آغاز توزیع ۵۰ هزار بسته متبرک رضوی ویژه نوجوانان تازه مکلف شده مشهد

بیش از ۵۰ هزار بسته متبرک رضوی ویژه دانش‌آموزان دختر و پسر به سن تکلیف رسیده توسط خادمان آستان قدس رضوی، مربیان آموزشی و متولیان آموزش و پرورش استان از امروز در مشهد توزیع می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مراسم نمادین آغاز طرح تکریم نوجوانان تازه مکلف شده مشهد امروز با حضور مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی و مسئولان آموزش و پرورش در دبیرستان پسرانه واحد ۹ امام رضا (ع) برگزار شد.

حسین باغگلی مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی با تشریح جزئیات اجرای این طرح گفت: بنا به دستور تولیت آستان قدس رضوی، طرح تکریم از نوجوانانی که امسال به سن تکلیف رسیده‌اند در دستور کار قرار گرفت.

او افزود: همه دانش‌آموزان دختر پایه سوم و پسر پایه هشتم نواحی ۷ گانه مشهد و تبادکان شامل ۲۴ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز پسر و ۲۹ هزار دانش‌آموز دختر شهر مشهد تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند.

 مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی ادامه داد: بسته‌های متبرک اهدایی آستان قدس رضوی به تفکیک دختر و پسر شامل جانماز، تسبیح، کتاب، عطر، نبات متبرک و... است که در بازه زمانی ۱۰ روز توسط مؤسسه به‌نشر طراحی و آماده توزیع شد.

باغگلی بیان کرد:  به دلیل تعطیلی مدارس، این بسته‌ها با کمک خادمان و خادمیاران و با حضور مربیان آموزشی مناطق مختلف آموزش و پرورش مشهد درب منازل تحویل داده می‌شود تا به این بهانه حلقه اتصالی میان نوجوانان در سن حساس ورود به سن تکلیف با حرم مطهر امام رضا (ع) به عنوان یکی از جدی‌ترین نماد‌های دینی شهر مشهد برقرار شود.

او در رابطه با اهمیت اجرای این طرح در این دوره سنی نوجوانان هم تصریح کرد: دوره نوجوانی فرصت پیوند با نماد‌های فرهنگ دینی از جمله قرآن، نماز، روزه، حرم است. با اجرای طرح خواستیم در این دوره حساس بلوغ و رشد دینی نوجوانان تازه مکلف، با تشخص بخشیدن به آنها، این برهه برای بچه‌ها خاطره‌انگیز باشد.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی تاکید کرد: برای اجرای این برنامه، دو شیوه‌نامه تهیه شده است که در یک شیوه هدایا درب منازل توزیع خواهد شد و در شیوه دوم بسته‌ها در مدارس توزیع می‌شود تا این هدیا را به نام مبارک امام رضا (ع) به دست دانش‌آموزان برسانیم و در مسیر رشد بچه‌ها موثر باشیم.

همچنین در این مراسم، حسین شادکام معاون هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با تقدیر از آستان قدس رضوی برای اجرای چنین طرح زیبا و پر برکتی، اظهار داشت: جشن تکلیف نقطه عطف زندگی هر انسان در نظام ارزشی و اعتقادی اسلام است که از سوی خداوند متعال خطاب «یا أی‌ها الذین آمنوا» قرار می‌گیرد و قبل از آن افتخار آن را ندارد.

او افزود: در فرهنگ غرب روز تولد، ازدواج، اشتغال، جزو روز‌های ارزشمند است. در نظام ارزشی اسلام و تربیت دینی این دست ایام غیر ارزشی تلقی نمی‌شود، ولی ارزش متعالی طور دیگری تعریف می‌شود و این است که یک انسان در جمع بندگان خدا قرار می‌گیرد و ارزش خطاب «ای بنده من» را پیدا می‌کند.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش ادامه داد: تا پیش از سن تکلیف هیچ گونه وظیفه و واجب و حرامی بر انسان بار نمی‌شد، ولی بعد از آن شرایط متفاوت می‎شود؛ لذا باید فرهنگ آن را در خانواده‌های ایرانی برجسته کنیم. همچنین خوب است که به جای واژه سنگین مکلف شدن از آن با عنوان جشن تکلیف و عبادت و بندگی یاد شود.

شادکام بیان کرد: این طرح، کار مشترک آستان قدس و آموزش و پرورش است که سال‌های گذشته با تعداد کثیری از دانش‌آموزان در حرم مطهر حضرت رضا (ع) برگزار می‌شد و خاطره خوشی را برای والدین و فرزندانشان به وجود آورد. اما بعد از محدودیت و تهدید کرونا امکان اجرای مراسم در شکل قبل نبود و امسال به گونه‌ای متفاوت برگزار شد.
 
انتهای پیام//ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.