انجمن ادبی آینه‌های ناگهان راهی فضای مجازی شد

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان گفت: سومین نشست مجازی انجمن ادبی آینه‌های ناگهان در مسجدسلیمان در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، وحید کیانی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری، سومین جلسه مجازی انجمن ادبی آینه‌های ناگهان شهرستان مسجدسلیمان با موضوع «فردوسی و شاهنامه»، به همت واحد آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و با حضور سعیده موسوی زاده شاعر کودک و نوجوان برگزار شد.

او افزود: در ابتدای این نشست، زینب خورشیدی مربی ادبی و مسئول انجمن ادبی آینه‌های ناگهان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مسجدسلیمان به معرفی شاعر بلندآوازه ایران زمین حکیم ابوالقاسم فردوسی پرداخت و به جایگاه خرد در شاهنامه و نماد‌های آن اشاره کرد.

کیانی بیان داشت: سعیده موسوی زاده شاعر کودک و نوجوان نیز با ارائه مثالی (داستان طهمورث و دیوها) به این موضوع اشاره کرد که در شاهنامه حتی دیو‌ها هم خرد دارند و همچنین نماد صفات بداخلاقی مثل خشم، کین و... محسوب می‌شوند، همچنین با بیان این‌که شخصیت پهلوان در شاهنامه فقط نیروی بدنی ندارد، بلکه نیروی عقلانیت او بیشتر از قدرت بدنی او است و زال پدر رستم موی سفید دارد و این نشانه بر انسان با تجربه و خردمند تأکید دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: این شاعر کودک و نوجوان، به وجود خرد در جای‌جای شاهنامه اشاره کرد و گفت: برای مثال می‌توان به سیمرغ در شاهنامه به‌عنوان نماد خرد آسمانی و اسب رستم نماد خرد عقلانی اشاره کرد.

در ادامه این نشست سعیده موسوی زاده میهمان ویژه این نشست قصه‌هایی زیبا از شاهنامه ازجمله داستان فریدون و پسران، داستان ضحاک و جمشید و بخش‌هایی از ابیات شاهنامه را قرائت کرد.

او پیرامون وزن شاهنامه و شعر حماسی توضیحاتی به اعضای نوجوان انجمن داد و همچنین درباره جایگاه زبان و انتقال فرهنگ از طریق آن و نقش فردوسی در زنده نگه‌داشتن زبان فارسی سخن گفت.

موسوی زاده در ادامه از اعضا خواست تا همچنان که اشعار شاهنامه را حفظ می‌کنند معنا و مفهوم آن را نیز بیاموزند چراکه در شاهنامه نکات ارزشمندی هست که می‌توان از آن بهره‌مند شد و در این رابطه کتاب‌هایی که آتوسا صالحی برای نوجوانان بازنویسی کرده منابع خوبی است که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

این شاعر کودک و نوجوان همچنین در پاسخ به سؤال اعضا که مطالعه چه کتاب‌هایی به بهتر شدن شعرمان کمک می‌کند گفت: سعی کنید از کتاب‌های قیصر امین پور، سهراب سپهری، گلستان سعدی و دیگر کتاب‌های خوب شعر نوجوان از بیوک ملکی و... زیر نظر مربیان کانون مطالعه کنید.

سومین نشست مجازی انجمن ادبی آینه‌های ناگهان شهرستان مسجدسلیمان با شاهنامه‌خوانی اعضا و مربی ادبی کانون به کار خود پایان داد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان هم‌زمان با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس و مراکز فرهنگی هنری با برگزاری فعالیت‌های خود در فضای مجازی به کودکان و نوجوانان و خانواده‌های آن‌ها در فضای مجازی خدمت‌رسانی می‌کند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.