جمع آوری ۴۰۰ هزار متر مکعب آب در بندخاکی شوشود

از ابتدای سال زراعی تا پایان فروردین امسال حدود ۴۰۰ هزار متر مکعب آب در بند خاکی روستای شوشود جمع آوری شده است.

علیپور رییس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بیرجند در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،گفت: حجم مخزن آبگیری این سد بالغ بر یک میلیون و ۳۴۴ هزار مترمکعب است.

او با بیان اینکه حجم عملیات سازه‌ای انجام شده در این سازه آبخیزداری بالغ بر ۹۴ هزار متر مکعب است، افزود: حدود ۳ هزار متر مکعب نیز عملیات سنگی در بند خاکی روستای شوشود انجام شده است.

علیپور بیان کرد: مهار و کنترل آب، افزایش بهره وری تامین آب مناطق پایین دست، تغذیه سفره‌های زیرزمینی، چشمه‌ها و قنوات، افزایش سطح زیرکشت و توسعه اراضی کشاورزی، افزایش تولید و اشتغال در روستا‌ها ازجمله فواید احداث بند خاکی در روستا‌ها است.


بیشتر بخوانید: افزایش۹۶ درصدی آبدهی چشمه‌ها و قنوات در شهرستان طبس


رییس منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان بیرجند با بیان اینکه در شهرستان بیرجند حدود ۳۶۱ هزار هکتار، حوزه‌ی آبخیزداری وجود دارد، اظهار کرد: از ۲۶ حوزه، ۱۹ حوزه‌ی آبخیز در این شهرستان دارای طرح مطالعاتی است و ۷ حوزه باقی مانده نیز (۴۰ هکتار) با انجام مطالعات، اقدامات آبخیزداری در آن انجام خواهد شد.

او با اشاره به اقلیم خشک و شکننده شهرستان بیرجند، تصریح کرد: حدود ۴۵۰ درخواست مردمی برای احداث سازه‌های آبخیزداری برای جلوگیری از هدررفت آب، و جهت مباحث مربوط به کشاورزی، تامین آب شرب و بهبود کیفیت وجود دارد.

بندخاکی روستای شوشود یکی از بزرگترین سازه‌های آبخیزداری در شهرستان بیرجند است که در سال ۱۳۸۳ احداث شده است.

انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.