیگر ناقل نیستند و می‌توانند پلاسما یا خون خود را اهدا کنند، بهبودیافتگان باید توجه داشته باشند که اهدای پلاسما بسیار راحت‌تر از اهدای خون است و فرد دیگر دچار کم خونی نمی‌شود.

او تاکید کرد: پایگاه‌های انتقال خون آماده دریافت پلاسما یا خون بهبودیافتگان کرونایی بوده و هدف اصلی سازمان انتقال خون اهدای پلاسما به بیماران است و هدف دیگری نداریم. ذخایر پلاسمای ما فقط برای بیماران کرونایی استفاده می‌شود و با مجوز معاونت درمان پلاسما‌ی بهبودیافتگان در اختیاران پزشکان و بیماران قرار می‌گیرد. امیدواریم هر چه زودتر نتایج کارآزمایی بالینی پلاسما درمانی در بیماران کرونایی در ایران و دنیا اعلام شود تا با توان بیشتری این روش درمانی را مورد استفاده قرار دهیم، جای تاسف دارد که روش پلاسما درمانی در درمان بیماران کرونایی برای دومین بار در جهان در ایران شروع شد، اما در کشور‌هایی که بعد از ما شروع کردند، این روش درمانی با سرعت بیشتری پیش می‌رود.

پایان کار آزمایی پلاسما درمانی در کرونا

مدیر عامل سازمان انتقال خون بیان کرد: پلاسما درمانی یک سبقه ۱۰۰ ساله دارد. باید توجه داشت این روش درمانی در بیماری‌های مختلف مثل آنفلوانزا، آبله مرغان، سارس و مرس کاربرد دارد و نتایج خوبی در استفاده از این روش درمانی حاصل شده و مرور مطالعات متعدد در این حوزه امیدوارکننده بوده است. در استفاده از پلاسما درمانی در کرونا، چین اولین کشوری بود که از این روش استفاده کرد، اما باید توجه داشت هر روش درمانی ابتدا باید به صورت کارآزمایی بالینی شروع شود، در کارآزمایی‌های بالینی باید پلاسما به یک گروه بیمار تزریق و به یک گروه بیمار تزریق نشود و تمام علامت‌ها و روند بیماری در هر دو گروه بیماران در یک بازه بررسی شود و این کار در بحران یک بیماری مسری که تبدیل به پاندمی قرن شد، برای مدافعان سلامت در ایران و همه جای دنیا خیلی سخت است.

عشقی با بیان اینکه مطالعات پلاسما درمانی در کشور تمام شده است و نتایج آن با تایید ستاد ملی کرونا به زودی منتشر می‌شود، گفت: هرچه زودتر پلاسما را به بیماران کرونا رساندیم، نتایج بهتری گرفتیم، اهدای پلاسمای در مراحل اولیه بیماری از مرگ و میر و ورود بیماران به آی‌سی‌یو جلوگیری می‌کند و همه به دلیل نتایج خوب پلاسما درمانی است و به زودی نتایج این روش درمانی منتشر خواهد شد، تاکنون چند گزارش موردی از چین درباره پلاسما درمانی در کرونا منتشر شده است و ما نتایج گزارش موردی را روی ۵۰ بیمار بد حال کرونایی تدوین کرده ایم. همکاران ما در بیمارستان بقیه الله به زودی نتایج این گزارش را منتشر خواهند کرد و باید بگویم که این روش درمانی نتایج خوبی داشته است.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ادامه داد: به دلیل نتایج خوب پلاسما درمانی در درمان بیماران کرونایی بوده که کشور‌هایی مانند آمریکا، کانادا و کره جنوبی وارد کارآزمایی بالینی و درمان‌های موردی با پلاسما شدند. پلاسما درمانی روش ساده ای است، ما سالانه ۸۰۰ هزار واحد پلاسما به بیماران می‌دهیم و اکنون در اپیدمی کرونا چند هزار واحد پلاسما از بهبودیافتگان کرونایی دریافت و به بیماران مبتلا به کرونا تزریق می‌شود و ما تمام اقدامات را رصد می‌کنیم و به زودی شاهد نتایج آن خواهیم بود.

پیک اهدای پلاسمای بهبودیافتگان کرونا در روزهای آتی

او درباره ارزیابی سازمان انتقال خون از مشارکت بهبودیافتگان کرونا در پلاسما درمانی و طرح‌های تشویقی گفت: به نظر می‌رسد انتظار‌های ما از میزان اهدای پلاسما هیجانی بوده است. اهدای خون یک فرایند شناخته شده برای مردم بوده و مردم سال‌هاست که نذر خون می‌کنند، اما اهدای پلاسما یک خبر جدید است که به مردم دادیم، البته پلاسما در مراکز جمع آوری پلاسما که متعلق به بخش خصوصی است گرفته می‌شود.

عشقی بیان کرد: سالانه ۵۰۰ هزار لیتر پلاسما در کشور تولید می‌شود که ۳۰۰ هزار لیتر را بخش خصوصی در موسسات جمع آوری پلاسما تولید می‌کند. سازمان انتقال خون، از خون اهداکنندگان ۲۰۰ هزار لیتر پلاسما تولید می‌کند. باید توجه داشت اینکه سازمان انتقال خون در یک پاندمی جهانی بگوید، مردم خون اهدا نکنند و به جای آن پلاسما اهدا کنند، شاید عجیب به نظر برسد، به ویژه در شرایطی که اخبار راست و دروغ فضا را به هم ریخته است.

چرا بهبودیافتگان کرونایی از اهدای پلاسما استقبال نکردند؟

مدیر عامل سازمان انتقال خون بیان کرد: حدود دو ماه و نیم است که از بحران کرونا می‌گذرد و ما از بیمارانی کرونایی که یک ماه از بهبود آنها گذشته است، دعوت کردیم تا برای اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون مراجعه کنند و پیک اصلی مراجعه بهبودیافتگان برای اهدای پلاسما در روز‌های آتی خواهد بود. از طرفی نگرانی‌هایی در جامعه وجود دارد و برخی فکر می‌کنند اگر برای اهدای خون مراجعه کنند، بدن آنها ضعیف می‌شود. باید توجه داشت در نیویورک در چند روز اول هزار اهدای پلاسما انجام شد و در ایران در عرض دو هفته حدود ۲۵۰ واحد اهدا داشتیم، امیدوارم مردم با هویت مبارزه جویی و سبقت در خیرخواهی اقدام به اهدای پلاسما به شکل موثر کنند.

او با اشاره به مشوق‌های سازمان انتقال خون در اهدای پلاسما بیان کرد: اهدای خون و پلاسما باید داوطلبانه باشد، با این حال، سازمان انتقال خون به عنوان اهرمی تشویقی، هزینه رفت و برگشت و زمان صرف شده اهداکنندگان پلاسما را پرداخت می‌کند. باید توجه داشت سازمان انتقال خون زود اقدام به جمع‌آوری پلاسما کرد و شاید اگر یک ماه دیرتر اقدام به دریافت پلاسما و تزریق آن به بیماران می‌کردیم در تبلیغات موفق‌تر بودیم، اما ما فرصت را از دست ندادیم چرا که پیش بینی می‌کردیم، آنتی بادی بدن بهبودیافتگان کاهش پیدا کند اقدامی تشویقی دیگری که انجام داده ایم این است که در بیمارستان‌های معین کرونا، تراکت‌های تبلیغاتی را در اختیار بیماران قرار دادیم تا بیماران اطلاعات کافی درباره اهدای پلاسما و زمان مراجعه کسب کنند.

عشقی درباره آمادگی سازمان انتقال خون برای ماه‌های سرد سال که احتمال وجود کرونا همزمان با آنفلوآنزا‌های فصلی وجود دارد، افزود: امیدواریم حدود ۳ تا ۵ هزار لیتر پلاسمای بهبود یافتگان را برای فصول سرد سال در اختیار داشته باشیم تا پلاسماها را در موج بعدی در اختیار بیماران قرار دهیم البته همه این موارد منوط به این است که کارآزمایی‌های بالینی اثربخش باشد.

