فاز دوم مرمت رفیع‌ترین قلعه تاریخی استان یزد آغاز شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خاتم از شروع فاز دوم مرمت و ساماندهی قلعه تاریخی مروست خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، عباس قدیریان، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خاتم با اشاره به وظیفه ذاتی میراث فرهنگی در مرمت و ساماندهی بنا‌های تاریخی، گفت: امسال هم به مانند سال‌های گذشته مرمت و ساماندهی قلعه تاریخی مروست در دستور کار قرار گرفت و فاز دوم مرمت آن آغاز شد.

او با بیان اینکه این قلعه شاخص‌ترین اثر تاریخی مروست است، افزود: عمده فعالیت‌های اجرایی مرمتی این بنا در فضای داخلی و خارجی قلعه، شامل دیوار چینی با خشت، طاق زنی، استحکام بخشی و کاهگل بدنه و همچنین شفته ریزی، دیوار چینی اطراف قلعه و نما سازی سنتی است.

قدیریان با اشاره به معماری خاص این بنا ادامه داد: قلعه مروست با قرار گیری در مرکز بافت تاریخی، شکل گیری آن را تحت الشعاع خود قرار داده، بطوریکه اکثر بنا‌های مهم این شهر در حریم و گرداگرد آن واقع شده اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خاتم عنوان کرد: این بنا بر روی یک تپه‌ای دست ساز با شیب و ارتفاع حدوداً ۲۵ متری ساخته شده و همین امر نشانه شاخص بودن و بی نظیر بودن این بنا در بین قلعه‌های استان و حتی کشور شده است، در گذشته گردا گرد قلعه خندقی وجود داشته و ورودی آن نیز یک رمپ بوده که  هم اکنون اثری از آن‌ها باقی نمانده است.

قدیریان در ادامه افزود: از دیگر ویژگی‌های مهم این قلعه عظیم، دیوار‌های بلند و کنگره دار به شکل چهار ضلعی است که در سه گوشه آن برج‌های بلندی ساخته شده است و از فضا‌های داخلی آن می‌توان به هشتی ورودی، شاه نشین، اسطبل‌ها و مطبخ و اتاق‌هایی در اطراف اشاره کرد.

بنای ارزشمند قلعه مروست در سال ۱۳۷۸ با شماره ثبتی ۲۵۴۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار