پیچ تقویت شده با نانو برای تثبیت ستون فقرات

محصولی به بازار عرضه شده که می‌تواند به بیماران دچار مشکلات استخوانی کمک کند تا همجوشی استخوانی در آنها سریع‌تر رخ دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محصولی به بازار عرضه شده که می‌تواند به بیماران دچار مشکلات استخوانی کمک کند تا همجوشی استخوانی در آنها سریع‌تر رخ دهد. این محصول، پیچ حاوی پوششی از جنس نانولوله است.

شرکت نانوویس (Nanovis) محصولی به نام Nano FortiFix را تولید کرده است که در واقع یک پیچ برای تثبیت و بی‌حرکت نگه‌داشتن ستون فقرات در بیمارانی است که نیاز دارند استخوان به‌منظور جوش خوردن آن در بخش ستون فقرات تثبیت شود. علائمی نظیر درد مزمن کمر نشان از تخریب دیسک‌ها در ناحیه ستون فقرات دارد که با رادیوگرافی می‌توان آن را تایید کرد. آسیب دیسک‌ها موجب تنگ شدن محل نخاع و ناهنجاری‌های مختلفی می‌شود.

این سیستم از یک میله کبالت کروم تشکیل شده که دندانه‌هایی از جنس آلیاژ تیتانیوم به همراه اتصال‌دهنده‌ها و سفت‌کننده روی آن قرار دارد.


بیشتر بخوانید: جهش تولید شرکت‌های عضو پارک فناوری پردیس با مصوبه جدید دولت


این پیچ Nano FortiFix با یا بدون سطح میکرو و نانو وجود دارد. این پیچ به‌گونه‌ای طراحی شده که روی آن زبری نانومقیاس ایجاد شود و این سطح موجب درمان با روش الکتروشیمیایی نانویی می‌شود، در این مسیر از نانوتوپوگرافی کنترل شده حاوی آرایه‌های نانولوله‌ای با حفره‌هایی در حدود ۳۰ تا ۹۰ نانومتر استفاده شده‌است. علاوه‌بر این، کلسیم و فسفات نیز روی سطح نانولوله‌ قرار داده شده‌است.

مت هدریک، مدیرعامل شرکت نانوویس می‌گوید: این فناوری به‌طور منحصر به فرد عملکرد بهتری نسبت به فناوری‌های دیگر دارد. این فناوری در بیماران مبتلا به پوکی استخوان و کسانی که سلول‌های بنیادی انسانی مزانشیمی را مورد استفاده قرار داده‌اند استفاده شده و نتایج آن با پیچ‌های تیتانیوم رایج، خواه دارای زبری نانومقیاس باشند، خواه نباشند، مقایسه شده‌است.  همچنین این فناوری با سطوحی که پوششی از جنس فسفات کلسیم دارند نیز مقایسه شده و نتایج حاکی از قابل دفاع بودن این فناوری جدید است. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.