باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد؛

وضعیت بازار اجاره پس از پایان مهلت کرونایی مستاجران / نرخ اجاره بها کنترل می‌شود؟

پایان تیرماه همزمان با اتمام طرح مراعات مالکان در زمان کرونا برای مستاجران، بسیاری به تحلیل بازار اجاره و کاهش یا افزایش نرخ اجاره بها می پردازند.

به گزارش خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طی چند ماه گذشته بازار مسکن  همزمان با ورود ویروس کرونا دچار چالش‌های بسیار زیادی شده است که این موضوع باعث نگرانی بسیاری  متقاضیان از جمله مستاجران می شود. همین نگرانی‌ها باعث ورود دولت و ارائه مصوبه برای تمدید قرارداد مستاجران تا پایان تیر ماه شد.  

گزارشات میدانی در ماه‌های گذشته نشان دهنده افزایش چشمگیر قیمت‌های اجاره در شهر‌ها مختلف به ویژه کلان شهر‌هاست به طوری که در منطقه‌های مرکزی تهران  قیمت‌های اجاره تا ۵۰ درصد هم  رشد داشته است.

در همین زمینه یکی از مستاجران در محدوده منطقه سه قهلک با بیان اینکه یک واحد ۱۰۰ متری در سال گذشته ۱۲۰ میلیون ودیعه و ۴ میلیون تومان اجاره بود اما امسال قیمت‌ها رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی داشته است، گفت: صاحبخانه امسال قیمت واحد را ۱۵۰ میلیون ودیعه و ۵ میلیون تومان اجاره تعیین کرده است.

حسنی یکی دیگر از مستاجران که در محدوده تهران منطقه گیلاوند ساکن است، می گوید: یک واحد ۱۳۰ متری  سال گذشته ۸۵ میلیون تومان رهن کامل بود، اما امسال قیمت آن به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

همچنین خانی در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  یکی دیگر مستاجران با گلایه از رشد شدید قیمت‌های اجاره  طی چند ماه گذشته، گفت: قیمت‌ها سرسام آور شده و هیچ کدام از مالکان هم در این شرایط خاص اقتصادی کشور رعایت حال ما مستاجران را نمی‌کنند.  

او ادامه داد: به چه علت باید در چند ماه گذشته قیمت‌ها ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش یابد چرا دولت سعی نمی‌کند دلالان و سوداگران را از بازار مسکن و اجاره جمع کند ما مستاجران چه گناهی کرده ایم که باید به علت چشم و هم چشمی مالکان اجاره بیشتر پرداخت کنیم.

  تصریح کرد: در سال گذشته  در محدوده خیابان خوش  برای یک واحد ۱۰۰ متری ۸۵ میلیون تومان  ودیعه  و ماهی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اجاره پرداخت  می‌کردیم، اما امسال قیمت این واحد امسال به ۱۰۰ میلیون تومان ودیعه و ماهی ۲ میلیون ۵۰۰ هزارتومان اجاره رسیده است.

افزایش جهشی قیمت ها با درج قیمت در سایت های اینترنتی 

درهمین زمینه  حسام عقبائی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه با تکنولوژی نمی‌توان جنگید، اظهار کرد: ایجاد سایت‌های اینترنتی در سال‌های گذشته و معرفی مسکن و خودرو باعث شده که برخی از آن‌ها با افزایش قیمت رو به رو شوند.

او توضیح داد: درج قیمت برای واحد‌های مسکونی و یا خودرو‌ها باعث می‌شود که نوسانات زیادی در بازار‌ها ایجاد شده و سوداگران و سواستفاده کنندگان از این فرصت برای افزایش‌های جهشی قیمت‌ها حداکثر بهره را ببرند.

نایب رییس اول اتحادیه مسکن با بیان اینکه در سال گذشته مشکلات بسیار زیادی در بازار مسکن و خودرو به دلیل درج قیمت‌های کاذب در سایت‌های اینترنتی ایجاد شد، گفت: خوشبختانه با ورود دادستانی و قوه قضائیه در سال گذشته برای مدت محدودی با برداشته شدن درج قیمت این مشکل رفع شد.

او تاکید کرد: ممکن است قیمت یک واحد با قیمت واحد دیگری در یک محله بسیار تفاوت داشته باشد، اما متاسفانه درج قیمت‌ها باعث ایجاد موج گرانی در محلات مختلف است.

قیمت های اجاره بی حساب و کتاب افزایش یافته است

محبی یکی دیگر از مستاجران که در محدوده خیابان سرسبیل بود با گلایه از افزایش بی حساب و کتاب قیمت‌ها در بخش اجاره، گفت: در سال گذشته یک واحد ۶۵ متری  ۸۵ میلیون تومان رهن کامل کردیم، اما امسال مالک قیمت این واحد را به ۱۲۰ میلیون تومان رسانده است.

او ادامه داد:  باید دولت هرچه سریعتر برای حل مشکل مستاجران ورود کند چرا باید قیمت این واحد‌ها هر روز در سایت‌های مانند دیوار و شیپور افزایش یابد.

نرخ اجاره مسکن در غرب تهران سرسام آور است 

خوش نیت یکی از ساکنان در محدوده خیابان بیمه با اشاره به اینکه یک واحد ۸۵ متری را سال گذشته ۵۰ میلیون تومان ودیعه و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود، اما امسال قیمت آن به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

او با بیان اینکه هر ساله قیمت‌های اجاره در این منطقه به شکل جهشی افزایش می‌یابد گفت: باید دولت هرچه سریعتر قیمت‌های کاذب را در سایت‌های اینترنتی بگیرد چرا باید هر ساله  با ورود دلالان وسوداگران قیمت‌های اجاره  جهشی بالا برود.

سایت‌های اینترنتی مانند دیوار و شیپور با درج قیمت‌های کاذب و دور از انتظار باعث شدند که بازار خودرو و بازار مسکن به شکل جهشی دچار نوسان قیمتی شوند  که این موضوع با ناراحتی و شکایت  خریداران و مستاجران رو به رو شد به طوری که ورود دادستانی و قوه قضائیه  تمامی قیمت‌ها در سایت‌های اینترنتی برای مدت محدود برداشته شد، ابتدای امسال نیز قیمت ها به سایت ها بازگشت و در دو هفته گذشته با دستور رسمی دادستانی و قوه قضائیه مجدد قیمت ها از اپلیکیشن های خرید و فروش برداشته شد. اما آیا این روند مجدد تکرار خواهد شد؟

درخواست چندین باره اتحادیه املاک برای حذف همیشگی قیمت مسکن از سایت ها

همچنین چندی پیش مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک کشوری با بیان اینکه در سال گذشته بار‌ها و بار‌ها از سوی دادستانی و همچنین اتحادیه املاک کشوری این موضوع مطرح شده است که قیمت گذاری در شبکه‌های مجازی و سایت‌های اینترنتی درست نیست، تصریح کرد: اتحادیه املاک کشوری با تکنولوژی مخالف نیست، اما این سایت‌ها در حال حاضر در بازار مسکن هرج و مرج ایجاد کرده‌اند و باعث نابه سامانی در بازار شده‌اند.

او ادامه داد: بسیاری از افراد و یا سوداگران از طریق چشم وهم چشمی سعی کرده‌اند قیمت‌ها را به صورت غیر اصولی و غیر واقعی افزایش دهند به طور مثال فردی آگهی واحد مسکونی در منطقه خود را متری ۱۵ میلیون تومان می‌بیند و همان لحظه به همسایه خود که قصد فروش ملکش در آن منطقه را دارد اعلام می‌کند که قیمت واحد خود را ارزان اعلام کرده است و باید آن را ویرایش کند و در نهایت  افزایش دهد. این در حالی است که قیمت هر واحد در هر منطقه بر اساس عرف مشخص است.

خسروی اظهار کرد: در هیچ کدام از کشور‌های پیشرفته جهان قیمت مسکن در نرم‌افزار (اپلیکیشن) و یا سایت‌های مجازی وارد نمی‌شود بلکه تمامی قیمت‌های خرید و فروش و امکانات واحد‌های مسکونی در سامانه‌ای که در اختیار دولت است، وارد می‌شود تا خریدار و یا فروشنده از طریق اطلاعات آن سامانه بتوانند اقدام به خرید و یا فروش ملک خود کنند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه برخی از سودجویان به اسم تکنولوژی و یا کار آفرینی قصد سواستفاده از مردم به ویژه در بازار مسکن را دارند، گفت: این در حالی است که در هیچ کدام از کشور‌های خارجی قیمت گذاری مسکن به این شیوه نیست، اما در ایران برخی از افراد به نام شرکت‌های دانش بنیان سعی دارند برای بازار مسکن و متقاضیان آن‌ها دردسر آفرین باشند.

خسروی با اشاره به اینکه اتحادیه املاک کشوری تاکنون چندین بار درخواست پیگیری برای جلوگیری از درج آگهی در سایت‌های مختلف را داده است، افرود: ما امسال هم با طور قطع این پیگیری‌ها را برای کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن دنبال خواهیم کرد.

او اضافه کرد: امسال به طور قطع در صورتی که قیمت‌ها کنترل نشوند و همچنان در سایت‌های اینترنتی درج شوند، شاهد افزایش قیمت‌ها به ویژه در بازار مسکن همانند بازار خودرو خواهیم بود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پایان با بیان اینکه باید هرچه سریعتر قوه قضائیه و دادستانی همانند بخش خودرو مانع بازگشت دوباره قیمت آگهی در سایت‌های اینترنتی شوند، گفت: در سال گذشته یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت مسکن ورود آگهی‌های مسکن به سایت‌های اینترنتی بوده است.

گفتنی است باید هرچه سریعتر اقدامات لازم برای کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن از سوی دولت انجام شود چراکه با نزدیک شدن به فصل جابه جایی‌ها ممکن است دوباره این بازار با رشد جهشی بیش از ۶۰ درصد قیمت‌ها  در اجاره و خرید وفروش مسکن رو به رو شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
دولت چرا در مقابل افزایش بی رویه مصالح کاری انجام نمیده ؟؟ لطفاً یک گزارش در مورد این بازار آشفته میلگرد و .‌‌‌‌‌ ... تهیه کنید
Iran (Islamic Republic of)
Hamid
۱۰:۴۹ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
خدا نگذره املاکی ها و دلالان مسکن رو که فقط چشمشون کمیسیون و منافع خودشون رو میبینه،آخه واقعاً این نونی که میبرید سر خونه و زندگیتون خوردن داره،انشالله خدا جوابتون و بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
مرگ بر گرانی
Iran (Islamic Republic of)
كارگر
۰۸:۲۴ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
ملت بزرگوار ايران - وزير محترم راه و شهرسازي - - رئيس جمهور - رئيس قوه قضايه - رئيس مجلس
گراني مسكن در ايران بي داد و شهر فولادشهر اصفهان كه مسكن مهر و ..... 100% افزايش يافته و دلالان بي داد مي كند خدا را گواه مي گيرم من مي خواستم خانه بخرم خانه 45 ميليون توماني شده است 250 ميليون تومان من گارگر چگونه مي توانم خانه دار شوم مسوولين قسم تان مي دهم به خداي بزرگ كه همه ما را خلق كرد و آفريد و اين زمين را به ما به صورت امانت داده
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل رضائی
۰۸:۰۰ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
نظر ما مستاجرها مهم نیست،سر صاحب خونه ها سلامت که به شکرانه نعمتی که خدا بهشون داده،پدر مستاجرین در میارند، مالیات که نمی دهند و از یک خانه شصت متری کلی عایدی دارند و قیمت خانه هم هر سه سال دوبرابر میشه و این امر هیچی علتی ندارد،جز فراموشی خداوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
قرار نیست موضوع قیمت های نجومی مسکن حل شود که پیشنهاد بدهیم یا دادید بخدا عین آب خوردن میشه با قاطعیت افسار گسیختگی قیمتها بخصوص در مسکن را تا حدود زیادی حل کرد اصلا اراده ای وجود ندارد
بدبخت بی خانمان ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
اولین شرط خانه دار شدن ایا داشتن زمین نیست واقعا ساده تر از اینهم هست. همش گلایه از چه چیزهایی داریم بجای اینکه از خبر نگاران درخواست کنیم مسعولین مرتبط را وادار به پاسخویی کنند بخدا خیلی از مشکلات مملکت خود به خود حل میشه. هستند مسعولینی که انقلابیند ودلشون را تو انقلاب و هشت سال دفاع مقدس جا گذاشتندو از خداشونه مردم مطالبه کنند تا دست اون مسعولین نفوذی و منافق را رو و سیاه کنند
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۲:۱۶ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
وقتی دولت محترم تو این اوضاع
قیمت‌ها رو رها کرده وهیچ نظارت وکنترلی روی کالاهای اساسی نداره
وتوی این سه ماه اخیر چراغ خاموش وبا مهارت قیمت ها رو افزایش داد
مسکن چرا گرون نشه
علی برکت الله به تدبیر وامیدت
جهانگیری کجایی که ایراد به دولت قبلی می‌گرفتی
وژدانن نظر من رو حذف نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
کسی در ایران به فکر مستاجران نیست چون مستاجر اساسا جایی در اجتماع ندارند و به نفع سرمایه داران است که مستاجران مستاجر باقی بماند گلی به روی احمدی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
دولت چیو تونسته کنترل کنه که اجاره بها رو کنترل کنه ! البته کنترل اجاره بهای مسکن برای دولت و مجلس آسون تر از چیزای دیگه س اگه دلشون بخواد !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
رهن یک آپارتمان 50 متری در جنوب شهر حدودا شده 100 میلیون کسی نظارت نمیکنه اوضاع مسکن بدتر از خودرو وارز هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
خسته شدیم
Iran (Islamic Republic of)
علی شیخی
۱۷:۱۲ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
کسی که خونه میلیاردی داره هیچ وقت نمی‌فهمه مستاجرانی مثل من و شماها چه میکشیم...!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
قیمت خودرو و مسکن و اجاره در دیوار و شیپور وبقیه سایتها باید به سیستم مالیات وصل باشد تا هرکس هر عددی دلش خواست ننویسد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
مسکن به دلیل افزایش هزینه های ساخت حباب قیمت نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
مزخرف نگو!
Iran (Islamic Republic of)
عباسی
۱۵:۲۵ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
باسلام
اکثر آگهی های سایت ها توسط خود مشاورین املاک درج میشود و باتوجه به تعطیلی 3 ماهه این صنف ، برای جبران درآمدشان قیمتهای اجاره و فروش بیرحمانه ای اعلام میکنند و عامل اصلی گرانی هستند .
همچنین تماس با صاحبخانه ها میگیرند و آنها را به تخلیه مستاجر قدیمی و اجاره دوبرابری به مستاجر جدید تشویق میکنند . من سه سال است که مشاور املاکی که ملک را برایم پیدا کرده نزدیک به موعد سررسید قرارداد اجاره با صاحبخانه تماس میگیرد و ایشان را تحریک به تخلیه و اجاره بالاتر به مستاجر جدید میکند. واقعا" اینجور نان خوردن حلال است؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
غریبه
۱۰:۰۶ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
من با نظر شما کاملا موافقم .به نظرت دوست عزیز دیدن این مشکلات چشم بصیرت میخواد فقط منو شما میبینیم . مسولین محترم کجان پس . .بیان ببینند مشکلات مردمو .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
توی این اوضاع کرونایی که شرکتهای بزرگ خودروسازی دنیا دارن ورشکست میشن
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۴:۴۱ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
مرگ بر گرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
وضعیت مسکن به مراتب از خودرو بدتر است
United States of America
ناشناس
۱۴:۵۱ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
مسکن وضعیتش همیشگی بوده چون نگاه به ان یک کالای سرمایه ای است
Germany
ناشناس
۱۲:۳۸ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
برای تورم اول باید سود بانکی رو به ده درصد رساند
دوم اجاره بها باید کم باشه و قراردادهای خونه هم سه ساله باشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
کدوم مراعات دلتون خوش، ما تا آخر مرداد وقت داریم صاحب خونه مجبورمون کرد بلند شیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما تبرمک ازیک طرف قیمت‌هایی سرسام آور اجناس یک طرف اجاره مسکن یک طرف چرا کسی رسیدگی نمی کنه مگه ی گار گر چقدر دستمزد می گیره که باید این همه زیر فشار اقتصادی باشه چرا تا اسم ارزونی میاد دورز بعدش قیمت‌ها چند برابر می شه تا کی فقط شعار میدهد
Iran (Islamic Republic of)
ب.ع
۱۰:۵۴ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
اکثر آگهی های سایت دیوار را خود مشاوران املاک درج می کنند! اونوقت اتحادیه املاک از درج قیمت در این سایتها ناراحته؟!!! این اپلیکیشنها بسیار کار جستجو را برای ماها راحت کرده اند! قیمتهایی درج می شود که خود صاحب خانه می خواهد!!! با این کار، کار پیدا کردن ملک مناسب بسیار برای ما سخت تر شده!!! بجای اینکار بهتره یه راهی برای بازداشت دلالان و آنهاییکه بی حساب قیمت املاک را بالا می برند پیدا کنین تا زهر چشمی از مالکان بی انصاف و نادان هم گرفته شود! باور کنین به راحتی میتونن تمام قیمتها را بیش از 50 درصد کاهش بدهند!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
اتحادیه املاک اسمشه اما دروغگوتر از اینا نیست تو هیچ بازار ی
دولت باید صنف املاکی ها را جمع کند و خودش به قیمت گذاری و اجاره ورود کند تا هم مستاجر و هم موجر در آرامش باشند
Iran (Islamic Republic of)
متین
۱۰:۴۵ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
تو رو به خدا به داد ما مستاجرین برسید اخه این همه افزایش قیمت برای چی ما کجا دیگه بریم برا زندگی قانون نیست که جلوی افزایش قیمت بگیره از مستاجرین حمایت کنه والا خسته شدیم هر سال از این همه افزایش قیمت خونه
Iran (Islamic Republic of)
سید علی
۱۳:۴۴ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
بمن ربطی نداره من مسوول جهانم نه ایران
United States of America
ناشناس
۱۴:۵۵ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
برو ده متین یا برو خونه بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
بیچاره شدیم ازدست اجاره بها قیمت مسکن مقطراصلی دولت است ملت داره اواره میشه خدایازجرکشیدن ازدست تورم گرانی همچیزتاکی
Iran (Islamic Republic of)
الیاس
۱۰:۰۱ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
خداییش هیچکس به فکر ما مستاجرا نیست متاسفم هرچی مسول صاحب خانه بی انصافه هر سال شرایط اجاره خونه ها بدتر میشه
United States of America
ناشناس
۰۸:۴۸ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
انگار که مقصر افزایش کرایه سایتهای اینترنتی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
طبق کدوم مصوبه؟؟؟؟ اجاره رو دوبرابر کردن ؟
United States of America
ناشناس
۰۸:۳۰ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
باسلام خدمت مسئولین متاسفانه وقتی که درمحله کوچیک سیصد متری چندین بنگاه ملکی فعالیت می کنند معلوم که چه بلایی سزمردم بیچاره می اورند اجاره ها راسرسام اور می کننداکثرا غیر قانونی فعالیت می کنند وهیچ کسی هم دخالت نمی کنند اول این فکری به هال این بکنند دوم اینکه دولت نظارتی اصلا ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
مطمئن باشید پشت این دو تا سایت دیوار و شیپور (مخصوصا دیوار) آقازاده هایی نشسته اند!!!
آخرین اخبار