رفع حاشیه نشینی نیازمند تغییر در قوانین کشوری است

شهردار تبریز برداشتن گام بزرگ در رفع حاشیه نشینی را با بخشنامه‌ها، قوانین و اختیارات استانی ناممکن دانست و گفت: رفع حاشیه نشینی نیازمند تغییر در قوانین کشوری است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،ایرج شهین‌باهر شهردار تبریز  روز سه شنبه در جلسه کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز افزود: قوانین و بخشنامه‌های موجود در کل کشور موجب شده گام‌های اساسی در ساماندهی حاشیه نشینی برداشته نشود، از این رو در پی تدوین تعدادی بخشنامه و قوانین از طریق نمایندگان مجلس هستیم تا به صورت مصوبه مجلس و دستورالعمل هیات وزیران ابلاغ شود.

اوگفت: هر چند شهرداری تبریز وظیفه اصلی ساخت و ساز را بر عهده ندارد، ولی از محل منابع خود در حال احداث یک هزار واحد در شمال تبریز و شهرک اندیشه است.

شهردار تبریز اعلام کرد: تلاش ما آماده سازی واحد‌هایی در راستای جابجایی و ساماندهی ساکنین این بافت‌های حاشیه نشین است.

او از وجود ۱۰۰ هزار واحد مسکن حاشیه‌نشین و بدمسکن در بافت حاشیه نشین تبریز خبر داد و گفت: تا زمانی که ۱۰۰ هزار واحد در بافت حاشیه نشین نوسازی و احداث نشود، کماکان با معضل حاشیه نشینی مواجه هستیم.

شهین‌باهر با تاکید بر لزوم مشارکت و پای کار آمدن دولت در رفع این مشکل، اظهار کرد: سیاست‌های شورای شهر و اراده شهرداری تبریز برای حل این مشکل کافی نیست و نیازمند تغییراتی در قوانین دولتی هستیم به گونه‌ای که دولت پای کار بیاید و بتوانیم به صورت اساسی بحث حاشیه نشینی را حل کنیم.

شهردار تبریز از اجرای ۵ کیلومتر پله گذاری در مناطق حاشیه نشین خبر داد و افزود: تلاش داریم شهروندان ساکن در این مناطق حداقل به راحتی رفت و آمد کنند.

او با بیان اینکه این اقدامات مسکن بوده و درمان اساسی نیست، گفت: حال که نمی‌توانیم به طور اساسی مشکل حاشیه نشینی را برطرف سازیم، حداقل می‌توان وضع موجود را برای زندگی آسوده‌تر مطلوب کرد.

شهین‌باهر خاطرنشان کرد: برای رفع حاشیه نشینی، نیازمند تغییر در قوانین موجود و ایجاد ارزش افزوده در این مناطق هستیم تا سرمایه گذاری‌های کلان در آن‌ها انجام شود.

حاشیه نشینی از مشکلات اصلی تبریز است

شهرام دبیری رئیس شورای اسلامی شهر تبریز هم در این جلسه بافت حاشیه نشینی را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این شهر دانست و گفت: ورود به موضوع بافت حاشیه نشینی وظیفه مستقیم شهرداری نیست و فقط به دلیل دغدغه شورا و شهرداری است.

او اظهار کرد: به رغم سیاست گذاری‌هایی که در خصوص بافت حاشیه نشینی شده است، اما اقدامات عملی قابل توجهی انجام نشده است.

اوگفت: حجم حاشیه نشینی و مساکن ناکارآمد در تبریز زیاد است و لازم است تا با زمان بندی مناسبی پیش برویم و حجم این بافت را کاهش دهیم.

او ادامه داد: بافت حاشیه نشینی در خیلی از شهر‌ها وجود دارد و با این حال شهرداری تبریز از جمله شهرداری‌هایی است که به این موضوع ورود کرده است.

دبیری با اشاره به پروژه‌های در حال ساخت در بافت حاشیه نشین تبریز، گفت: پیش بینی ما احداث ۱۳ هزار واحد در قالب ۱۰ پروژه است.

او اعلام کرد: تعدادی از این پروژه‌ها پیشرفت ۲ تا ۲۰ درصدی دارند که در سه پروژه ۲۰ درصدی ۱۹۰۰ واحد می‌توان احداث کرد و البته باید مشخص شود که این سه پروژه در چه مدت زمانی تکمیل می‌شود.

دبیری همچنین به مشکل واگذاری زمین به شهرداری اشاره کرد و افزود: در بعضی موارد واگذاری زمین مشکل دار است و باید با نمایندگان مجلس صحبت کنیم و بعضی قوانین در این خصوص تغییر پیدا کند تا با برنامه ریزی پیش برویم.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز افزایش مشارکت بخش خصوصی و مردم را در این خصوص باعث عملکرد بهتر در کاهش میزان حاشیه نشینی عنوان کرد.

در کلان شهر تبریز ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار بافت حاشیه نشین وجود دارد که جمعیت آن از جمعیت بسیاری از مراکز استان‌های کشور بیشتر است.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.