کاهش سرمایه‌گذاری روسیه در خزانه آمریکا رکورد زد

داده‌ها نشان می‌دهد روسیه در سال ۲۰۲۰ میزان سرمایه‌گذاری خود در خزانه آمریکا را به کمترین حد رسانده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، داده‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا نشان می‌دهد روسیه در فاصله ماه‌های فوریه تا مارس ۲۰۲۰ میزان سرمایه‌گذاری خود در اوراق بهادار خزانه‌داری آمریکا را از ۹ میلیارد دلار به کمترین میزان یعنی ۳.۸۲۴ میلیارد دلار رسانده است.

این کاهش شدید پیش از آن صورت گرفته است که بانک مرکزی روسیه اندکی تملک سهام دولت آمریکا را افزایش داد. داده‌ها نشان می‌دهد کاهش سرمایه‌گذاری روسیه در آمریکا در ماه مارس به طور عمده ناشی از کاهش سهام اوراق قرضه کوتاه مدت بوده است.

در سال ۲۰۱۸ و پس از آنکه نخستین بار ایده کاهش استفاده از دلار در تجارت بین‌المللی به دلیل سوء استفاده واشنگتن از واحد پولی خود برای اعمال زور بر کشور‌های مستقل مطرح شد، روسیه بخش عمده‌ای از اوراق بهادار خود را در خزانه آمریکا به فروش رساند.

روسیه جزء ۳۰ دارنده اصلی اوراق بهادار دولت آمریکا بود، اما در سال ۲۰۱۸ که مسکو تصمیم گرفت در معاملات بین‌المللی دلار را کنار بگذارد مواضع این کشور تغییر کرد. در مارس و آوریل ۲۰۱۸، سرمایه گذاری مسکو در خزانه‌های آمریکا از ۹۶ میلیارد دلار در کل به ۴۸.۷۲۴ میلیارد دلار کاهش یافت. در ماه پس از آن، روسیه اوراق قرضه خزانه داری آمریکا را به ارزش ۳۴ میلیارد دلار فروخت و از آن زمان تاکنون دارایی‌های خود را در این زمینه بین ۱۴ تا ۱۰ میلیارد دلار نگه داشته است.

در سال ۲۰۱۹، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، از سایر کشور‌ها خواست که ارز آمریکا را از معاملات خود خارج کنند، زیرا واشنگتن از ابزار دلار برای فشار بر کشور‌های مستقل استفاده می‌کند و آن‌ها را وادار به اقدام مطابق با سیاست‌های آمریکا می‌سازد. او همچنین از آمریکا خواست دست از این اقدام «بدخواهانه» بردارد و هشدار داد در غیر این صورت ممکن است دلار جایگاه خود را در جهان از دست بدهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار