به واحد‌های صنفی قبل از بازگشایی آموزش داده شده است/ تعطیلی ۳۸ واحد صنفی

رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: به هر صنفی که اجازه بازگشایی داده شده از قبل درباره ضوابطی که باید اجرا کنند آموزش داده شده است.

 واحد صنفیبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  محمد بازیاری رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه در جمع خبرنگاران افزود: به هر صنفی که اجازه بازگشایی داده شده از قبل درباره ضوابطی که باید اجرا کنند آموزش داده شده است بیش از چهار هزار صنف داریم که به همه آموزش دادیم و همه اکنون در جریان ضوابط هستند و از واحد‌های صنفی به ویژه آن‌ها که در بازار تجاری هستند و از خارج شهرستان و استان مشتری دارند می‌خواهیم اول برای سلامت خودشان و خانواده و بعد اجتماع، به توصیه‌ها عمل کنند.

او ادامه داد: از زمان بازگشایی مراکز تجاری حدود دو هزار و ۷۶ مورد بازدید از فروشگاه‌های آن صورت گرفته و از اماکن عمومی و عرضه مواد غذایی نیز دو هزار و ۲۵۰ مورد بازید داشته‌ایم.

 رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه با اشاره به ارائه ۱۵۶ مورد اخطار و ۳۸ مورد تعطیلی واحد‌های صنفی از اسفند تا کنون، بیان کرد: ما بر اساس شاخص کشوری برای هر ۳۰۰ صنف یک بازرس داریم و بیشتر صنوفی که برایشان بازرس تعیین شده مربوط به تهیه و توزیع مواد غذایی است و بازار تجاری جزء این گروه‌ها نبوده است، اما حالا به علت شرایط به وجود آمده، چهار هزارصنف تجاری به آن اضافه شده که قرار است به گروه‌هایمان با همکاری دیگر دستگاه‌ها شکل بهتری بدهیم برای بازرسی از این واحدها.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناوه هم گفت: همه خانه مسافر‌ها و هتل‎‌ها طبق دستور ستاد مبارزه با کرونا همگی تعطیل بودند و در این مدت یک واحد آپارتمان یک ساختمان دو طبقه و یک ساختمان با چند اتاق را به علت رعایت نکردن موارد بستیم.

بهاگیر افزود: یکی از مشکلات ما این است که خیلی از خانه‌های مسافر موجود در شهرستان تعریف خانه مسافر را ندارند برخی از افراد اتاق اضافه خانه خود را به مسافران می‌دهند که به آن‌ها تذکر دادیم.

او ادامه داد: الان هم آمادگی داریم به کسانی که می‎خواهند خانه خود را به مسافران اجاره دهند، مجوز بدهیم. زیرا اگر قرار باشد هتل‌ها و خانه مسافر‌ها شروع به کار کنند آن‌هایی که از ما مجوز دارند می‌توانند با رعایت ضوابط بهداشتی کار را از سر بگیرند.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناوه بیان کرد: در برخی موارد پیش آمد که خانه مسافری که تعطیل شده شده بعد از یک هفته مسافر پذیرفته در صورتی که برای از سر گیری کار باید تعهد محضری به ما بدهند بعد دادستان اجازه فعالیت بدهد.

مسئول تعزیرات حکومتی گناوه نیز با تشکر از بازاریان این شهرستان که مغازه‌هایشان را برای پیشگیری از کرونا تعطیل کردند، گفت: بازاریان گناوه با توجه به شرایط هوایی این شهر فقط در بهمن، اسفند و فروردین فروش دارند، اما بازاریان از سود خود در این ماه‌ها گذشتند که جای تشکر دارد.

آریان فر با تاکید براینکه تعزیرات حکومتی سازمان نظارتی نیست بلکه رسیدگی کننده است، ادامه داد: از اول بهمن تا امروز، ۱۹۱ پرونده در حوزه کالا و خدمات تشکیل شده که برای جلوگیری از تجمع با فاصله متخلفان را احضار کردیم و تا کنون برای ۱۳۶ فقره پرونده رای صادر شده و ۵۶ پرونده باقی مانده همین روز‌ها رسیدگی می‌شوند.

او با اشاره به رتبه سوم گناوه در تشکیل پرونده‌های تعزیراتی، افزود: ۳۵ فقره پرونده هم در زمینه بهداشت و دارو درمان داشتیم که ۲۳ پرونده بررسی شده و ۱۲ پرونده مانده است.

مسئول تعزیرات حکومتی گناوه با بیان اینکه تا کنون ۴۳۵ میلیون ریال محکومیت برای متخلفان صادر شده، بیشترین جرم را رعایت نکردن ضوابط مورد نظر ستاد مبارزه با کرونا عنوان کرد.

آریان فر بیان کرد: در زمینه احتکارماسک و الکل پرونده چندانی نداشتیم.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گناوه نیز با تاکید بر مقابله با گران فروشی، گفت: ما تعیین کننده قیمت برخی کالا‌ها که شرکت‌های تولیدکننده آن کالا در شهرستان ما حضور ندارند، نیستیم و قیمت این کالا‌ها در مرکز کشو تصویب می‌شود و به شکل برچسب روی کالاست اگر فروشنده‌ای از قیمت حک شده روی کالا گران‌تر بفروشد برخورد می‌کنیم.

داریونی با اشاره به اینکه اداره صمت گناوه ۵ نیرو و یک بازرس دارد، افزود: نظارت بر ۶ هزار صنف با این تعداد نیرو کاری است بسیار دشوار و ما دست یاری به سوی اصحاب رسانه دراز می‌کنیم و می‌خواهیم بازرس افتخاری ما باشند و موضوعی را که اعلام کنند می‌پذیریم و ورود خواهیم کرد.

او درباره توزیع برنج دولتی هم بیان کرد: کرونا باعث شد که چارچوب مشخص‌تری برای عرضه کالای تنظیم بازار در نظر بگیریم و تا کنون بیش از ۲۰۸ تن برنج توزیع کرده‎ایم و برای نخستین باربرنج به دست کسانی رسید که مستحق دریافت آن بودند.

رئیس اداره صمت گناوه عنوان کرد: بازنشستگان، نهاد‌های حمایتی، کارگران، ملوانان و همه متاثران از کرونا، کسانی بودند که برنج دریافت کردند. در طرح مواسات هم با خیریه‌ها همکاری کردیم که برنج را به دست نیازمندان برسانند.

داریونی ادامه داد: در بازاربعضی مغازه‌ها داشتند برنج دولتی می‌فروختند که ۱۵ پرونده تشکیل و با آن‌ها برخورد شد.

او در خصوص گران شدن برنج خارجی در بازار گناوه هم گفت: کیسه ۱۰ کیلویی برنج در دیگر نقاط استان هم مانند گناوه ۱۳۰ تا ۱۳۵ هزار تومان است و احتکاری در این زمینه نداشته‌ایم. اکنون دو ماه است که لنج‌ها سفر نداشته‌اند و برنج وارد این بندر نشده است.

رئیس اداره صنعت، معدن وتجارت گناوه بیان کرد: ۹۳ گشت مشترک با همکاری دستگاه‌های مرتبط از ابتدای شروع کرونا تا کنون داشته‌ایم و به ارزش ۱۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال پرونده برای متخلفان در نظر گرفته شده است. همچنین بازرسان خودمان ۱۳۷ پرونده به ارزش ۳۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار ریال تشکیل داده و به تعزیرات ارسال کرده‌اند.

داریونی گفت: ۲۵۶ مورد اخطار تعطیلی به واحد‌های صنفی داده‌ایم و ۷۵ مورد تعطیلی هم داشته‌ایم. با ۱۸ فروشگاه کالای بهداشتی به علت گران‌فروشی و درج نکردن قیمت و به ۱۶ نانوایی متخلف هم برخورد کرده‌ایم.

انتهای پیام/م

برچسب ها: کرونا ، واحد صنفی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.