گزارش/

حرکت جامعه ایران به سوی پیری/ ۳۰ درصد جمعیت سالمند می‌شود

هرچه پیش می‌رویم جمعیت کشور پیرتر می‌شود و آمار ولادت رشد منفی را به خود می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مسئله جمعیت از آن مسائلی نیست که بگوییم حالا ۱۰ سال دیگر فکر می‌کنیم، نه، اگر چند سال بگذرد، وقتی نسل‌ها پیر شدند، دیگر قابل علاج نیست. این بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در سال ۹۲ است.

هرچه پیش می‌رویم آمار ولادت کاهش می‌یابد، به طوری که آمار موالید در کشور برای چهارمین سال متوالی رشد منفی یافته است، یعنی از یک میلیون و ۵۷۰ هزار ولادت در سال ۱۳۹۴ به کمتر از یک میلیون و ۲۶۷ هزار ولادت در سال ۱۳۹۷ رسیده است.

طی سه دهه با دو برابر شدن جمعیت زنان سن باروری ۱۵ تا ۴۹ سال شده است. البته جمعیت زنان ۱۲ میلیون نفر بیشتر شده، اما تعداد موالید ۵۰۰ هزار نفر کاهش یافته است، به عنوان نمونه در سال ۱۳۶۵، نزدیک ۲ میلیون مورد ولادت داشتیم، اما میزان ولادت در سال ۱۳۹۵، یک میلیون و ۵۳۰ هزار نفر بود.

گفتنی است که نرخ باروری در کشور ما دارای توزیع و توازن منطقی نیست، یعنی در برخی مناطق علی‌رغم جمعیت و رفاه نسبی زیاد نرخ باروری کم و در برخی مناطق کم جمعیت و با رفاه نسبی کم نرخ باروری زیاد است، اما نکته ناراحت کننده آن است که طی ۱۵ سال گذشته رشد متوسط سالانه جمعیت جوان یعنی افرادی که ۱۵ تا ۲۹ سال سن دارند منفی شده و به ۳.۳- رسیده است.

در حال حاضر جمعیت سالمندان یعنی افرادی که بیش از ۶۰ سال سن دارند، حدود ۱۰ درصد و سه دهه بعد، ۳۰ درصد رشد جمعیت داشته و نرخ رشد سواد و تحصیلات در کشور دارای رشد معناداری است. در طول دو دهه گذشته بعد خانوار دائماً در حال کمتر شدن است و به کمتر از ۳.۲۴ رسیده است. اما طبق آمارها باید بگوییم که در سال ۱۴۳۰، فرض خوشبینانه جمعیت ایران حدود ۱۱۲ میلیون نفر می‌شود.

میانگین سن ازدواج دائماً در حال افزایش است و طبق آخرین آمارها میانگین سن مردان هنگام ازدواج ۲۷.۳ و سن زنان هنگام ازدواج ۲۳ سال است و به طور متوسط به ازای هر ۵ خانوار دو جوان ازدواج نکرده در سن ازدواج وجود دارد، اما در مقابل نرخ طلاق شیبی بدیهی در حال افزایش است و در سال ۹۷، ۱۷۵۰۰۰ طلاق به ثبت رسید و بیش از ۶۰ درصد طلاق‌ها مربوط به ۵ سال اول زندگی است.

نرخ بیکاری در ۱۵ سال گذشته بین ۱۰.۴ تا ۱۳.۵ نفر در هر هزار نفر در نوسان بوده است و نرخ بیکاری باسواد‌ها ۱۲.۶ نفر و بی سواد‌ها ۴.۷ نفر است. همچنین نرخ ناباروری در حال افزایش است و حدود ۲۰ درصد زوجین نابارورند.

در دهه گذشته حدود ۱۹ هزار نفر در سوانح رانندگی فوت و سالانه حدود ۵۵۰ هزار نفر نیز مجروح شدند و همچنین سالانه حدود یکصد هزار نفر در سن فرزند آوری دچار مرگ زودرس می‌شوند. سقط جنین در حال افزایش و آمار سقط جنین غیررسمی بسیار زیاد است، یعنی حدود ۳۰۰ هزار سقط رسمی و غیررسمی در کشور داریم.

حالا قصد داریم به نکات قابل تأملی اشاره کنیم؛ به عنوان مثال در سال ۱۳۹۰، ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت جوان بین ۱۵ تا ۲۹ سال داشتیم و در مدت ۵ سال این رقم به ۲۰ میلیون نفر رسید و اکنون به ۱۸ میلیون نفر کاهش یافته است، یعنی جمعیت جوان کشورمان با نرخ رشد منفی ۳ و ۲۴ صدم درصد در حال کاهش است.

در حال حاضر جمعیت سالمندی حدود ۶ درصد است و در سال ۱۴۰۰ سهم سالمندی جمعیت از مرز ۱۰ درصد عبور می‌کند و در سال ۱۴۲۰ از مرز ۱۹ و ۴ دهم درصد و در سال ۱۴۳۰ از مرز ۲۶ دهم درصد عبور خواهد کرد.

نکته قابل تأمل دیگر در سال ۱۳۵۹ با جمعیت ۳۵ میلیونی، آمار ولادت‌ ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بود، اما در سال ۱۳۹۷ با جمعیت حدود ۸۳ میلیونی، ولادت به یک میلیون و ۱۵۰ هزار مورد کاهش یافته است و طبق آمار‌ها رشد جمعیت تا ۲۰ سال آینده به صفر خواهد رسید.

طبق بررسی‌های نظرسنجی‌هایی که از زوج‌های جوان صورت گرفته حدود ۶۰ درصد زنان ایرانی می‌خواهند در آینده دو فرزند، ۱۹ درصد یک فرزند و ۱۱ درصد ۳ فرزند داشته باشند. همچنین ۵۶ درصد مردان ایرانی می‌خواهند در آینده ۲ فرزند، ۱۷ درصد یک فرزند و ۱۳ درصد ۳ فرزند داشته باشند.

با این درصدها تمایل فرزند دار رسیدن به نرخ جانشینی بعید است، حالا در کنار آن آمار زوج‌های نابارور، مرگ و میر زودرس، تجرد و مهاجرت به خارج از کشور شرایط را وخیم‌تر می‌کند. متاسفانه به این نکته باید اشاره کنیم که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد زوج‌های جوان نابارورند و آمار ناباروری اول ۳۰ درصد و ناباروری دوم ۷۰ درصد است.

حالا هر چقدر این نرخ باروری در جامعه کاهش یابد، پیامد‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی-امنیتی و علم و فناوری را به همراه خواهد داشت و مشکلاتی به تبع آن برای جامعه ما به وجود خواهد آمد.

حال باید مسئولان کشور برای مسئله جمعیت به عنوان اصلی ترین موضوع کشور فکری بیندیشند تا از پیر شدن هر چه بیشتر آن جلوگیری به عمل آید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی ایمانی
۱۷:۰۷ ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
ما بچه‌های دهه ۶۰ و ۷۰ تو دوره دلار هزار تومانی بدنیا اومدیم الان وضعیت مون اینه، یا بیکاریم یا کم درآمد، وای به حال بچه هایی که تو دوران دلار ۳۰ هزار تومانی بدنیا اومدن.
هر روز بدتر از دیروز
Netherlands
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۳ تير ۱۳۹۹
بسیاری از جوانان حتی موقعیت ازدواج ندارند
Netherlands
ناشناس
۱۴:۲۰ ۰۹ تير ۱۳۹۹
اگر مشکل اشتغال و تورم و گرنی حل نشود کاهش زاد و ولد ادامه خواهد یافت
United States of America
ناشناس
۰۰:۲۴ ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
گرانی عامل اصلی کاهش ازدواج و زاد ولد می باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۳ ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
والا ما دهه شصتیها
دنیا اومدیم شیرخشک نبود پوشک نبود
رفتیم مدرسه کلاسا شلوغ بود معلم کم بود
رفتیم کنکور بدیم داوطلب زیاد بود پشت کنکوری زیاد بود
رفتیم استخدام بشیم کار نبود
رفتیم ازدواج کنیم پول و خونه نبود
.
.
.
فکر کنم وقتی که بمیریم بگن قبر نیست مرده شور کم داریم ...
اون دنیام باید تو صف حساب کتاب وایستیم
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم پهلو
۰۷:۴۶ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
دو تاپسر دارم دیپلم وفوق دیپلم کار کارگری در خراسان شمالی هم برایشان نیست دومیلیون حقوق من هم خرج شکمشان نمی شود ان وقت شما دم از تولید نسل میزنید. یا امار دست فروشان زباله گردها دزد ها و... را در بیاورید امار بیکاری وبدبختی مردم دستتان می اید انوقت خجالت خواهید کشید به مردم سفارش بچه دار شدن بکنید بچه داری برای روحانیت ونیروهای نظامی که تامین هستند مناسب است نه برای مردم فقیر 60 میلیونی ما
Iran (Islamic Republic of)
کریمی
۰۵:۲۲ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
برای جمعیت فعلی مسکن ماشین خوراک ارزان قینت تورم کنترلشده فراهم کنیدببینیدمثل برق تولیدبچه میشه
نه که سمیناربزاریم ستادسمینارجمعیت بودجه ۳۰۰۰ملیاردبه جیب ایکس هابره یاتهش ابرازنگرانب کنیم
Iran (Islamic Republic of)
کریمی
۰۵:۲۱ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
برای جمعیت فعلی مسکن ماشین خوراک ارزان قینت تورم کنترلشده فراهم کنیدببینیدمثل برق تولیدبچه میشه
نه که سمیناربزاریم ستادسمینارجمعیت بودجه ۳۰۰۰ملیاردبه جیب ایکس هابره یاتهش ابرازنگرانب کنیم
Iran (Islamic Republic of)
Hasan
۰۲:۴۶ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
تو سی سالگی پیر شدیم
همه چی گرون و دست نیافتنی
Iran (Islamic Republic of)
کارشناس
۰۲:۰۷ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
و اینکه در صورت وقوع جنگ این روند سرعت بیشتری خواهد گرفت.
مهاجرت ها هم با تورم و بیکاری فعلی رو به افزایش ست که در این مقاله اشاره ای نشد.
بنظرمن 10 سال دیگه به این مقاله میخندیم
Iran (Islamic Republic of)
حامدم
۰۱:۱۲ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
نرخ بیکاری باسواد‌ها ۱۲.۶ نفر و بی سواد‌ها ۴.۷ نفر است.

یعنی متاسف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۲ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
من 6 ساله ازدواج کردم همسرم تعمیراتی داره . تو این وضع گرونی همه چیز هر روز گرونتر میشه . شب میخوابی صبح میبینی هر کی هر چقدر دوس داشته گذاشته رو قیمت گرون کرده . همش تقصیر دولته . ما سال به سال لباسم نمیخریم . چجوری جرات کنم بچه دار شم ؟ چجوری همسرم صبح تا شب عرق میریزه یه بخور نمیر درمیاره . بخوایم بچه هم بیاریم . منو همسرم خیلی بچه دوس داریم ولی از درد گرونی همه چیز گفتیم ولش تو خرج خودمون موندیم . بخداوندی خدا بیاین وضعمونو ببینین . مگه ادم نیستیم دلمون فرزند میخواد .ولی تو این اوضاع گرونی دولت چجوری اخه ........خب میگیم چرا فرزندی بیاریم که دو روز دیگه مثل خودمون تو این گرونیا خفه شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۹ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
تیتر خبرهاتونو ی مرور کنید بنزین گران شد خودرو گران شد دلار گران شد برق گران شد مسکن گران شد ازدواج برای جوانان دیگه باید آرزو بشه
Iran (Islamic Republic of)
مسلم
۰۰:۲۵ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
خدا از سر تقصیر اونای که ازدواج رو برا ما جوونا سخت کردن نگذره
Germany
ناشناس
۰۰:۲۲ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
یکی برای من شوهر خوب پیدا کنه ۳ تا شکم می زام. حقوق بگیرم ماشین دارم فوق لیسانسم. البته دوست دارم همسرم دکترا داشته باشد. اخلاق و ایمان هم برایم مهم. حالا کسی هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
باتوجه به پرادعا بودن جنابعالی فکرنکنم شوهربراتون گیرمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
چیز دیگه ای نمی خوای !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
دوست عزیزم دکترا داشتن که معیار و ملاک انتخاب همسر نمیشه از اون فاکتور بگیر به همون اخلاق و ایمان قناعت کن ان شالله بزودی همسر خوب و شایسته نصیبت میشه
Germany
ناشناس
۰۰:۰۲ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
تا زمانی که دلالان و باند مافیایی مملکت می گردونن و مردم بدبخت می کنند مانند ماجرای خودروها و سکه . همان بهتر مملکت رو به پیری برود. آقایون ناراحتن شرایط مساعد کنند تا فرزند آوری انجام بشه.
Germany
ناشناس
۰۰:۰۱ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
با این وَضع اقتصادی کشور
بچه آوردن ظلم هم به خود مردم هست هم به خودت هم بچه
Iran (Islamic Republic of)
سالار
۲۳:۴۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدا رو صدهزار مرتبه شکر هم خونه، هم ماشین خوب و هم کار خوب دارم ولی دختر درست حسابی گیر نمیاد. اولش که میری میگی همه چیز دارم توقعاتشون هزار برابر میشه! گرفتار شدیم واقعا! بعدشم میگن باید باشگاه بری باید فلان کار رو کنی! علاوه بر مادیات کلی توقعات دیگه دارن! مگه دیوانه ام نون خور بیارم پیش خودم تازه گرفتار مهریه هم بشم!
Iran (Islamic Republic of)
رادان
۲۳:۴۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
ماه عسل دولت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
نه مسولینی بنزین هزارتومانی روسه هزارتومن کردندبعدتازه خودشون جمعه فهمیدندکه بنزین گرون ازهمون جاهم مافهمیدیم ک همه چیزگرون شده وما هم نمیتونم بچه بیارریم!!!
United States of America
ناشناس
۲۳:۱۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
وقتی دلار میشه ۱۸تومان کی جرعت داره بچه بیاره
Iran (Islamic Republic of)
شهاب
۲۳:۰۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
من فکر میکنم تا چند سال آینده ازدواج هم رخ نده شما به فکر بچه ای به به چه دولت با تدبیری همه ما کمال تشکر رل داریم
Iran (Islamic Republic of)
من یک ناشناس هستم
۲۳:۰۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
الان چیزی بگم خیلی گارد میگیرن ولی باید عرض شود که خداوند اینقدر بزرگه خودش روزی اون بچه رو می رسونه الان اگه یکی ایقدر بی عرضه هستش که نمیتونه کار پیدا کنه و میخواد همه دنیا رو دخیل بدونه غیر خودش اون دیگه حکایت:
آن کس که نداند و نداند که نداند /در جهل مرکب عبدالدهر بماند که بماند
France
ناشناس
۲۲:۲۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
برا چی کرونا اومد به ایران اومد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
ملتی که به همچین دولتی رای دادن بزار پیر بشن
Iran (Islamic Republic of)
محمد امین
۲۱:۵۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
اقتصاد درست بشه جمعیت زیاد میشه چون یه سری از مردم بخاطر اقتصاد بچه نمیارن اگه اقتصاد درست بشه صددرصد مشکل برطرف میشه
Canada
حامد
۲۱:۳۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
ای کشور ایران یارانه انصرافی خدانگهدار

بچه بی بچه به کیف کفش مدرسه یارانه انصرافی رسیدگی نکردن خدانگهدار خدانگهدار حقیقت کرسنگی کشیدبا مسکن اجاره ی خدانگهدار خدانگهدار به پرداخت اجاره خانه یارانه انصرافی خدانگهدار خدانگهدار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدا رو شکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
جوونیه ما دهه شستی ها بد موقعی افتاد دوره ای که گرونی و تورم لحظه ای بیداد میکنه دوره ای که احتکار و اختلاص و رانت بیداد میکنه، دوره ای که کارخونه ها تعطیل یا تعدیل نیرو میکنن و تعداد بیکاران بیشتر شده. آهای مسعولین چکار کردین با ما، نابود کردید این سررمین و مردمان بیگاهنش را.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
قدرجوانی رابدانیدبهاری بودوبگزشت سه چیزدردنیاباارزشه جوانی فصلبهاروشب ماه افسوس ازروزگارکه سخت میگزردجوانان روبهنابودی سالمندان افزایش خدایارحمی کن بیست درصد جوانان مجردوبیکاروسرگردان یاعلیمددی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
دستکم ده میلیون باید خرج کنی تا یه بچه داشته باشی با این خرج آزمایش و سونوگرافی غربالگری و زایمان و..........
Azerbaijan
ناشناس
۱۹:۲۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
بايد اقتصاد درست بشه، اقتصاد هم همينطورى درست نميشه. حركت و تلاش و مديريت منسجم و منظم ميخواد.
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۱۹:۲۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
باز ما دهه شصتی های بد بخت از بچگی دهنمون سرویس بوده موقع پیری هم جمعیتمون زیاده باید عذاب بکشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
شغل؟ پول؟ خونه؟ماشین؟ اینا چی میشن؟ حتی یه قالب پنیر ۹ تومنه نون با آب بخوریم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
ادم باید خیلی دیوانه باشد که در این کشور وبا این وضعیت اقتصادی وتورم بخواهد ازدواج کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
دولت سرکیسه روشل کنه ببینندچطورمردم زادوولدمیکنند!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
خخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۴ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
یه پولی بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
تقصیردولته اصلن به فکرجوانها نیست من ۳۶ سالمه نه پولی نکاری بیکار دولت توقع داره زن بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
اصلا اون به کنار در آینده فرصت های شغلی زیادی از بین میره و ربات ها جای انسان ها را خواهند گرفت
تازه همه ایران نه که ایثار گرند تا 65 سالگی کارخواهند کرد و نیازی به افراد جوان نیست حالا اگر خیلی مشکل بود میکنیم تا 70 سالگی سن بازنشستگی را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
داداش تقصیر دولت نیست تقصیر مردمی هست که به این رای دادن
Netherlands
آرمان
۱۶:۵۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
ما هنوز یک شغل درست حسابی پیدا نکردیم کو بریم زن بگیرم و بچه دار هم بشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
من جوان با تحصیلات بالا در این شرایط امسال در شب های قدر فقط و فقط دعا کردم که خدایا امسال مرگم فرا برسد با این اوضاع گرانی و بیکاری و دو سال هم باید برویم سربازی و بدبختی.... چه انتظاراتی هم دارن بخدا از آدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
فوق لیسانس از دانشگاه سطح یک کشور، مجرد، بیکار.... حالا بعد 26 سالگی باید بره سربازی 2 سال عمرش اونجا از بین بره.... بیاد یکسال بشینه بخونه و بعد یکسال منتظر استخدام باشه و آخرش هم استخدام نشه.... نتونه شکم خودشو سیر کنه و در هم حتی فکر ازدواج نیفته.... انتظار دارید با این وضعیت جوانان کشور جمعیت پیر هم نشه.... وااسفا
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۶:۱۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
مطلب خوبم را منعکس نکردید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
پیشنهاد میکنم علاوه بر رفع مشکل مسکن و سلامت مردم، به هر که زندگی تشکیل بده و یا هر کی فرزند دار شد، تنها یه خودرو بدید من قول میدهم جمعیتی دویست میلیونی داشته باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
هادی حرف حق
۱۶:۱۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
بهترین کار اینه که آدم بمیره راحت شه با این وضعیتی که اوردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
نه دیگه باید جلوی افزایش جمعیت را بگیریم چون منابع ما در حال اتمام است
Iran (Islamic Republic of)
هادی حرف حق
۱۶:۱۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
بهترین کار اینه که آدم بمیره راحت شه با این وضعیتی که اوردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
تو برو بمیر من نمیخوام بمیریم لطفاًنفوذ بد نزن من هنوز کلی آرزو دارم لطف کنید دیگه نظر ندید
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۶:۰۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
وقتی نمیتوانید دو خودرو ساز را مدیریت کنید و این دو خودروساز در دهه های قبل گیر افتادن و نمی‌توانند نیاز کشورشان را با تولید فراوان ایرانی رفع کنند چه انتظاری از دیگر بخشعا هم دارید .خودرو را مثال زدم زیرا که نقش مهم و تعیین کنند ه ای در زندگی امروزی دارد.
Iran (Islamic Republic of)
جنوب کرمان
۱۵:۴۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
از لحاظ اقتصادی خیلی فشار روی خانواده هست...کار که همش پارتی و بازیه...ماشاالله اجناس روزانه داره بالا میره نظارتی هم نیست..دولت از مردمش حمایت کنه مطمئن باشید وقتی مردم فشار اقتصادی نداشته باشند با خیال راحت بچه دار میشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
با این اقتصاد ماشین خونه مایحتاج زندگی طلا دلار و بی ارزش شدن پول کشور بایدم جمعیت رو به پیری بره.با ایشالا ماشاالله هیچی نمیشه باید مرد عمل بود.
Germany
Amir
۱۵:۴۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
متاسفم بر مسئولین مرفه بی درد و دغدغه من یه جوون دهه شصتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
بهتر.ببین کرونا هم بیاد چی میشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۰۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
یکی از کارهای خنده دار در کشور ما این است که اگر خانمی کارمند باشد به او 6 ماه مرخصی با حقوق میدهن (فرض بفرمایید هرماه 3 میلیون تومان حقوق میگیرد که اگر در 6 ماه ضرب کنیم میشود 18 میلیون تومان ) اما برای زن خانه دار که فرصت فرزند آوری دارد هیچ مشوقی در نظر نگرفته اند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
مشوق بدن که تو بچه بیاری؟ نخیر باید اشتغال ایجاد کنند که همه استفاده ببرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
اون به کنار اصلا خرج های بعد از فرزندآوری واقعا با تورم و درآمدهای موجود بسیار ترسناکه
الان ملت ازدواج نمیکنن چه برسه به فرزندآوری دهه 80 تادی ها که دیگه کلا با ازدواج بیگانه خواهند بود
Iran (Islamic Republic of)
من یک ناشناس هستم
۲۳:۰۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
دوست عزیزی که در مورد دهه 80 تادی براز فصل کردین ببینید همین من دهه 80 تادی وقتی نوبتشم بشه چجوری کار میکنم که نسل شما قبل شما انگشت به دهن بمونید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
آخه همون مرخصی با حقوق رو هم نمی دن. چقدر خانم هایی که کارفرما بعد از مرخصی زایمان عذرشون رو خواسته؟ من راجع به دستیاران تخصص پزشکی می دونم که فقط یک بار حق استفاده از مرخصی رو دارن که فقط یک ماهش جز سابقه تحصیلیشون حساب می شه و پولی هم بابت بقیه ماه هاش دریافت نمی کنن. حتی پزشکان متخصص طرحی خانم چیزی به اسم مرخصی زایمان ندارن بلکه انگار مرخصی استعلاجی گرفتن و اصلا جز سابقه کارشون حساب نمی شه. تازه این وقتیه که طرف ماجرا وزارت بهداشت هستش که ادعا داره چه برسه به اون بیچاره هایی که زیر دست کارفرمای خصوصی کار می کنن
Iran (Islamic Republic of)
تبریز
۱۴:۰۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
انتظار دارند با این وضعیت مردم بچه دار شوند.تنها یک حقوق ماهانه لازم است تا پوشاک و شیرخشک بچه تامین شود والا مجردها شکم خودشون نمیتونن سیر کنن چه برسه به زن و بچه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
توی این اوضاع بهترین کار کاهش جمعیته اینا برای این میگن افزایش جمعیت تا از مردم کار مفت بگیرند یه پول کمی بزارن تو دستشون همین الان اوضاع سربازی را ببینید 350 تومن حقوق ماهانه یه سرباز به کجاش میرسه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
کاش ما هم متولد نمی شدیم...نه کاری نه پولی....نسل بعدی رو دیگه کجای دلمون بزاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
بهترین کار در حق نسل بعد همین کاهش جمعیته
Iran (Islamic Republic of)
جواذ
۱۳:۲۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
یکی مثل من ۷ سال ازدواج کردم تو خرج دوتامون موندم چه برسه یه بچه هم بخواد اضافه بشه کسی هم که حمایت نمیکنه بایدم به پیری بره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
تو این روزگار بد اقتصادی و با این انتظارات و توقعات بالای جوونا مخصوصا خانمها ازدواج کردن ریسک بزرگیه. به نظرم اگه ازدواج نکنی بیشتر تو زندگیت آرامش داری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
آره بابا با این دختر ها و زن های حالا آدمو بیچاره میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
خودتون آقایون فکر کردین خیلی خوبین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
نه به ازدواج
آری به کاهش جمعیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
مشکل ازدواج نکردن شما مسئله مالی نیست. وقتی نگرش شما نسبت به شریک زندگیتون بده با هرکی هم ازدواج کنی بدبخت می شی. همون بهتر که شما ریسک نکنی. چون قطعا به آمار طلاق اضافه می کنی نه فرزندآوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
وای خدا یعنی میشه تو این جامعه یه اتفاق نیفته پای خانمهای محترم کشیده نشه تو قضیه
آقایون خودشون مشکل دارن میندازن تقصیر خانمها
آهای آقایی که نه پول داری نه ماشین داری نه خونه داری چرا میری زن میگیری تا الان انقدر جامعه جامعه نکنی
واقعنکه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدا وکیلی اگر حاکمیت بخواهد مشکل را حل کند امکان رشد جمعیت ندارد؟ چرا عزیز ، الان برای املاک مازاد دوایر دولتی نقشه فروش کشیده اند آیا برای فرزندان همان کارمندان دوایر که مسکن ندارند و سن ازدواج رسیده یا رد شدن امکان سکونت بدهند بشرط ازدواج ویا شبیه این موارد آیا فکر میکنید که جواب نمی دهد؟ در تمام شهر ها مشکل اصلی مسکن جوانان است مابقی را خدا جور میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
بخش خودرو و درمان هم هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
ما ها که پول و شرایط بچه دار شدن نداریم. اونایی که مرفه و بی دردن بیارن
Iran (Islamic Republic of)
س
۱۲:۴۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
اقتصاد بهتر جوان بیشتر پیری کمتر درست وای جی سی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
مردم پیر شوند و بمیرند بهتر از این زندگی است. قیمت دلار ، سکه،خودرو،لوازم منزل ... بالا میرود. این وضعیت خودش باعث پیری زودرس میباشد.
-
ناشناس
۱۲:۲۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
درمرحله اول گرانی 100درصدو مسکن... که باعث بعضی مشگلات خانواده وفرزند آوری در جامعه است
Iran (Islamic Republic of)
حافظ
۱۲:۰۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
۷ سال بی تدبیری در حوزه مسکن باعث شد سن ازدواج بالا بره وقیمت وحشتناک مسکن مردم رو از ازدواج و فرزند آوری منصرف کند این میراث ماندگار دولت تدبیر و امید بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
الان زمین متری هفت میلیون کی میتونه خونه داربشه بعدشم اجترهها خیلی گرون شده!!!
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۲:۰۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدا رو شکر شاید یک مرحله به پیری برسه و هر چه داره فاتحه و یکسری جوون بمونن تا شاید این کشور رو درست کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
جوان های بی هویت وکم هویت کم نداریم که بخواهند جامعه را درست کنند
Iran (Islamic Republic of)
Haji
۱۱:۳۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
از مقام مظم رهبری عاجزانه تقاضا داریم دستور عدم بکار گیری بازنشستگان را صادر فرمایند آیا مملکت فقط باحظور این مدیران و کارمندان پیر دوام آورده و میچرخد به خدا دیگر بریده ایم نمدانیم به کجا پناه ببریم به خدا بکارگیری بازنشستگان صرفه جویی نیست نابودی جمعیت ایران ونابودی نسل جوان افزایش فقر بیکاری دزدی فحشا و.....هستش عده ای ام دوبله سوبله حقوق میگیرند این کجاش عدالته تورا به خدا پخش کنید
Iran (Islamic Republic of)
سا
۲۳:۴۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
تو یکی حرف نزن که غلط املایی داری بدجوری! میخوای کارمند دولت هم بشی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
چهل سال اخیر جمعیت ایران از لحاظ اقتصادی و اجتماعی بدترین دوره را داشته نه فقط از لحاظ ترکیب جمعیت حتی از لحاظ کیفیت جمعیت !
Iran (Islamic Republic of)
حنانه
۱۳:۲۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
پنجاه سال پیش که از ده تا بچه مادر بزرگم شش تاش به پنج سالگی نرسیدن به خاطر واکسینه نشدن شما آمریکا تشریف داشتید؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۲۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
با این وضعیت اقتصاد و تحریم بایدم اینطوری بشه بیشتر مردم از نیاز اولیه که مسکن باشه محروم هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
اینا هم یروزی جوون بودن ... اما خوش بودن . ما ک جوونی مون نابود شد ..... خوشبحال اونو لااقل ماهی یبار گوشت قرمز میخوردن ....جای خجالت داره خجالت ... حق ندارید بگید نسل ما پیر میشه یا فلان ...چون باعث وبانیش خودتون هستین ... فعلا ک کرونا داره سن بالاها رو میکشه .... نترس جوون میشید
Iran (Islamic Republic of)
محمد امین
۱۱:۱۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
دولت چرا به فکر مردم نیست همه جا رو باز کردن اینطوری همه کرونا میگیرن خوب اینطوری یه سری فوت میکنن و جمعیت اینطوری کمتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۱:۰۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
با این وضعیت گرونی بازم فقط به فکر خودتونید و به هیچ چیز دیگه توجه نمی کنید. واقعا متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
دقیقا همینطوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
باید اینو ب مسوولین بگید ..چیکار کنیم ک جامعه داره پیر میشه کی میتونه ازدواج کنه وقتی ی یخچال ساده معمولی کمتر از ۳ میلیون نیس...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
الان یه جا یخی پلاستیکی سه میلیونه
کجایی ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
بخدا مایه یخچال بابدنه لیرانی موتورکره ایی خریدیم ده میلیون سیصد!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدا یخچالتو برات نگه داره

الهی عامین
-
ناشناس
۱۰:۴۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگه می خواهند جمعیت ایران بیشتر شود باید دولت حمایت کنه سونوگرافی زن باردار 2 میلیون تومان می شه ازکجا بیاره پول سونوگرافی ازمایش ژنتیک واگه با عمل سزارین بشه باید پول بده ودرضمن کودکش دراینده هم بیکاره وهم خرج لازم بچه بزرگ کنه اکه به این روال مملکت بچرخه محال مردم بچه داربشن مردم از بخور نمیر زندگی می کنند.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
ایووول گل گفتی ... انگار خودشون مقصر نیستن هیچ
-
ناشناس
۱۰:۴۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگه می خواهند جمعیت ایران بیشتر شود باید دولت حمایت کنه سونوگرافی زن باردار 2 میلیون تومان می شه ازکجا بیاره پول سونوگرافی ازمایش ژنتیک واگه با عمل سزارین بشه باید پول بده ودرضمن کودکش دراینده هم بیکاره وهم خرج لازم بچه بزرگ کنه اکه به این روال مملکت بچرخه محال مردم بچه داربشن مردم از بخور نمیر زندگی می کنند.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
خوب که چی؟؟؟ وقتی هیچ امکاناتی برای زندگی خوب و در حد اعلی هم نه در حد متوسط هم نمی تونی فراهم کنی، وقتی هر روز قیمت اجناس ضروری مثل طلا ساعت به ساعت افزایش پیدا میکنه از مردم چه انتظاری دارین؟ وقتی جامعه ما فقط طبق مراد پولدارها می چرخه پس بهتر که مردم کم درآمد و ندار ازدواج نکنن بچه دار هم نشن و خیال خودشون و آیندگان رو راحت کنن.. اینهایی که این آمار رو میدن و بعد هم ابراز نگرانی می کنن همیشه شکمشون سیر و بچه شون در رفاه و بدون کمبودن از درد بقیه که خبر ندارن! فقط شعار می دن بچه دار بشین.. آخه به چه امیدی....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
من چندماهه گوشت قرمز نخوردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
افزایش جمعیت فرمایشی و دستوری نیست
با این اوضاع و وضعیت رفاه اجتماعی کمتر جوانی تن به ازدواج و فرزند آوری خواهد داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
واقعا جای تاسف است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگر جامعه اسایش ورفاه واینده واشتغال داشته باشه خودبخودجمعیت وازدواج درست میشه نه کشور ما که که یک بچه ای را میخای بفرستی مدرسه باید میلیاردر باشی ...حالا ازدواج وعروسی وچیزهای دیگر بماند...وای از قبوض گاز واب .برق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
وضع ما الان اینه آینده بچه میخواد چی بشه اون زمان هم همانطور که جهانگیری گفت بدبختی ما مردم دهه ۶۰ هستن لنگه این پیدا میشه همین حرف رو بزنه
Iran (Islamic Republic of)
ح م
۱۰:۰۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
یعنی واقعا مشخص نیست چرا اینطور شده
بنده 5 سال ازدواج کردم
صبح تاشب سره کار هستم
اینکه صبح تا شب سره کارم خداروشکر و گله ای ندارم اینکه هروز به جای پیشرفت در وضعیت اقتصادی خودم دارم پس رفت میکنم درد داره
بعد به نظرتون باید فرزند بیارم؟؟؟؟
علاوه بر اینکه شرایط اقتصادی تاثییر گذاشته شرایط کاری هم اجازه فرزند اوری نمیده اخه
مگه فقط بچه آوردن است ؟؟

این بچه تربیت و اموزش لازم داره که به دلیل شاغل بودن های بیش از حد برای فقط زنده ماندن غیر ممکنه تولید فرزند
مسولان هم نمیخواد به فکر باشن لطفا
هر بار که اونا به فکر افتادن بلایی سر ما اومد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
باز خوش به حالت ازدواج کردی ما که سی سالگیمون هم تموم شد و هنوز مجردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
الان مثلا خیلی اقتصاد داریم که نگرانن در آینده از نظر اقتصادی دچار مشکل میشیم
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۰:۰۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
با این وضع اقتصادی کی میتونه ازدواج کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
پیری هم بد دردیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
تمامی مسئولین اگه میخوان نگران این موضوع باشند لطف کنن نگران شغل ، مسکن و اینکه حداقل بتونن روزی یه نون بخرن که گشنه نمونن مردم خودشون عقلشون میرسه که ازدواج کنن و بچه دار بشن الان خود من در آرزوی یه کار هستم که فقط بتونم خرج خودمو در بیارم ازدواج پیشکش بعد بشینم غصه بخورم که آینده کشور چی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
جمعیت از خانواده میاد و با حذف مهریه وعروسی های پر خرج مگر میشود یک طلبکار ویک بدهکار زیر یک سقف گذاشت وگفت بروید خانوادهتشکیل بدهید وبچه دار شوید دختران صبح ازدواج میکنندوعصر طلاق میگیرند با مهریه واقعا باشگاه خبرنگاران اکثر عروسی ها در کشورهایدیگر ومقایسه کنند وحداقل سنت پیامبر اسلام ص که مهریه نقدی ودر حد توان است اجرا شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
بشین همون جا تاباحذف مهریه وعروسی دخترها ازدواج کنن سردن نشه شما مردها همین جوری زن طلاق میدید ایراد دارید برین مهریه رو وعروسی روحذف کنید ببینم دیگه کی شوهرمیکنه!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
شماهم ک فقط میتونیدبا ظلم ضایع کردن حقوق زنها حقو بدید ب مردها نمیگید مسولین کار ایجادنمیکنند ک مردم بیکارن باعث طلاق میشه میخواین حقوق زنها این وسط پایمال بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
مشکل فقط عروسی و مهریه ایست که کی داده و کی گرفته؟
مشکل بی کاری نیست؟
مشکل هزینه اجاره خونه نیست؟
مشکل قیمت گوشت و مرغ و برنج و... نیس؟
مشکل قیمت گرون لباس و پوشاک نیس؟ که به قول خودشون بی کیفیت ترین چادر مشکی الان پانصد تومن شده
مشکل کجاست به نظرتون؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
چند راه حل ساده :

آسان گرفتن ازدواج ها و کمک به جوانان
کمک مالی به جوانان برای ازدواج
کمک برای اشتغال جوانان
مشکل مسکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
اره با پایمال شدن حقوق زنان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
مهم تر از ازدواج آسان پایداری ازدواجه. وقتی شغل نداریم حالا فکر کن یکی هم بیاد با یه عقد محضری با ما بیاد زیر یک سقف که در واقع من همون یک سقف رو هم ندارم ! بعدش چی کار کنم؟ الان بیش تر خرج خودم رو پدرم با منت می ده و من شرمندم خرج زن و بچم رو از کی بگیرم؟
Iran (Islamic Republic of)
لیسانس بیکار
۰۹:۵۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
نتیجه خیانت مسئولان بعدها معلوم خواهد شد که چه بر سر ایران آوردند.
بنده که یک تحصیلکرده هستم و شغل کارگری هم پیدا نمیکنم چطور ازدواج بکنم؟
اونی هم که ازدواج کرده به چه امیدی بچه دار بشه؟
Iran (Islamic Republic of)
Haji
۰۹:۴۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
بله این نتیجه داشتن مدیران ومسولان وکارمندان پیر هستش وقتی حتی اصرا ر به ماندن. وعدم ترک کار بازنشستگان هستش حتی سرایدار ومستخدمین مدارس. نتیجه اینه بیکاری عدم ازدواج عدم فرزند آوری و....نداشتن مسولان با سواد و جوان بکارگیری پیران. گرانی گرانی دزدیی احتکار ونبود مدیر سالم فراوانی اخبار گرانی دستگیری دزد ومفسد و........پیر که هیچ ایران دیگر وجود نخواهد داشت درآینده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
نگران پیر شدن ایران هستید؟ عدل و عدالت رو برقرار کنید، شغل ایجاد کنید ارزونی و فراوانی ایجاد کنید تبیض و بی عدالتی رو نابود کنید تا مردم بتونند ازدواج کنن و فرزندآوری داشته باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
البته نه یه مشت سالمند بازنشسته بلکه یه مشت سالمند دنبال کار و خرج نون شب در بیار.
حقوقای بازنشستگی کفاف زندگی رو نمیدن.
Iran (Islamic Republic of)
امپراطور
۰۹:۲۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
کار باشه
تسهیلات خرید مسکن و خودرو هم باشع
من قول میدم 4 تا زن بگیرم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
خوش اشتها
Iran (Islamic Republic of)
امپراطور
۰۹:۲۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
کار باشه
تسهیلات خرید مسکن و خودرو هم باشع
من قول میدم 4 تا زن بگیرم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
آی کیو!!!

هر وقت سواد دار شدی دولت برات این کارهارو میکنه باشع نیستو باشه ست

بعدشم گفتی ۴زن میگیرم یه وقت اشتهات کور نشه

خوش اشتها!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
تسهیلات نه امپراطور !!
تولید بیشتر و ارزان شدن خودرو و خانه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
من این وضع تحریم میبینم از آینده این کشور کلا ناامید شدم فقط میگم زودتر از این محیط یا فرار کنم یا بمیرم. من دیگه از این مملکت سیر شدم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرا باید اون بچه رو به دنیا بیاریم بیاد این وضع تحریم و نابسمانی رو ببینه سرخورده بشه همون بهتره که نیاد. چون اگه بیاد هم تو خانواده هم تو جامعه سرخورده و سرشکسته میشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
اقاوحالا اوضاع تحریمه پس چرا مسولین تواین اوضاع نابسامان اختلاس میکنند میدونیداگه اختلاس نمیکردن چقدرکارمیتونستن با همین اختلاس نکردنشون ایجادکنندبراجونها وجونها هم برن سرخونه زندگیشون!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
مگردراین کشورمیشودازدواج کردویاصاحب فرزندشد علاوه براین هرزوجی هم که بخواهدفرزندی داشته باشدفقط یک فرزنددرکشوریکه دارای پنجاه درصدتورم است وهرروزبه آماربیکاران افزوده می شودو درآمدی عملا وجودندارد وحکومت هیچگونه حمایتی نمی کند پس همان بهترکه فکرازدواج وفرزندارشدن ازسرمان بیرون کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
پنجاه درصد تورم نه حداقل 200 درصد تورم داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
وقتش رسیده که اقتصاد کشور در اولویت قرار گیرد و یارانه از اقتصاد به سیاست خارجی متوقف شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
واقعا خجالت نمی‌کشید در مورد جمعیت صحبت میکنید جامعه ایران از فقر و نابرابری رنج می‌بره مگه ملت گوسفندن ملت انسانه دوست داره زندگی کنه امید داشته باشه من خودم نگرانه یه دونه بچمم چون می‌دونم هیچ آینده ای ندارن با این سیستم و مسولان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
دم جوونهای دهه 60 و 70 گرم که انتقام ما دهه 50 رو دارن میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
انتقام چیه؟ از ما بدبخت تر هم مگه هست؟ اگه زمان شما جنگ بود حداقل دلخوش بودین ولی الان دل خوش سیری چنده؟ ما فقط ول می گردیم و می ریم دانشگاه و میایم تا بهمون نگن بی کار و اگرنه خودمون هم می دونیم قرار نیست به جایی برسیم
Iran (Islamic Republic of)
Aaa
۰۸:۴۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سکه ۷میلیونی
پراید ۷۰ میلیونی
توروم ۳۰۰ به بالا درصدی
حبس زندان مهریه
دست بالای بانوان در به انحصار کشیدن مردان
نابرابری درامد ها با خرج سنگین زندگی
کرایه خونه بالا
قسطهای سنگین
بیماریها
بچه کجا بیارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
مهریه که حق خانم هاست. شما اگه در تواناییت نیست که مهریه سنگین پرداخت کنی وقتی رفتی خواستگاری هول نشو هر رقمی رو قبول کنی. اون مقدار که واقعا می تونی بدی رو تقبل کن. البته واقعا صادق باش و سر اون بیچاره رو هم کلاه نذار. اگه هم قبول نکردن برو سراغ یکی دیگه چیزی که زیاده آدم مجرده تو این مملکت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
کو کار اصلا کار نیست که بخواهیم به فکر بچه باشیم یا ازدواج کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
بچه بیارن باشگاه خبرنگاران پول پوشک و شیرخشک رو میده هر نوزاد الان حداقل ماهی ششصدهزار تومان خرج داره،نیس که دولت هر سال با تورم حقوق ها رو میبره بالا،خیالتون جمع این جمعیت در نهایت بالای هشتاد درصد سالمند میشه،البته اینا مهم نیست مسئله مهم الان مسئله فلسطین است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگر شرايط اقتصادي با ثبات باشد جمعيت خود به خود زياد خواهد شد هيچيك از مسئولين دلش نمي خواهد اين موضوع را بفهمد فقط حرف مي زنند.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۷:۴۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام
باید متذکر شوم که مسئولین کاری نکنند چون وضعیت را بدتر می کنند
تنها را ه حل موجود ارزان کردن مایحتاج اولیه از قبیل :
-ارزان شدن و مدیریت وضعیت خوراک مردم
-رایگان شدن واقعی تحصیل ودرمان
-تعادل اوضاع نابسامان مسکن
-انجام کار فرهنگی درموضوع ازدواج آسان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
با این طرز اداره کشور و گرانی های روزانه چه امیدی به ازدواج و فرزند آوری هست
مگر در جامعه فقیر کم داریم که جمعیت درست کنیم
Iran (Islamic Republic of)
حمید رضا
۰۷:۴۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
من یه دهه شصتی هستم
در کشورهای پیشرفته نسل جوان و نیروی فعال سکوی پرتاپ کشور به پیشرفت شدند
اما متاسفانه از نیروی جوان فعال باهوش و تاثیر گذار دهه شصت در کشور ما استفاده ای نشد و این فرصت طلایی از دست رفت
نسل جوانی که بهش اعتماد نشد و حالا داره قدم تو سراشیبی زندگی میزاره
میشد که خیلی بهتر بشه اما نشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
نسل سوخته همینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
والا ما هم که هفتادی هستیم خبری نیست به خدا
۱۲