طفره پمپئو از همکاری با بازرس تحقیقات فروش سلاح به عربستان

وزیر خارجه آمریکا از همکاری با بازرس تحقیقات پرونده فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات خودداری کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان ان، یک منبع در کنگره آمریکا روز دوشنبه به شبکه خبری سی ان ان گفت مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا از همکاری و مصاحبه با بازرس کل وزارت خارجه این کشور که در خصوص اقدام دولت آمریکا برای دور زدن کنگره و فروش ۸ میلیارد دلاری تسلیحات به عربستان سعودی تحقیقات می‌کند، امتناع ورزیده است.

همچنین سی ان ان اعلام کرد نه وزارت خارجه و نه بازرس کل هیچ کدام به درخواست این شبکه برای توضیح این موضوع پاسخ مثبت ندادند.

به نوشته سی ان ان، اتهام عدم همکاری پمپئو در این تحقیقات در حالی منتشر می‌شود که «الیوت انگل» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شد که «استیو لینک» بازرس کل وزارت خارجه که روز جمعه از سوی دونالد ترامپ اخراج شد، تقریبا تحقیقاتی را در زمینه تصمیم جنجال برانگیز پمپئو در زمینه فروش تسلیحات تکمیل کرده بود.


بیشتر بخوانید: علت اخراج بازرس وزارت خارجه آمریکا، تحقیق درباره فروش سلاح به عربستان بوده است


الیوت انگل در بیانیه‌ای گفت: من فهمیده ام علت دیگری برای اخراج آقای لینک وجود داشته است. دفتر او در حال تحقیقات بر روی این مسأله بوده که ترامپ به دروغ حالت فوق العاده اعلام کرده تا بتواند تسلیحات به عربستان سعودی ارسال کند. ما هنوز تصویر کاملی از این مسأله نداریم؛ اما این نگرانی هست که پمپئو می‌خواسته تا «لینک» را پیش از آنکه کارش تمام شود، کنار بگذارد.

در ماه مه دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا حالتی فوق العاده برای دور زدن کنگره و تسریع در فروش میلیارد‌ها دلار سلاح به کشور‌های مختلف از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی اعلام کرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا همان زمان در سخنانی مدعی شده بود: این فروش ها، همپیمانان ما را مورد حمایت قرار داده، ثبات در خاورمیانه را تقویت کرده و از این کشور‌ها برای دفاع از خود در برابر ایران (!) پشتیبانی خواهد کرد.
او در همان زمان ارزش این تسلیحات را ۸.۱ میلیارد دلار براورد کرده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار