تجهیز اراضی کشاورزی جنوب کرمان به آبیاری نوین

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان گفت: تا کنون ۷۸ هزار و ۶۴۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی جنوب کرمان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، وحدت برخورداری ،مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان گفت: تا کنون ۷۸ هزارو ۶۴۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی جنوب کرمان به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده است.

او افزود: از ابتدای دولت تدبیر و امید اجرای ۳۲هزار و ۵۶۰ هکتار از اراضی جنوب کرمان، اعتباری معادل ۳ هزارو ۳۱ میلیارد ریال را به خود اختصاص داده که تجهیز این مساحت از اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری باعث ایجاد شغل پایدار برای ۶ هزار و ۵۱۲ نفر شده است.

برخورداری بیان داشت: یکنواختی بیشتر پخش آب در زمین ناهماهنگ، انجام آبیاری‌های سبک و سنگین، تسهیل در اتوماتیک شدن آبیاری، توانایی پخش توام کود، سم و آب و ایجاد تغییرات مطلوب در وضعیت آب و هوایی مزرعه را از مزایای استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان تصریح کرد: برای اجرای آبیاری تحت فشار باید کیفیت آب کشاورزی را مورد توجه قرار داد و آب در سیستم آبیاری تحت فشار دارای خورندگی، مواد شیمایی مضر، ذرات معلق نباشد تا منجر به آسیب به لوله‌ها و یا گرفتگی نازل‌های آبیاری نشود.

اوگفت: کیفیت آب در آبیاری تحت فشار بسیار حائز اهمیت است و در صورتی که آب مناسب نباشد باید از واحد‌های فیلتراسیون استفاده شود.

برخورداری بیان داشت: نوسانات جریان برق و آب بر سیستم‌های ابیاری موثر می باشد و در یک سیستم آبیاری تحت فشار جریان و دبی مشخصی از آب در نظر گرفته می‌شود و فاصله گرفتن سیستم از این دبی آب منجر می‌شود تا آبیاری تحت فشار راندمان مطلوبی نداشته باشد.

اوبا اشاره به اینکه بعضی از سیستم‌های آبیاری تحت فشار تنها در زمین‌های با قواره مستطیل و یا مربع قابل پیاده سازی هستند، در ادامه افزود: بعضی از سیستم‌ها نظیر ماشین‌های متحرک را در مزرعه‌های کوچک نمی‌توان استفاده کرد

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان بیان کرد: سیستم‌های آبیاری با محدودیت استفاده در شرایط آب و هوایی خاص مواجه هستند که به نحوی که سیستم آبیاری بارانی را نمی‌توان در مناطق بادخیز و یا نواحی بسیار خشک استفاده کرد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار