احترام متقابل زوجین؛ گامی محکم برای خوشبختی در زندگی

احترام متقابل زوجین یکی از ارکان اساسی پایداری روابط در زندگی زناشویی است.

مهرداد ثابت روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اهمیت احترام متقابل زن و شوهر اظهار کرد: یکی از مهم ترین مسائل زندگی زناشویی احترام متقابل زوجین به یکدیگر است، چرا که کوچک ترین بی احترامی باعث رابطه برد-باخت، تعارض منافع, روابط متزلزل, خودبینی, غرور نفس موقتی, عذاب وجدان  و دل نگرانی در زندگی زناشویی می‌شود.

وی افزود: زن و شوهرهایی که در گفت و گوها به هم احترام نمی‌گذارند معمولا دچار تعارضات زیادی در منافع خود می‌شوند، چرا که هیچ یک از آن‌ها در زمان بحث در خصوص یک موضوع, به راحتی قانع نمی‌شوند و هر دو می‌خواهند به یکدیگر نشان دهند که درست تر فکر می‌کنند و تمایل دارند که در این مبارزه دو نفره از لذت برنده شدن بهره مند شوند تا به وضعیت «من برنده و تو بازنده» برسند.

این روانشناس گفت: زوجینی که به یکدیگر احترام نمی‌گذارند, حاضر نیستند بپذیرند که خودشان هم ممکن است اشتباه کنند و همیشه اصرار دارند تا ثابت کنند به شدت زیرک و ارزشمند هستند، از این رو اگر بازنده شوند احساس بی کفایتی می‌کنند و به سرعت از خود پرخاشگری نشان می‌دهند.

ثابت ادامه داد: یکی از نتایج چنین تفکری, اضطراب دائم است و در حقیقت هیچ زمانی برد واقعی برای هیچ یک از آن‌ها به وجود نمی‌آید و حتی اگر طرف مقابل هم در بحث و مشاجرات کوتاه بیاید به عذاب وجدان و دل نگرانی منتهی می‌شود.

وی افزود: بهترین راه برنده شدن, رعایت احترام و قدردانی از طرف مقابل است که در نهایت منجر به وضعیت برنده-برنده برای هر دو می‌شود.

این روانشناس تأکید کرد: اگر زوجین با رعایت و حفظ احترام کامل به طرف مقابل خود حق خطا کردن به دیگری را دهند و  خواسته‌های خود را نیز مورد بازبینی قرار دهند, قطعا در رابطه زناشویی خود احساس رضایت کامل و سازگاری بیشتری خواهند داشت.

بیشتر بخوانید:

شناخت قبل از ازدواج مهر تأییدی بر ازدواج موفق است؟!

همسرتان را کنترل نکنید

چقدر در زندگی زناشویی خود گذشت دارید؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار