جهش تولید در پیچ و خم بروکراسی اداری

مجوز‌های متعددِ سرعت گیرِ فسادزا و مدیریت‌های سلیقه‌ای و غیرتخصصی، روزگار خوش تولید را از سرمایه گذاران گرفته است.

مشکل امروز تولیدکنندگان ما، قوانین و سیاست‌های دست و پا گیری است که به نفع سوداگران، دلالان و واردات چی هاست.

قوانینی که به عقیده برخی از کارشناسان اقتصادی مهمترین مانع برای تولید اند و گلایه‌های تولید کنندگان را در پی دارد.

جهش تولید نیاز به زیرساخت مادی و معنوی دارد

اگرچه زیرساخت‌های مادی تا حدودی در کشور فراهم است، ولی نبود بستر‌های انجام کار و قوانین ضد تولید باعث شده که زیرساخت‌های معنوی که لازمه جهشی در تولید است، لنگ بزند و اگر این روند ادامه داشته باشد جهش تولید اتفاق نخواهد افتاد.

از مهمترین موانع تولید، قوانین دست وپاگیری است که مزاحم هستند و و غالبا همدیگر را نقض می‌کنند، حمایت مالی برای یک واحد تولیدی تنها کافی نیست، بلکه باید قوانین مزاحم حذف شود.

جهش تولید در پیچ و خم بروکراسی اداری

صباغ کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، گفت: اصلاح بروکراسی اداری باید در اولویت قرار گیرد و جهش تولید نباید در پیچ و خم بروکراسی اداری گیر کند.

او افزود: باید در استان کارگروه‌های تخصصی تشکیل شود و در آن افراد خبره و صاحب نظر به این بپردازند که برای هر نوع سرمایه گذاری اعم از صنعت، معدن، کشاورزی و ... چه موانعی در پیش روست.

صباغ با بیان اینکه این موانع باید پایش و اصلاح شود گفت: برخی قوانین و ومجوز‌ها تنها توان، انگیزه و انرژی را از فعالان اقتصادی می‌گیرد و باید حذف شوند.

کارشناس اقتصادی ادامه داد: یکی از آفات دستگاه‌های دولتی این است که جلسات در قالب اقتصاد مقاومتی، کارگروه اشتغال، کارگروه رفع موانع تولید و. تشکیل می‌شود، ولی این جلسات کارنامه است.

او اظهار کرد: جلسات نباید آماری باشد بلکه باید محتوایی بوده و به صورت تخصصی و مطالعاتی تشکیل شود.

صباغ با بیان اینکه بسیاری از موانع اداری تولید در استان قابل حل است گفت: استانداری بعنوان متولی نظارت بر دستگاه‌های اجرایی و با استفاده از شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی می‌تواند قوانین مزاحم را حذف کرد و نیاز به تصمیم ملی ندارد .

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه جهش اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه کار کارشناسی و تخصصی انجام شود گفت: رفع موانع تولید نیاز به همت دارد و باید کارگروه‌هایی تخصصی تشکیل دهد و در آن جلسات موانع تولید را بررسی کند.

جهش تولید در پیچ و خم بروکراسی اداری

ایزدخواه کارشناسان اقتصادی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، گفت: در کشور زیرساخت‌های مادی از قبیل منابع مالی، فیزیکی، انسانی، دانش و زیرساخت در سطح خوبی است، ولی موانع باعث شده تولید خفه شود و جهش تولید اتفاق نیوفتد.

او افزود: امروز یک تولید کننده برای شروع باید بین ۲۰ تا ۴۸ مجوز، یک وارد کننده باید ۳ مجوز بگیرد و این وضع بسیار اسفباری است.

ایزدخواه گفت: اگر قرار است کارخانه یا واحد تولیدی در یکی از شهر‌های مرزی خراسان جنوبی راه اندازی شود نباید کارشناسی در سازمان تهران تصمیم بگیرد بلکه باید در استان برنامه ریزی شود و به جوامع محلی داده و مردم سازی شود.

کارشناسان اقتصادی افزود:هم اکنون انبوه منابع مالی مردم در خودرو و مسکن که غیر مولدند، راکد شده است و باید به تولید تزریق شود.

او با تاکید بر اینکه همه کشور را نمی‌توان با پتروشیمی، فولاد و یا خودروسازی آباد کرد گفت: هم اکنون ۴۰۰ زنجیره اقتصادی در کشور شناسایی شده است که باید زنجیره اقتصادی گم شده در مناطق استان را محور قرار دهیم .

ایزدخواه افزود: انبوهی ازدانشجویان، اساتید و پژوهشگران هستند که پای آن‌ها را به تولید باز نکرده ایم، اگر باز می‌شد بسیاری از مشکلاتی که هم اکنون در حوزه تولید شاهد هستیم به صورت دانش بنیان حل می‌شد.

جهش تولید در پیچ و خم بروکراسی اداری

کرونا اگر چه بد بود، اما توانست خلاء‌های سرعت در تولید را از بین ببرد و توانایی فعلان اقتصادی را به همگان ثابت کند.

تولید ماده ضدعفونی کننده یکی از ده‌ها نمونه هایست که با مذاکره تلفنی و دادن اختیار به خود استان‌ها توانست بدون اینکه در پیچ و خم بوروکراسی ادرای بماند مجوز تولید را در دو روز دریافت کند.

حالا باید دید دولتمردان در سال جهش تولید، چقدر روند تولید را سرعت می‌بخشند و چه تصمیماتی را اتخاذ خواهند کرد.

انتهای پیام/ک

گزارش از فهیمه کدخدا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.