بورس نگار بیست و نهُم/

آیا سرمایه گذاری در بورس ما را ثروتمند می‌کند؟

برخی افراد تصور می‌کنند با ورود به بازار سرمایه می‌توانند در مدت زمان کوتاهی به سود بالایی دست پیدا کنند.

آیا سرمایه گذاری در بورس ما را ثروتمند می‌کند؟

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طی یک سال گذشته بورس ایران بر خلاف بورس کشور‌های دیگر شاهد رشد بوده است؛ همین رونق بازار سرمایه باعث شده است افراد زیادی قصد ورود به این بازار را داشته باشند.

در بحث سرمایه‌گذاری، دو مؤلفه‌ی سود و  از دست ندادن سرمایه اصلی بیشترین اهمیت را دارند. این موضوع و شیوه تفکر، یک امر طبیعی در حوزه سرمایه گذاری است؛ اما ریسک کردن هم نقش مهمی در هر نوع سرمایه‌گذاری دارد.

یکی از گام‌ها در بحث سرمایه‌گذاری در بورس، کاهش میزان ریسک در سرمایه‌گذاری است.

باید توجه داشته باشید که امکان به صفر رساندن ریسک به هیچ عنوان وجود ندارد؛ اما با تدابیری نظیر آموزش بورس و آگاهی از اخبار بازار و خدمات مشاوره، قادر خواهید بود که تا حد زیادی میزان ریسک را کاهش دهید.

توجه به اصول اولیه سرمایه گذاری در بازار بورس

یکی از مهم‌ترین اصول اولیه سرمایه گذاری در بازار بورس این است که سرمایه گذاری باید با سرمایه مازاد فرد انجام شود. باید توجه کنید که از پول قرض شده، وام بانکی یا پولی که با آن مخارج روزمره زندگی را فراهم می‌کنید، برای سرمایه‌گذاری در بورس استفاده نشود.

با آگاهی خرید و فروش کنید

به هیچ عنوان مبنای تصمیمات خود را بر روی شایعات و جو روانی در بازار بورس قرار ندهید. همچنین باید نسبت به روند و شناخت سهام هم تا حدودی آشنایی داشته باشید.

 با تمام پول خود معامله نکنید

توجه داشته باشید که سرمایه‌گذاری در بورس به‌مراتب نیازمند ریسک‌پذیری بالایی ست. پس اگر جزو افرادی هستید که تحمل از دست دادن بخشی از سرمایه خود را ندارند، تمام دارایی خود را در بازار سرمایه وارد نکنید.

با سرمایه کم شروع کنید

همان‌طور که می‌دانیم بازار بورس، بستر وسیعی از فرصت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها است؛ بنابراین اگر آشنایی شما در این حوزه در حد ابتدایی است، دقت کنید که در شروع با مبالغ کم وارد شوید تا در صورت متضرر شدن، دارایی شما تأثیر زیادی نپذیرد و بتوانید با همان سرمایه اندک اولیه، تجربیات لازم را کسب کنید.

به ارزش ذاتی سهام دقت کنید

خیلی از افرادی که سرمایه گذاری آن‌ها به زیان تبدیل می‌شود، به این علت است که ارزش ذاتی یک سهم را نمی‌دانند و حاضر به خرید آن به هر قیمتی شده و موقع فروش با زیان مواجه می‌شوند.

تمام پول خود را در یک صنعت سرمایه‌گذاری نکنید

معمولاً برخی افراد، پول و سرمایه خود را در سهام شرکت‌های مختلفی سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ اما همه آن شرکت‌ها زیرمجموعه یک صنعت خاص مثلاً صنعت خودرو فعالیت دارند. اگر آن صنعت دچار مشکل شود یا قانونی وضع شود که مستقیماً بر آن صنعت اثر بگذارد، دارایی شما نیز متأثر خواهد شد.

سرمایه‌گذاری در سهام می‌تواند بسیار سودآور باشد. با این حال شما نباید تمام دارایی خودتان را در این بازار سرمایه‌گذاری کنید؛ بلکه به‌منظور بهره‌مندی از مزایای سایر بازار‌ها بهتر است در حوزه سرمایه‌گذاری‌های فیزیکی مانند بازار طلا و مسکن و … نیز سرمایه‌‎گذاری کنید. این روش سرمایه گذاری به شما این کمک را می‌کند که اگر یکی از این حوزه‌ها دچار رکود شد، بتوانید از رونق سایر حوزه‌ها سود ببرید.

پیگیر اخبار مهم باشید

همیشه پیگیر اخبار داخلی و خارجی باشید. اخباری نظیر اوضاع سیاسی، اقتصادی، صنایع و شرکت‌ها را دنبال کنید تا از تغییراتی که شرایط جدید را ایجاد می‌کنند مطلع شوید و بتوانید زمان مناسب برای ورود به بازار یا خروج از آن را تشخیص داده و تصمیمات درستی در مورد دارایی سهام خود اتخاذ کنید.


بیشتر بخوانید:چگونه در بورس سهام خرید و فروش کنیم؟


همه کسانی که به بازار بورس وارد می شوند، به دنبال افزایش سود و سرمایه خود هستند.اما رسیدن به این هدف تا حد زیادی به میزان سرمایه‌تان بستگی دارد.

میزان سود و زیان روزانه در معاملات بورس محدودیت‌هایی دارد و از حدی بیشتر یا کمتر نمی‌شود.

سود یا ضرری که به‌طور متوسط ممکن است برای سرمایه شما رخ دهد، در طول هر روز معاملاتی، حدود ۵ درصد است؛ بنابراین، هر چقدر سرمایه‌تان بیشتر باشد، در صورت سود کردن به افزایش سرمایه بیشتری خواهید رسید؛ اما منظور این نیست که خانه و زندگی‌تان را بفروشید و با آن یک نوع سهام خریداری کنید، چون هیچ تضمینی در سوددهی معاملات  وجود ندارد.

باید متناسب با بودجه‌ای که در اختیار دارید، سرمایه گذاری در بورس یا بازار‌های دیگر را آغاز کنید. هر چقدر این مبلغ بیشتر باشد بهتر است؛ اما همه آن را نباید در خرید یک نوع سهم به کار ببرید.

سبد سرمایه‌گذاری تشکیل بدهید و سرمایه خود را در بخش‌های مختلف بازار بورس، صنایع و نماد‌های مختلف تقسیم کنید. در مرحله بعد لازم است به‌صورت مداوم مراقب باشید که اوضاع هر یک از حوزه‌هایی که در آن سرمایه گذاری کرده‌اید، چگونه است و در صورت نیاز خریدوفروش لازم را انجام بدهید.

اگر شما با ۱ میلیون تومان خرید سهام را شروع می‌کنید، باید بدانید که رشد یا ضرر تصاعدی است؛ اما این به آن معنا نیست که ۱ میلیون در عرض چند هفته به ۱۰۰ میلیون تبدیل می‌شود. یکی از نکات مثبت سرمایه‌گذاری در بورس همین است که روند فعالیت و فرآیند کم و زیاد شدن سرمایه کاملاً مشخص است. به همین خاطر با بررسی و ارزیابی سهامی که خریداری کرده‌اید، امکان اینکه ارزش سرمایه‌تان را بدانید، وجود دارد.

بازار بورس هم روز‌های خوب دارد و هم روز‌های بد. به‌منظور ورود به عرصه سرمایه‌گذاری باید بازار بورس را زیر نظر داشته باشید. از طرف دیگر، بازار‌های موازی (املاک، پول، کالا و انرژی) بر وضعیت اوراق بهادار تأثیر می‌گذارند. به همین دلیل تنها با استناد بر تابلو‌های معاملاتی نمی‌توان به حداکثر سود دست یافت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۳
Iran (Islamic Republic of)
ارسطو
۱۹:۴۸ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
مردم ما همش دوست دارن نون دونسته بخورن ماشین دولتی بخرم زیر قیمت بیارم بازار آزاد بفروشم سود کنم دلار برم از صرافی قیمت دولتی بخرم بیارم بازار آزاد بفروشم خونه دولتی بگیرم بیارم تو بازار آزاد بفروشم گوشت دولتی آرد دولتی آخه یه خورده بخودتون بیاید نمیشه همش زیر قیمت بخری سود ببری آقا بورس به قیمته دولت هم هیچ نقشی توش ندارن اولش سود خوبی داشت شما دیر رسیدی به آخرش رسیدی ضرر کردی صبر کن 2سال دیگه سود می‌بری تازه آخر هر سال هم سود شرکت و به اندازه سهامت وارزندگی شرکتی که خریدی سود میبری.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
قیمت سهام عدالت وقتی به کمترین ارزش خود رسید واز دست مردم خارج شد اون موقع باز روند بورس صعودی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
آقایون نظرتون در مورد پذیره نویسی صندوق eftچیه ؟
Iran (Islamic Republic of)
نف
۱۴:۲۷ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
چرانظرات رادرج نمیکنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
آخه وقتی تمام نمادها منفیه چه فرقی میکنه بلد باشی یا نباشی در هر صورت کاری نمیشه کرد
United States of America
ناشناس
۱۲:۵۳ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
فعلا که من ۴۰میلیون تو ضررم ولی نگران نباشید میره بالا همیشه در حالت قرمز نمیمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
حداقل سرمایه خودرادربانک بگذارید می دانید که اصل سرمایه ازبین نخواهدرفت ورودبه بورس درشرایطرکودتولید یعنی ازدست دادن سرمایه
United States of America
ناشناس
۱۵:۲۴ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
سرمایه خودرادربانک بگذاریدکه اصل سرمایه ازبین نخواهدرفت ????خامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
تورم برای سال آینده طبق گفته بانک مرکزی 22 درصد پیش بینی شده ولی بانک ها 15 درصد سود میدن یعنی 7 درصد ضرر پس با گذاشتن پول در بانک ضرر میکنیم نه سود از طرفی با این اوضاع اگر به بورس مردم نروند حتما به دلار وسکه و خودرو و مسکن میروند که یعنی فاجعه! بورس باید امسال حتما حمایت بشه تا نقدینگی کنترل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
حداقل سرمایه خودرادربانک بگذارید می دانید که اصل سرمایه ازبین نخواهدرفت ورودبه بورس درشرایطرکودتولید یعنی ازدست دادن سرمایه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
لعنتی ها چیکار کردید با مردم ، که پسر عموی ۱۴ ساله من تو بورسه ، کانال هم زده ادعای آموزش بورس میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
بله با بورس ثروتمند میشویم اما فقط باید صبر کنیم و همش از این شاخه به اون شاخه نپریم. الان مردم مخصوصا تازه واردا تا میبینن صف فروش میشه میرن تو صف میشینن تا بفروشن و تا میبینن صف خرید میشه میرن تا بخرن. نه عزیز من با اینکارت فقط ضرر میبینی. باید یه سهم خوب و بنیادی را بخری و ولش کنی تا یه مدت (حداقل چندماه). مگه وقتی زمین میخری هر روز میری قیمتش را نگاه میکنی(قطعا میزاری چتد ماه بگدره بعد میری قیمت میکنی). سهام الان خیلی نوسانیه و نباید کوتاه مدت نگاه کنی و باید صبر داشته باشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
باسلام من ۲عددسهام عدالت ۸۳۰هزار دارم برای کمیته امداد میفروشم ۳۰۰۰۰۰۰۰کسی هست بگیره
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۱۱:۴۸ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
دولت اول مردم رو تشویق میکنه به حضور در بورس (متاسفانه رادیو و تلوزیون هم گول این تشویق رو میخورن و همراهی میکنن (حتی بین برنامه ی آشپزی هم از بورس حرف میزنن))
حالا که مردم حمله کردن به بورس، قیمتهارو میکشن پایین تا بتونن در کف قیمت برای خودشون سهام جمع کنند، دوباره چند وقت دیگه با همین روش رسانه ای مردم حجوم میارن به بورس و سهامی که دولت از خودشون مفت خریده بود رو ازش گرونتر میخرن!!!!!
این میشه درآمدزایی دولتی که دست روی دست گذاشته و داره تورم و فقر مردم رو تماشا میکنه بازم از برکات برجام میگه!!
لطفا شما رسانه ایها این موارد رو هم درنظر داشته باشید.
نه اینکه برید با رییس روسا مصاحبه کنید اونام بگن این جور ریزشها عادیه!!
برای مثال امروز فاراک بدون سقف باز شده یعنی میتونه تا 100 درصد رشد کنه ولی تا الان که دارم براتون کامنت میذارم 7درصد ریزش کرده!!!!
کاملا مشخصه یه عده ای دارن خرابکاری میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
خود مردم هم زیادی جو گیر هستند شستا خریدند تا میبینن یه کم سود اومده روش حالا از اون سود یه مقدار کم شده سریع میرن تو صف فروش مبادا بیشتر ضرر کنن در صورتی که با اون سهام باید به صورت بلند مدت کار کرد اینجوری که نمیشه همه برید برای فروش خب ضرر میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
چرابورس اینجوری شده چراباملت بازی میکنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
سهام عدالت بورس کشور را به زمین زد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۳۸ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
اگه سرمایه ها از بورس بیان بیرون تورم شدید ،نقدینگی سمت بازار ارزوطلا می‌ره دولت کجایی؟!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
شرکت دربورس وخرید وفروش مردم رازود به سود نمی رساند ولی دولت راچرا!؟!؟ چون ما مردم قلکی شدیم برای دولت تادرآمدها یش راتامین کند وبه اهداف خود برسد وقلدرانه بگوید دولت ما درمقابل تحریم ها ایستاده وهیچ کاری برای مردم برای خوشحالی مردم انجام ندهد!؟!؟ ایران دریک مدیریت خودگران مردم واقع شده!؟!؟ دولتی که نه تنها درامورداخلی نقشی نداره وهیچ امکانات رفاهی وشغلی وزندگی رابرای مردم خود فراهم نمی کنه!!! بلکه دست درجیب مردم، درآمدهای خودراتأمین می کنه!؟!؟
چنین دولت وحکومت ونظامی درکجای دنیا دیده شده!؟!؟
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد عظیم زاده
۱۱:۲۹ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
سلام.دوستان.دقت کردید از زمانی که دولت به بورس توجه نشون داده بازار منفی شد.کوچک بزرگ هم نداره..شرکتهای که افزایش سرمایه میدن منفی..ضرر بده ها منفی..کلا همه منفی هستن.اونایی که امروز مثبت هستن فردا منفی هستن..چرا..ما که نفهمیدیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
والا دو ماه اول سال که خوب سود داد بورس به خیلیا. الان هم اگر داره میریزه داره سودی که داده را پس میگیره پس خیلی ضرر نکردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
مسئولان به بورس کار نداشته باشن هرجا پا گزاشتن خراب شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
با این وضعی که درست کردن و افراد زیر دیپلم هم وارد شدن هم کلاهبردار زیاد شده که بقیه رو گول میزنن هم بازار خراب شده
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۱۱:۲۴ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
فقط باعث میشین مردم برن خودرو،طلا،سکه وارز بخرن اقتصاد شده دلال بازار
Netherlands
احمد
۱۰:۵۲ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
آخه اینارو میگی الان همه توضررن تمام نمادها منفی میرن دولت هم هیچ کاری نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
من خودم میدونستم آخرش بد میشه چرا چون تا الان فقط ملت باختند آب خوردن به بعضی مناطق نمیدن بخوره بعد میگن بیا این پول واسه شما!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
با فروش سهام عدالت بازار بورس افت قیمت شده تا مدتی ادامه داره سهام کاهش شدید مواجه میشه
آخرین اخبار