گهواره های دانش در کاشمر، مهد پرورش نخبگان

رشد و توسعه هر جامعه‌ای بدون توجه به علم، دانش و آموزش امکان‌پذیر نخواهد بود و یقیناً دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در این زمینه نقش اساسی و کلیدی ایفا می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رشد و توسعه هر جامعه‌ای بدون توجه به علم، دانش و آموزش امکان‌پذیر نخواهد بود و یقیناً دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در این زمینه نقش اساسی و کلیدی ایفا می‌کنند.
 
هم اکنون  ۲ هزار و ۵۶۹ دانشگاه در کشور وجود دارد که از این میان تعداد ۵۳۰ واحد سهم دانشگاه آزاد بوده، ۳۰۹ موسسه غیرانتفاعی، ۱۷۰ مرکز فنی حرفه ای، ۴۶۶ مرکز پیام نور، ۹۵۳ واحد علمی کاربردی و ۱۴۱ دانشگاه دولتی " وزارت علوم، تحقیقات و فناوری " در ۳۱ استان کشور ثبت شده است و در حال حاضر کاشمر دارای پنج مرکز آموزش عالی شامل دانشگاه پیام نور کاشمر، دانشگاه آزاد اسلامی کاشمر،دانشگاه جهاد دانشگاهی کاشمر، مرکز آموزش عالی کاشمر و دانشکده پرستاری می‌باشد.
 
گهواره های دانش در کاشمر، مهد پرورش نخبگان
 
بر اساس آمار موسسه فوق، تعداد ۳ میلیون و ۷۹۴ هزار و ۴۲۰ دانشجو در دانشگاه‌های کشور مشغول تحصیل هستند که از این تعداد حدود ۳ هزار ۵۰۰ دانشجو سهم کاشمر است.
 
گهواره های دانش در کاشمر، مهد پرورش نخبگان
 
هادی معماریان رئیس مرکزآموزش عالی کاشمر در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، می گوید: مرکز آموزش عالی کاشمر به عنوان تنها مجموعه آموزش عالی دولتی در منطقه ترشیز کهن، با تاکید بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی و نوآوری و با اتکاء به امکانات مناسب آموزشی، پژوهشی و سرمایه انسانی توانمند و مبتنی بر ارزش‌های اسلامی،ایرانی به پرورش و تربیت دانش آموختگانی ماهر و مسئولیت پذیر و متعهد به اخلاق حرفه‌ای اهتمام ورزیده و کمک به حل مسائل و مشکلات محلی و منطقه‌ای متناسب با نیاز‌های حال و آینده جامعه را سرلوحه کار خود می‌داند.
 
او می افزود: این مرکز در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ با استقبال و رشد دو برابری پذیرش داوطلبان از رشته‌های مختلف برخوردار گردید. با توجه به فعالیت‌های گسترده دو سال اخیر مرکز جهت ایفای نقش دانشگاه و جامعه دانشگاهی در جامعه و ارایه توانمندی‌های این مرکز به عنوان مرکزی علمی، پویا و تاثیر گذار از قبیل برگزاری همایش ملی توسعه پایدار، همایش ملی پنبه، برگزاری نشست‌های تخصصی آب و محیط زیست، ایجاد و توسعه مرکز نوآوری، برگزاری آزمون‌های سراسری کارشناسی، کارشناسی ارشد، برگزاری اختتامیه جشنواره ملی فرهنگی میثاق  ضمن پذیرش مناسب دانشجویان غیر بومی، استقبال و پذیرش داوطلبان بومی منطقه جهت تحصیل در رشته‌های مختلف این مرکز ۱۰۰ درصد افزایش یافت. همچنین کلیه رشته‌های این مرکز در نوبت دوم " شبانه " نیز مجوز داشته و پذیرش دانشجو دارد.
 
رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر ادامه می دهد: از رشته‌های مطرح این مرکز مهندسی آب با درصد پذیرش ۸۵ درصدی دانش آموختگان آن در دانشگاه‌های دولتی سطح یک و دو کشور در مقطع کارشناسی ارشد است. این گروه آموزشی دارای ۶ عضو هیات علمی جوان و خلاق که آثار علمی بسیاری را در مجلات و همایش‌های معتبر داخلی و خارجی منتشر کرده است. انجام طرح‌های پژوهشی کاربردی به ویژه در زمینه بادامستان‌های دیم کوهسرخ " بزرگترین بادامستان دیم کشور "، انجام طرح‌های پژوهشی مشترک با سایر دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌های کشور از جمله پژوهشکده زعفران از پتانسیل‌های پژوهشی این گروه می‌باشد.
 
هادی معماریان بیان می کند: چاپ و انتشار دو کتاب تالیفی مدلسازی اثرات تغییر اقلیم بر منابع آب و مدیریت آب در کشاورزی با مدل AquaCrop از آثار علمی اعضای هیات علمی این گروه می‌باشند که مورد استقبال زیاد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و محققین کشور واقع شده است.
 
او تصریح می کند: رشته مترجمی زبان انگلیسی یکی از رشته‌های پر متقاضی این مرکز است که دارای تقاضای دو برابری نسبت به ظرفیت پذیرش آن است. پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی این رشته در سطح  خراسان رضوی فقط متعلق به این مرکز می‌باشد. رشته علوم ورزشی این مرکز نیز دارای تقاضای بیش از ظرفیت پذیرش دانشجو است. با توجه به امکانات و تجهیزات تخصصی آزمایشگاهی موجود این رشته که برخی از تجهیزات ان در مرکز تندرستی مرکز در سطح استان بی نظیراست که خدمات ویژه‌ای را در سطح شهرستان و منطقه ارایه می‌نماید.
 
رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر تاکید می کند: رشته‌های مهندسی کامپیوتر و علوم کامپیوتر نیز دارای دانشجویان مستعدی در زمینه اختراع، ابداعات و برنامه نویسی می‌باشد که تاکنون پروژه‌های مختلفی را در سطح شهرستان اجرا کرده است.
 
 

مرکز آموزش عالی کاشمر در حال تدوین سند راهبردی

هادی معماریان اظهار می کند: مرکز آموزش عالی کاشمر هم اکنون در حال تدوین سند راهبردی خود است تا بتواند در یک دوره ۵ ساله به مجتمع آموزش عالی تبدیل شود.

او در حوزه اقدامات رفاهی این مرکز می افزاید: مرکز دارای سه خوابگاه استیجاری استاندارد با امکانات رفاهی مناسب بوده که آمادگی کامل جهت ارایه خدمات به کلیه دانشجویان متقاضی خوابگاه را دارد. تغذیه دانشجویان با مواد اولیه با کیفیت و مناسب تحت نظارت مدیریت دانشجویی و کارشناس بهداشت مرکز در آشپزخانه مرکز طبخ و در محل سلف سرویس توزیع می‌ شود.
 
رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر ادامه می دهد: نرخ تغذیه دانشجویی بر اساس نرخ‌های مصوب سازمان امور دانشجویان کشور همانند سایر دانشگاه‌ها مراکز آموزش عالی دولتی کشور است. انواع وام‌ها و تسهیلات مربوط به صندوق رفاه دانشجویان نیز به متقاضیان اعطا می شود. همچنین این مرکز دارای امکانات فرهنگی-رفاهی، سالن همایش مجهز و سالن‌های مختلف ورزشی است که آن را نسبت به سایر مراکز شهرستان متمایز می‌کند.
 
هادی معماریان بیان می کند: به علت وجود جذبه‌های مختلف مذهبی، تاریخی، باستانی و طبیعی می‌توان با تقویت فرهنگ گردشگری و سامان‌دهی امکانات رفاهی و آموزش عالی جهت جذب دانشجوی غیربومی، این صنعت را نیز در منطقه ارتقاء داد.

حال باید دید چرا ظرفیت‌ها و هزینه‌های ایجاد شده در بدنه آموزشی کشور در عمل کارایی ندارد و این مراکز بعد از گذشت چند دهه نه تنها کمکی به رفع معضلات جامعه نکرده است بلکه خود به معضل اصلی تبدیل شده است، به طوری که در حال حاضر از یک سو شاهد افزایش آمار بیکاری در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی هستیم و از سوی دیگر صندلی‌های خالی از دانشجو، سالیانه بودجه هنگفتی از سرمایه کشور را می‌بلعند. در شرایط فعلی ارائه راهکاری از سوی مسئولان برای ساماندهی و کاهش هزینه‌هایی که این معضل به کشور تحمیل می‌کند، ضروری می‌رسد.
 
گهواره های دانش در کاشمر، مهد پرورش نخبگان
 
کاشمر با نام تاریخی کشمر مرکز شهرستان کاشمر، در شرق ایران و جنوب غربی خراسان رضوی و در حدود ۲۴۰ کیلومتری مشهد قرار دارد. این شهرستان بامساحت ۵ هزار مترمربع و با ارتفاع ۱هزار و ۶۳ از سطح دریا دارد و جمعیت آن طبق سرشماری سال ۹۵ تعداد ۱۰۲ هزار ۸۲۸ نفر ثبت شده است.
 
گزارشگر:محمدجواد دربانی ترشیزی
انتهای پیام//م. د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
عالیییییییییییییی