معاون میراث فرهنگی کشور مطرح کرد؛

سال گذشته ۶۲موزه در کشور ایجاد شد/ رونمایی از سامانه «ای میراث»

طالبیان گفت:۶۲موزه در سال گذشته در کشور ایجاد شد که ۳۹موزه خصوصی و ۶موزه وابسته به سایر دستگاه هاست.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی در نشست خبری به مناسبت بزرگداشت روز جهانی موزه و هفته‌ میراث فرهنگی ضمن تبریک این روز اظهار کرد: موزه‌ها نقشی اساسی و مهم را در تداوم فرهنگی ملت‌ها دارند و همانطور که می دانید شعار موزه‌ها برابری تنوع و فراگیری است که از یک سو جایگاه مهم موزه‌ها و ازسوی دیگر به موضوع عدالت، تفاوت‌ها و تنوع می‌پردازد.

معاون میراث فرهنگی در ادامه گفت:مطابق پیام امسال سعی داریم تا برای همه موزه‌ها و فرهنگ‌ها فارغ از درک و تفاوت هایشان عدالت را رعایت کنیم.

او بیان کرد: هفته میراث فرهنگی آغاز سال میراث فرهنگی نیز محسوب می شود. از جمله برنامه‌هایی که در سال ۹٨انجام شد ایجاد ۶۲موزه در سطح کشور بود که ۳۹موزه خصوصی و ۶موزه وابسته به سایر دستگاه هاست و تقریبا ۷موزه به سیستم الکترونیکی متصل شده اند.

طالبیان افزود:بالغ بر ۱۰۰ هزار شیء فرهنگی و تاریخی سامان دهی و مستند سازی شده و ۸۶۰۰ شیء فرهنگی مرمت شده است. در حوزه‌های مختلف هم برنامه‌هایی انجام شده مانند ثبت جهانی اورامان که امیدواریم تا پایان تابستان امسال نتیجه آن مشخص و نهایی شود.

معاون میراث فرهنگی بیان کرد:خوشبختانه دستورالعمل میراث بانها با همراهی یگان حفاظت انجام شده و به وزیر ابلاغ شده است. این کار بسیار در زمینه اجتماعی کار مفید و موثری است. امسال دستورالعمل‌هایی برای بسیاری از محوطه‌ها در ۴ سطح هیئت امنای واحد، هیئت امنای مستقل موزه ملی و هیئت امنای استان‌ها انجام می‌شود.

او گفت:در این بحران کرونا خوشبختانه موزه‌ها فعالیت بسیار خوبی داشتند.امروز برای فعالیت بهتر آن‌ها راس ساعت ۱۶ از سایتی به نام (ای میراث) رونمایی می‌شود که برای تمامی موزه‌هاست و با نظارت اداره کل موزه‌ها و کار مشترک ما با وزارت ارتباطات است.

طالبیان بیان کرد:دستورالعمل‌هایی در رابطه با کمیته مدیریت بحران ابلاغ شده و تلاش می کنیم که بستر‌های الکترونیکی برای تمام موزه‌ها همچنین موزه‌های خصوصی انجام شود.

معاون فرهنگی میراث گفت: یکی از پرونده‌های مهمی که امسال در دست اقدام داریم، بخش زیادی از آن انجام و مستند سازی شده که کار پیچیده و سختی است، اما امیدواریم بتوانیم به درستی آن را انجام بدهیم.

رحمت اللهی فرماندهی یگان حفاظت در ادامه گفت: ما باید شناخت کامل از عناوین مجرمانه و کاهش نرخ آنها داشته باشیم که مهمترین موضوع، حفاری های غیر مجاز است. ما در این راستا رویکرد های کیفری و غیر کیفری را در دستور کار قرار دادیم به جهت اینکه هزینه های ارتکاب این جرم باید افزایش پیدا می کرد.

میراث بان افتخاری بعد از امضای وزیر اجرایی می شود

او عنوان کرد : ما طرح میراث بان افتخاری را در دستور کار قرار دادیم که بعد از امضای وزیر اجرایی خواهد شد و تلاش ما این است که هر شخص برای حفظ آثار و بناهای تاریخی کوشا باشد و آن را یک وظیفه ملی بداند .

رحمت اللهی بیان کرد :ما به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از عوامل بازدارنده مجرمانه کافی نیست مخصوصا جرایم فضای مجازی به همین دلیل بعد از مدت ها پیگیری از طریق دادستانی کل کشور، مجوز دسترسی آنلاین به سامانه برخط رصد فضای مجازی به یگان حفاظت وزارت میراث داده شده که ما به صورت آنلاین و مستقیم به سایت ها دسترسی داریم و امکان برخورد با آنها را هم داریم؛ مخصوصا خرید و فروش دستگاه های فلزیاب در فضای مجازی .

او گفت : خوشبختانه تبلیغ دستگاه های فلزیاب امروز به عنوان عمل مجرمانه قابل تعقیب است و شخص مجرم به یک تا ۳ برابر قیمت دستگاه مکشوفه به جزای نقدی محکوم خواهد شد.

فرماندهی یگان حفاظت مطرح کرد:درسال گذشته ۳۹۵۵۴ قلم شیء تاریخی کشف شده که ۱۹۴۱۴ اصل و ۱۶۵۸۸ قلم بدل بوده که این موضوع هم در قانون به عنوان جرم مستقل کلاهبرداری است و ۲۵۶ قلم از اشیای مکشوفه توسط مردم به صورت داوطلبانه تحویل داده شده است.

رحمت اللهی با بیان اینکه قانون گذار جرایم علیه میراث فرهنگی را جزء جرایم علیه امنیت تلقی کرده است، گفت: ۶۶۵ مورد حفاری غیر مجاز، ۳۰۸ دستگاه کشف و ضبط شده ، ۹۱۳ نفر از مرتکبان جرم دستگیر شده اند و ۱۶۰ سایت اینترنتی غیر مجاز در زمینه خرید و فروش و تبلیغات توسط دادستانی کل مسدود شده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.