بیابانزایی منابع طبیعی خواف را تهدید می‌کند

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خواف گفت: مناطق تحت پوشش فرسایش بادی این شهرستان طی ۹ سال قبل ۹۴ درصد افزایش یافته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، امیرحسین گندمکار رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خواف گفت: مناطق تحت پوشش فرسایش بادی خواف در سال ۱۳۸۹ معادل ۲۰۵ هزار و ۴۹۷ هکتار بوده که با افزایش ۹۴ درصدی در پایان سال قبل به چهارصد هزار و ۱۰۸ هکتار رسید.

او افزود: همچنین ۱۰۴ هزار و ۵۴۷ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی خواف را در سال ۱۳۸۹ کانون‌های بحرانی فرسایش بادی تشکیل می‌داد که با افزایش ۶۵ درصدی طی ۹ سال گذشته به ۱۶۸ هزار و ۵۵۸ هکتار رسیده که نشان دهنده گسترش پدیده بیابان زایی در شهرستان خواف است.

رئیس اداره منابع طبیعی خواف ادامه داد: از مجموع مساحت خواف ۳۹۲ هزار و ۹۹۷ هکتار یعنی معادل ۴۰ درصد تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد و از این میزان ۱۶۸ هزار و ۵۵۸ هکتار را کانون فرسایش بادی تشکیل می‌دهد.

گندمکار بیان کرد: به منظور شناسایی کانون‌های بحرانی و مناطق تحت تأثیر فرسایش بادی در کشور، از سال ۸۳ این مهم در دستور کار سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی و اداره تابعه آن در خواف قرار گرفته و تا سال ۹۸ این اطلاعات چندین مرحله بازنگری شد.

او تصریح کرد: بیش از ۳۵ هزار اصله نهال بیابانی در عرصه‌های کانون فرسایش بادی خواف طی سنوات گذشته کاشته شده است.

انتهای پیام// ف.ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.