در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

سیر صعودی قیمت مرغ در بازار

اسداله نژاد از روند افزایشی قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده ۹ هزار تومان و مرغ گرم ۱۳ هزار تومان است.

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از روند افزایشی قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار تومان و مرغ گرم در خرده فروشی ها ۱۳ هزار تومان است.

وی برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا و افزایش نسبی تقاضا در بازار را دلیل اصلی روند صعودی قیمت مرغ در بازار اعلام کرد.

اسداله نژاد درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: با بازگشایی رستوران و تالارهای پذیرایی بعد از ماه مبارک رمضان پیش بینی می شود که قیمت مرغ با افزایش حجم تقاضا واقعی شود.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۱۰ هزار و ۵۰۰ تا ۱۱ هزار تومان و مرغ گرم ۱۵ هزار تا ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.

وی ادامه داد: اگرچه آمار و اطلاع دقیقی از حجم تولید در دسترس نیست، اما برآورد می شود که طی ۲ ماه و نیم اخیر حدود ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد متحمل زیان شوند.

 بازار ذرت و کنجاله سیاه همچنان آشفته است

اسداله نژاد با انتقاد از این مسئله که قیمت ذرت و کنجاله سویا همچنان بالاست، بیان کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو ذرت در بازار آزاد بالای ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۶۰۰ تومان و کنجاله سویا ۵ هزار تومان است.

وی نرخ کنونی هر قطعه جوجه یکروزه را یک هزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر قیمت هر قطعه جوجه یکروزه با نرخ مصوب ۵۰۰ تومان و اظهار نظر انجمن تولیدکنندگان یک هزار تومان فاصله دارد.

به گفته این مقام مسئول، با توجه به مساعدت های بخش حاکمیتی در خصوص تامین نهاده ها طی یک هفته تا ۱۰ روز آینده پیش بینی می شود که قیمت نهاده به نرخ واقعی خود برسد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه توزیع نهاده در سامانه بازارگاه جوابگوی نیاز مرغداران نیست، بیان کرد: اگر میزان نهاده در سامانه بازارگاه جوابگوی نیاز مرغداران باشد، دیگر در بازار سیاه نباید شاهد افزایش قیمت باشیم.

به گفته اسداله نژاد، توزیع قطره چکانی نهاده های دامی بنابه هر دلیلی مشکلاتی را برای مرغداران ایجاد کرده است.
نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران  درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی مرغ تصریح کرد: با توجه به قیمت کنونی مرغ زنده در بازار، مرغداران تمایلی به تحویل مرغ به پشتیبانی امور دام ندارند و تنها مرغ های با وزن ۱.۶۰۰ گرم به پشتیبانی به دلیل قیمت مناسب تحویل داده می شود.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت جوجه ریزی بیان کرد: بنابر مصوبه کارگروه تنظیم بازار مقرر شده ماهیانه ۱۰۰ تا ۱۰۵ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحدهای مرغداری صورت گیرد تا نیاز بازار تامین شود.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به کاهش قدرت خرید افراد و اُفت سرانه مصرف از ۲۸ کیلو به ۲۰ کیلو در پی شیوع گسترش ویروس کرونا نمی توان پیش بینی خاصی راجع به وضعیت بازار داشت.

به گفته وی، با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا بازار مرغ غیر قابل پیش بینی است به طوری که با هیچ یک از استانداردها و معیارهای کسب و کار صنعت مرغداری همخوانی ندارد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی مرغ بیان کرد: بنابر آنچه که اعلام شد روزانه یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار تن مرغ باید از مرغداران خریداری شود، اما به سبب نوع قرارداد پشتیبانی امور دام مبنی بر خرید مرغ شیرینگ پک شده، مرغداران تمایلی به تحویل مرغ به پشتیبانی امور دام ندارند.

به گفته این مقام مسئول، قیمت کنونی مرغ زنده با نرخ تمام شده تولید حدود ۲ هزار تومان و مرغ گرم ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار تومان فاصله دارد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه بازار نهاده های دامی تعریفی ندارد، بیان کرد: در حال حاضر ذرت و کنجاله سویا در بازار آزاد با قیمت های غیر واقعی به مرغداران عرضه می شود، ضمن آنکه نرخ ریزمغذی و واکسن ها به علت حذف ارز دولتی نوسان چشمگیری داشتند که هر چه سریع تر باید چاره اندیشی در این خصوص شود.

اسداله نژاد ادامه داد: دستگاه های مسئول پشتیبانی امور دام باید در صدد رفع مشکل بحران نهاده های دامی باشند، در غیراین صورت مرغداران طی ماه های آتی دچار بحران خواهند شد.

خرید تضمینی مرغ مرهمی برای تولیدکنندگان

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی مرغ اظهار کرد: با توجه به حجم تولید در ماه های قبل، افزایش ۲۰ درصدی تولید و همچنین شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراکز و رستوران ها خرید تضمینی مرغ مرهمی برای تولیدکنندگان محسوب می شود.

وی افزود: با وجود برآورده نشدن انتظارات صنعت طیور امیدواریم سیاست گذاری ها به گونه ای باشد که تولید به اندازه نیاز واقعی باشد تا بازار مصرف دچار چالش نشود چرا که استمرار روند زیان مرغداران موجب شده آنها رغبت و انگیزه خود برای تولید را از دست بدهند.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در پایان تصریح کرد: اگر دستگاه های مسئول به دنبال جلوگیری از حباب قیمت و کمبود مرغ در بازار هستند، از این رو انتظار می رود روند تامین و توزیع نهاده تسریع شود تا مرغداران با بحران کمبود مرغ در ماه های آتی روبرو نشوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۹:۴۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرا این بازارها درست نمی شود ؟؟ مشکلات تا کی ؟؟ از رهبر معظم خواهش می کنم دستور بفرمایند به این مشکلات اساسی و ریشه ای رسیدگی شود .یک روز پیاز ده هزار تومان می شود ، روز دیگر پانصد تومان !یکروز دانه مرغ پیدا نمی شود ، روز دیگر مرغ در دست مرغداریها می ماند . شما را بخدا این مشکل را درست بکنید.
آخرین اخبار