کاهش ۱۰.۵ درصد اهدای خون در ماه رمضان نسبت به سال گذشته

مدیرعامل سازمان انتقال خون درباره میزان اهدای خون در ماه رمضان امسال اظهار کرد: میزان اهدای خون در هفته نخست ماه رمضان امسال نسبت به سال قبل ۱۰ درصد کاهش داشت و در هفته دوم میزان اهدای خون کمی افزایش یافت و ذخایر خونی اکنون در شرایط قابل قبولی است و به طور میانگین میزان ذخایر خونی کشور به ۶.۵ روز رسیده است و در همه استان‌ها ۹۵ درصد درخواست‌ها به خون را پاسخگو بودند، به طور کلی اهدای خون در ماه رمضان حدود ۱۰.۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران بیان کرد: حدود ۲۵۰ واحد پلاسما در عرض ۲ هفته اول اعلام فراخوان اهدا شد. حدس من این بود که بالای ۶۰۰ واحد اهدا شود و کمتر از ۵۰ درصد پیش بینی ما محقق شد. میانگین سنی بهبودیافتگان کرونا که اقدام به اهدای پلاسما کردند، بین ۳۵ سال تا ۴۵ سال بود. خانم‌ها در ایران باور غلطی دارند که اهدای خون برای آن‌ها مناسب نیست و به همین دلیل آمار پایینی در اهدای خون بانوان داریم و مراجعه بانوان برای اهدای پلاسما بیشتر از اهدای خون بوده است.

او افزود: از پلاسمای خانم‌هایی که سابقه زایمان دارند نمی‌توانیم به طور مستقیم و خام برای درمان کووید ۱۹ استفاده کنیم. پلاسمای اهدا شده خانم‌ها با سابقه بارداری نگهداری می‌شود و اگر تهیه دارو از پلاسما مقدور شد، می‌توانیم از آن پلاسما برای تهیه داروی کرونا در آینده استفاده کنیم و تمام این نکات پیش از پلاسماگیری برای بانوان توضیح داده می‌شود.

کرونا از طریق اهدای خون منتقل نمی شود

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران بیان کرد: هیچ منبع علمی نشان نداده است که ویروس‌های تنفسی از جمله کرونا از طریق اهدای خون منتقل می‌شوند، استانداردهایی که سازمان انتقال خون رعایت می‌کند، بسیار سختگیرانه است و ما حتی استانداردهای شاخص‌های اهدای خون را در بحران کرونا پایین نیاوردیم و با همان استانداردهای سال گذشته خون می‌گیریم و به دنیال سخت گیری ها، بسیاری از افراد شاکی هستند که من سالم هستم چرا از من خون نمی‌گیرید.

او ادامه داد: از لحاظ امنیت خون با وجدان آرام و قطعیت می‌گویم پلاسما و خونی که در ایران گرفته می‌شود، دارای بالاترین استاندارد‌های جهانی است. افراد پس از ۲۸ روز از تماس با بیمار کرونایی و بیماران بعد از گذشت ۲۸ روز پس از بهبودی، می‌توانند خون یا پلاسما اهدا کنند، این در حالی است که امریکا در بحران کرونا استاندار‌های اهدای خون را کاهش داد، اما ما هیچ کدام از استاندارهایمان را کاهش ندادیم.

عشقی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان درباره تعرفه خدمات انتقال خون اظهار کرد: فرایند افزایش تعرفه خون و فرآورده‌های خونی، نیازمند این است که شورای عالی انتقال خون در مورد آن تصمیم‌گیری کند و بعد تعرفه ها به وزارتخانه اعلام شود. بعد از آن باید تعرفه ها به شورای‌عالی بیمه برود و تصویب شود. این فرآیند تصویب تعرفه ها طولانی بوده و هنوز تعرفه ها تغییری نکرده و سازمان انتقال خون از بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های سراسر کشور بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان طلبکار است.

نتایج اثربخش پلاسمادرمانی بیماران کرونا

او در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص ارائه آمار بهبودیافتگان کرونا با پلاسمادرمانی، تاکید کرد: اعلام این موضوع منوط به اجازه‌ ستاد ملی مقابله با کرونا است. هرچند که می‌توانم بگویم تا کنون نتایج مفید و اثربخشی داشتیم. کارآزمایی بالینی را از ۲۴ اسفند آغاز کردیم و با توجه به اینکه آن روزها میزان اهداکننده پلاسما بسیار کمتر بود، از اهداکنندگانی که 14 روز از بهبود آنها گذشته بود، با تست و سخت گیرانه پلاسما دریافت می کردیم و گاهی شاید میزان مناسب مطالعه تحقیقاتی پلاسما به بیماران نمی‌رسید که خوشبختانه امروز دیگر این مشکل مرتفع شده است، اگر به ذخیره مناسب برسیم می توانیم پلاسما را در اختیار بیماران قرار دهیم و این با افزایش اهدای پلاسما محقق خواهد شد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان درباره اینکه چقدر از تجهیزات انتقال خون داخلی است، گفت: کیسه‌های فیلتردار، کیت‌های غربالگری بیماری‌های عفونی و تجهیزات مصرفی و به طور کلی عمده تجهیزات انتقال خون وارداتی هستند. زمانی دو شرکت داخلی اقدام به تولید کیسه های خون کردند که  این کیسه ها کیفیت قابل قبولی نداشت و در شان ملت ایران نبود اما اکنون اقداماتی در زمینه بهبود کیفیت کیسه ای خون ایرانی در دست اقدام است.

او ادامه داد: همچنین با گشایش‌هایی که از برجام حاصل شد یک شرکت با همکاری و تعامل شرکتی در اروپا قصد داشت، کیسه های خون و کیت ها را با انتقال تکنولوژی در ایران تولید کند که آن هم با شیطنت‌های آمریکا و همراهی کشورهای اروپایی این اقدام معلق ماند و در تولید تجهیزات و کیت های انتقال خون در ایران خبرهای خوبی برای خبرنگاران ندارم.

شرایط اهدای پلاسما در بهبودیافتگان کرونا

مدیرعامل سازمان انتقال خون درباره شرایطی که اهداکنندگان پلاسما باید داشته باشند، ‌ بیان کرد: همان استانداردهایی که برای انتقال خون در نظر می‌گیریم برای اهدای پلاسما نیز مد نظر بوده و سن اهدا از ۱۸ تا ۶۰ سال است و بیماری های زمینه ای هم در نظر گرفته می شود.

عشقی تاکید کرد: هر پزشکی که در هر بیمارستانی و در هر استانی تقاضای پلاسما داشته باشد، در صورتی که معاونت درمان دانشگاه تایید کند، پلاسما برای درمان بیمار ارسال  خواهد شد اما فراموش نکنید که نباید اول القای نیاز کرد، بعد به دنبال استفاده از پلاسما باشیم، اولویت این است که اول به دنبال اهدا کننده باشیم بعدا نیاز را ارتقاء دهیم.

شاخص های اهدای خون در ایران

او در پاسخ به سوالی در خصوص شاخص اهدای خون در کشور تصریح کرد: شاخص اهدای خون تا سال ۹۵ روند افزایشی داشت و به ۲۷ به هزار رسیده بود که از بالاترین شاخص‌های اهدای خون در جهان است، باید توجه داشت زمانی سازمان انتقال خون وارد عرصه جمع آوری پلاسما برای تولید دارو شده بود و عرصه ای که در همه دنیا بخش خصوصی آن را دنبال می کند، پروژه جمع آوری پلاسما برای تولید دارو موفق نبود و در حالی که هدف گذاری سازمان انتقال خون تولید سالانه ۲۰۰ هزار لیتر پلاسما بود، فقط ۱۷ هزار لیتر در سال آخر پلاسما تولید شد و این اقدام موجب شاخص اهدای خون شد و افراد به سمت اهدای پلاسما رفتند.

او ادامه داد: به همین ترتیب شاخص اهدای خون کاهش پیدا کرد و به ۲۵.۵ در هزار رسید و در بحران کرونا شاخص اهدای خون به ۲۴ در هزار کاهش پیدا کرد و امیدواریم در دوران پسا کرونا به هدف گذاریمان در سال ۹۹ به شاخص ۲۶ در هزار و در سال آینده به ۲۷ در هزار برسیم، کرونا باعث کاهش شاخص اهدای خون در همه جهان شد و در چین و هفته‌های نخست شیوع کرونا ۶۵ درصد ذخایر خونی کاهش پیدا کرد و این کاهش در نیویورک آمریکا ۷۵ درصد بود و ما در اوج کرونا ۳۵ درصد کاهش ذخایر خونی داشتیم.

هزینه پالایش خون‌های اهدایی چقدر است؟

مدیرعامل سازمان انتقال خون درباره هزینه پالایش خون‌های اهدایی گفت: پالایش قراردادی یکی از دستاوردهای سازمان انتقال خون بود، در گذشته پلاسماهایی که مصرف نمی‌شد باید امحا می‌شد، سازمان انتقال خون با بالابردن سطح استاندارد خود سبب شد که کشورهای اروپایی پلاسمای ایران را تایید کنند، این درحالی است که خیلی از کشورهای دیگر پلاسمای خود را امحا می‌کنند و در ایران عمده پلاسماها به تایید اروپایی ها می رسد.

عشقی ادامه داد: باید توجه داشت  به ازای هر کیسه پلاسما که از مراکز اهدای خون ایران تحویل پالایشگاه‌ها قرار داده می‌شود، ۱۵۰ هزار تومان دریافت می‌کنیم و هزینه‌ای برای ما ندارد و اگر آن را به پایگاه مرکزی تحویل دهیم لیتری ۱۸۰ هزار تومان دریافتی خواهیم داشت، مابه‌التفاوت هزینه پالایش را سازمان غذا و دارو پرداخت می‌کند.

سیستان و بلوچستان منطقه داغ تالاسمی است

او در پاسخ به سوالی در خصوص آمار مبتلایان به تالاسمی در استان سیستان و بلوچستان و موج جدید بیماری در این منطقه گلایه بیماران از کمبود خون اظهار کرد: تالاسمی بیماری مسری نیست که موج جدیدی را بیفتند، اما سیستان و بلوچستان منطقه داغ تالاسمی است و دو سوم مبتلایان به تالاسمی در این استان متولد می‌شوند. با راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص قبل از تولد تالاسمی در این استان موج سنگینی از نوزادان دیگر متولد نمی‌شوند؛ به شکلی که با برنامه‌ریزی انجام شده جلوی تولد ۲ هزار بیمار تالاسمی در این منطقه گرفته شده است.

عشقی ادامه داد: آمار روزانه ذخایر خونی تمام استان‌ها در سازمان انتقال خون موجود است و میزان توزیع خون برای همه مراکز درمانی تالاسمی در سیستان و بلوچستان بالای ۹۷ درصد بوده است، اینکه اعلام می‌شود این استان کمبود خون دارد، بار‌ها شنیده ایم، انجمن تالاسمی و دانشگاه‌های علوم پزشکی در این استان می‌توانند مشکلات را اعلام کنند و من مشکلات را پیگیری می‌کنم و در صورت تخلف قطعا برخورد خواهم کرد. اگر در سیستان و بلوچستان خون نباشد و بیماران خون نیاز داشته باشند ۲۴ ساعت بعد خون مورد نیاز از اردبیل برای آن‌ها می‌رسد. ذخایر خون استان‌ها ۷ الی ۱۰ روز است و میزان ذخیره تهران ۶.۵ روز است.

 ابتلای اهداکنندگان پلاسما چگونه تایید می شود؟

او در پاسخ به سوالی درباره نحوه شناسایی و صحت ادعای داوطلبان اهدا کننده پلاسما برای بیماران کرونایی گفت: فرد باید آزمایش مولکولی ثابت شده‌ای بیاورد که نشان دهد وی به کووید ۱۹ مبتلا بوده است همچنین یک پزشک واجد صلاحیت در بیمارستان‌های معین کرونا اعلام کند که فرد به کرونا مبتلا بوده است و مستندات ابتلا را فرد ارائه دهد. بسیاری از بیماران نیز در روز‌های ابتدایی شیوع بیماری به دلیل کمبود تست PCR، آن را انجام نداند، ولی سی‌تی اسکن به خوبی بیماری را تشخیص می‌داد و حتی نرم افزار تشخیص کرونا با سی تی اسکن راه اندازی شد و در چنین مواقعی با این مدارک و تشخیص پزشک معتمد می‌توانیم پلاسمای خون فرد را بگیریم البته خود ما نیز در مراکزمان تست ۱۵ دقیقه‌ای از بیمار می‌گیریم که تمام موارد ذکر شده را تایید مجدد می‌کند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: در طول ۴۶ سال سابقه سازمان انتقال خون، فعالیت‌های مثبت زیادی انجام شده است و من دوست ندارم، مقاطعی را که سیاست‌های سازمان انتقال خون دچار چالش‌هایی شده بود پررنگ کنم، اما اکنون باید معلم‌گونه این مبحث را باز کنم، پلاسمایی که ما از بهبودیافتگان کرونایی می‌گیریم، پلاسمای افرادی است که آنتی بادی اختصاصی ضد یک بیماری خاص و ویژه دارند که این موضوع هیچ‌گاه قطع نشده است و برای اهدای پلاسما تبلیغ می‌کنم و ما در گذشته سرم ضدهاری از پلاسما تولید می‌کردیم وبه دلایلی این کار متوقف شد.

علت کاهش آمار اهدای خون در ایران چه بود؟

عشقی تصریح کرد: مشکلی که در خصوص اهدای پلاسما و اثرات آن در کاهش آمار انتقال خون داشت، مربوط به پلاسمای معمولی است. اگر به شهریور ۹۷ یا ۹۸ برگردیم، می‌بینیم که سازمان انتقال خون سیاست جدیدی اتخاذ کرد و هدف گذاری خوب بود. گفته شد که سالانه به یک میلیون لیتر پلاسما نیاز داریم تا دارو‌های پلاسمایی را تامین کنیم، از این یک میلیون لیتر حدود ۲۰۰ هزار لیتر را موسسه‌های خصوصی تامین می‌کنند و ۲۰۰ هزار لیتر پلاسما را هم سازمان انتقال خون از خون افراد تولید می‌کند که به آن استحصالی می‌گویند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: سازمان انتقال خون ان زمان اعلام کرد که می‌خواهد ۲۰۰ هزار لیتر پلاسما تولید کند به شکلی که فراخوان دهند تا مردم به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند که یک نوع هدف گذاری و رقابت با بخش خصوصی بود. جمع این سه مورد باید به ۶۰۰ هزار لیتر و سپس به یک میلیون لیتر می‌رسید. هدف گذاری ۲۰۰ هزار لیتر در جمع سال‌های ۹۵ تا ۹۸ به ۴۰ هزار لیتر رسید، اما شاخص اهدای خون کاهش یافت و ۱۷ هزار لیتر پلاسمای استحصالی هم کاهش پیدا کرد.

او افزود: مردم به نیت خیرخواهانه انتقال خون به سازمان مراجعه می‌کردند و اهدای خون هم بدون چشم‌داشت بود، اما با تبلیغ گفته می‌شد که پلاسما بدهید و خون ندهید. دفعه بعد دیگر فرد مراجعه نمی‌کرد، زیرا مشاهده می‌کرد که مراکز خصوصی پلاسما دریافت می‌کنند و پول هم می‌پردازند و فرد دیگر برای اهدای خون نمی‌آمد. ما چهار سال دویدیم، اما سودی نکردیم، سازمان انتقال خون، اعتماد فروشی کرد و نیرو و امکانات سازمان صرف این کار شده بود و روزی که بنده به سازمان آمدم، هشت ماه از اضافه کاری پرسنل کل کشور را که صرف این کار شده بود نپرداخته بودند. به همین دلیل جلوی این سیاست را گرفتم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون درباره واگذاری زمین پالایشگاه پلاسما، گفت: این پالایشگاه پنج سال قبل به بخش خصوصی واگذار شد که در اجرای تعهداتشان موفق نبودند و این منجر به دعوی حقوقی شده و زمین هنوز برای دولت ایران است، از طرفی باید توجه داشت شرکت خصوصی هم علی‌رغم ادعا‌ها تولیدی انجام نداده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار