درآستانه سالروز شهادت حضرت امام علی (ع)؛

رونمایی آستان قدس رضوی از نهج البلاغه‌های ۹۰۰ ساله

کتابخانه آستان قدس رضوی از نُسخ خطی ۹۰۰ ساله نهج‌البلاغه در فضای مجازی رونمایی کرد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مهدی قیصری نیک معاون موزه‌ها و ترویج میراث فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در ویژه برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی این سازمان که در فضای مجازی برگزار شد گفت: در این برنامه قدیمی‌ترین نسخ خطی نهج‌البلاغه موجود در گنجینه آستان قدس رضوی رونمایی شده است.

او افزود: با توجه به تعطیلی اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی به دلیل شیوع ویروس کرونا، این رونمایی از طریق فضای مجازی و در پورتال کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس digital.aqr.ir و همچنین درگاه اینترنتی موزه آستان قدس رضوی به آدرس museum.razavi.ir صورت گرفت.

 معاون موزه‌ها و ترویج میراث فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: نسخه خطی نهج‌البلاغه با تاریخ کتابت ۵۴۴ هجری قمری و شماره ثبت ۱۳۸۴۷ قدیمی‌ترین نسخه تاریخ‌دار این مجموعه است.

قیصری نیک بیان کرد: این نسخه با ۱۷۴ ورق در سال ۱۰۶۵ قمری توسط فاضل‌خان وقف آستان قدس رضوی شده است.

او تصریح کرد: همچنین نسخه کهن و نفیسی با خط نَسخ مشکول که در قرن ششم هجری کتابت شده، با شماره ثبت ۱۱ هزار و ۷۳۶ از دیگر نُسخ رونمایی شده است که در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

بیش از ۱۰۶ هزار نسخه خطی، ۶۵ هزار کتاب چاپ سنگی، ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار برگ سند تاریخی، هزاران اثر موزه‌ای و بیش از ۲ میلیون نشریات ادواری در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

در این میان افزون بر ۷۵۰ نسخه نهج‌البلاغه خطی و چاپ‌سنگی وجود دارد که ۱۵۲ نسخه آنها، دارای شرح، حاشیه، تعلیقه و ترجمه است.
انتهای پیام//ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار