رتبه سوم ایران به لحاظ تعداد بهبودیافتگان کووید۱۹ در جهان

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: براساس آمارها و اطلاعات ثبت شده در نماگر کووید ۱۹ این پایگاه، ایران به لحاظ شمار بهبودیافتگان از کروناویروس رتبه سوم جهان را دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمدجواد دهقانی گفت: گفت: میزان بهبود مبتلایان به کروناویروس در کشور در این ده روز ثابت و برابر با ۸۰ درصد بوده و از این نظر بعد از کشور چین با میزان بهبود یافته ۹۴.۲۷ درصد و آلمان با ۸۴ درصد، سومین کشور دنیاست. میزان متوسط بهبودی در دنیا در ده روز اخیر از ۳۱.۴ درصد به ۳۵.۶۸ درصد افزایش یافته است.

او افزود: اطلاعات مستخرج از سامانه نماگر کووید-۱۹ نشان می‌دهد که میزان رشد متوسط روزانه مبتلایان ویروس کووید-۱۹ در دنیا از ۲.۹۶ درصد در ده روز نخست اردیبهشت به ۲.۶۵ درصد در ۱۰ روز دوم اردیبهشت (۱۱ تت ۲۰ اردیبهشت) کاهش یافته است.

او اضافه کرد: این در حالی است که در کشور میزان رشد متوسط روزانه در همین بازه زمانی از ۱.۳۲ درصد به ۱.۴ درصد رسیده یافته است. متوسط نرخ رشد ویروس در کشور در دهه دوم فروردین ماه ۵.۳۷ درصد بود که در دهه سوم همین ماه به ۲.۴۵ درصد کاهش یافت و با توجه به کاهش آن در دهه اول اردیبهشت به ۱.۳۲ درصد، انتظار میرفت این روند کاهشی به صورت مستمر ادامه داشته باشد.

دهقانی با اشاره به وضعیت ابتلا به کروناویروس در کشور که آمار آن روزانه اعلام می‌شود گفت: روند رشد متوسط روزانه سایر کشورها در بازه زمانی ۱۰ روزه کاهشی بوده است، برای سایر کشورها تحلیل‌های آماری قبل حاکی از ادامه روند کاهشی رشد انتشار ویروس در بازه زمانی مشابه بوده است. کشورهای آمریکا از ۳.۳۸ درصد به ۲.۵۵ درصد، استرالیا از ۱.۷۸ درصد به ۱.۱۲ درصد، انگلیس از ۳.۲۵ درصد به ۲.۸۷ درصد و ایتالیا از ۱.۳ درصد به ۰.۷۳ درصد کاهش یافته است.

او ادامه داد: میزان بهبود یافتگان کشور در این ده روز ثابت و برابر با ۸۰ درصد بوده و از این نظر بعد از کشور چین با میزان بهبود یافته ۹۴.۲۷ درصد و آلمان با ۸۴ درصد سومین کشور دنیاست. میزان متوسط بهبودی در دنیا در ده روز اخیر از ۳۱.۴ درصد به ۳۵.۶۸ درصد افزایش یافته است.

دهقانی بیان کرد: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC)، برای تسریع فرایند اطلاع رسانی در زمینه یافته‌های جدید علمی در مورد ویروس کووید-۱۹ و کمک به پژوهشگران، سیاست‌گذاران حوزه سلامت و عموم مردم و نیز پاسخ دهی مطلوب به همه گیری جهانی، سامانه نماگر کووید-۱۹ را از ابتدای بروز بیماری راه‌اندازی کرده است. اطلاعات این پایگاه شامل جدیدترین مقالات علمی تمام متن منتشرشده و پیش چاپ و نیز آمار مربوط به وضعیت انتشار بیماری بر اساس نقشه جهانی از وضعیت همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ بوده و با جستجو در آن تازه ترین آمار مبتلایان، مرگ و میر، درمان‌شدگان و همچنین نسبت های ابتلا به جمعیت به تفکیک هر کشور و مقایسه بر اساس نمودار زمانی-مکانی قابل مشاهده است.

او گفت: هم‌چنین به درخواست سازمان همکاری‌های اقتصادی کشورهای عضو دی هشت (D۸) برای بهره برداری کشورهای عضو، در ماه گذشته با حضور نمایندگان کشورهای عضو این سازمان به دعوت مرکز بهداشت و حمایت اجتماعی سازمان D۸(D۸-HSP) و نیز مرکز بهداشت جهانی(Chatham House) لندن به صورت ویدیو کنفرانس رونمایی و در وبگاه آن سازمان به آدرس (http://developing۸.org/) قرار گرفت.

دهقانی گفت: در حال حاضر حدود ۹۰۴۳ مدرک از آخرین یافته های علمی در خصوص ویروس کووید-۱۹ در قالب مقاله تمام متن چاپ شده و پیش چاپ در این سامانه در دسترس محققان و پژوهشگران قرار دارد و البته این اطلاعات به طور روزانه به روز رسانی می‌شود. از این تعداد پژوهش، کشورهای چین، آمریکا و انگلیس به ترتیب با ۱۵۵۵، ۱۳۳۲و ۶۳۵ مقاله بیشترین مشارکت علمی را در مقایسه با سایر کشورهای دنیا در این حوزه داشته‌اند. سایر کشورها از جمله ایتالیا، کانادا، فرانسه، آلمان و استرالیا به ترتیب در جایگاه بعد هستند. ضمنا جمهوری اسلامی ایران با ۱۲۹ مقاله جایگاه دهم دنیا را در پژوهش و تحقیق در خصوص ویروس کووید-۱۹ دارد.

سرپرست ISC یادآور شد: در این سامانه همچنین مجموعه‌ای از پروتکل‌های صادر شده توسط سازمان‌های معتبر دنیا از جمله سازمان بهداشت جهانی (WHO)در حوزه بهداشت، سلامت و مقابله با شیوع بیماری کووید –۱۹قرار دارد که می‌تواند مورد استفاده عموم قرار گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار