المیادین: رابطه اسرائیل و عربستان، همکاری آشکار است

شبکه المیادین در گزارشی از روابط آشکار رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی سخن گفت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه خبری شبکه المیادین در گزارشی از روابط آشکار میان عربستان و رژیم صهیونیستی در زمینه‌های امنیتی و نظامی سخن گفت.

پایگاه خبری شبکه المیادین با بیان تعریفی از عادی سازی روابط نوشت: سخن از عادی سازی روابط میان اسرائیل و عربستان درست نیست؛ چرا که این مسأله تبدیل به همکاری آشکار و صریح شده؛ هر چند از سوی عربستان به شکلی رسمی اعلام نشده است.

توصیف رابطه عربستان و اسرائیل به «همکاری» در مرحله کنونی دقیق‌تر است؛ خصوصا که طبق مشاهده ناظران، در زمینه‌های امنیتی و نظامی این همکاری وجود دارد.

در ادامه گزارش المیادین آمده است: همکاری امنیتی میان تل آویو و ریاض در سال‌های گذشته آشکار شده است؛ به خصوص پس از آنکه محمد بن سلمان ولیعهدی را در این کشور پذیرفت. این همکاری‌های امنیتی از طریق شرکت صهیونیستی NSO که در زمینه برنامه‌های جاسوسی سایبری فعالیت دارد، انجام پذیرفته است.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در نوامبر سال ۲۰۱۸ گزارشی طولانی در خصوص شرکت اسرائیلی NSO که در زمینه برنامه‌های جاسوسی فعالیت دارد و با عربستان سعودی کار می‌کند، منتشر کرد. این گزارش تنها چند ماه پیش از آن انجام شد که بازداشت‌های گسترده، صد‌ها نفر از شاهزادگان و تجاری را در بر گرفت که بوسیله برنامه‌های جاسوسی بر روی گوشی‌های همراه هدف حمله هکری از سوی دستگاه اطلاعاتی عربستان قرار گرفته بودند.

بر پایه این گزارش، نخستین دیدار مقامات این شرکت صهیونیستی و مسئولان ارشد دستگاه اطلاعاتی عربستان در وین، پایتخت اتریش در اواسط سال ۲۰۱۷ میلادی انجام شد؛ بطوی که این شرکت به طرف سعودی برنامه «Pegasus ۳» را ارائه داد و تلاش کرد تا طرف سعودی را در خصوص توانایی‌های پیشرفته این برنامه قانع کند.

پس از چندین نشست اضافی دیگر، ریاض نسخه‌ای از برنامه را به قیمت ۵۵ میلیون دلار خریداری کرد. به نوشته هاآرتص، سعودی‌ها خواهان خرید ۲۳ نسخه از این برنامه برای هک گوشی مخالفان سعودی در داخل و خارج از کشور شدند.

المیادین در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به همکاری‌های نظامی میان ریاض و تل آویو نوشت: همکاری نظامی نیز در سال‌های اخیر در میز بحث و مذاکره دو طرف بوده؛ خصوصا در زمینه سامانه‌های پدافند هوایی و در زمانی که عربستان از موشک نیرو‌های مقاومت یمن رنج می‌برد.

در تاریخ ۸ ژانویه ۲۰۱۸ شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی به نقل از روزنامه سوئدی «باسلر سایتونگ» گزارشی را منتشر کرد که در آن به «ائتلاف سری عربستان و اسرائیل» در زمینه توسعه توانایی دفاعی عربستان در چارچوب تلاش‌های سعودی برای خرید سامانه‌های تسلیحاتی از اسرائیل اشاره شده بود. در این گزارش طبق اعلام یک منبع در پایتخت عربستان، اعلام شده بود با وجود نبود هیچ رابطه رسمی میان عربستان و اسرائیل، همکاری نظامی شدیدی میان طرفین وجود دارد.

طبق اعلام این منابع، عربستان در آن زمان در حال بررسی خرید تسلیحات اسرائیلی بوده است.

پس از آن روزنامه واشنگتن تایمز آمریکا نیز فاش کرد یک هیئت سعودی از اسرائیل بازدید به عمل آورده است که در واقع این روزنامه آمریکایی، گزارش این روزنامه سوئیسی را تأیید می‌کرد.

این در حالی است که در گزارش‌های رسانه‌ای متعددی که بعد‌ها منتشر شد، از موافقت اسرائیل با فروش سامانه گنبد آهنین به عربستان در مقابل ده‌ها میلیون دلار سخن گفته شده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار