گزارش/

ماجرای ملخ های این روزهای استان تهران چیست؟

این روزها مردم تهران و دیگر شهرهای مرکزی شاهد ملخ هایی در سطح شهر هستند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها مردم استان تهران و استان‌های اطراف در سطح شهر ملخ‌هایی را می‌بینند که موجب نگرانی آن‌ها شده است.

هزاران قطعه از گونه ای ملخ به شهرستان های قرچک، پیشوا و ورامین هجوم آورده‌اند که این موضوع علاوه بر هراس مردم، نگرانی‌هایی را برای کشاورزان به ویژه غله کاران که این روزها مشغول برداشت محصول جو و گندم هستند، به وجودآورده است.

شب‌ها که لامپ‌های روشنایی سطح معابر و منازل روشن می‌شوند این ملخ‌ها به سمت روشنایی جذب می‌شوند و تعداد بیشتری از ملخ ها را در اطراف چراغ های روشنایی می بینیم.

در طول چند سال گذشته استان های جنوبی کشور شاهد هجوم ملخ های مهاجم از سمت کشور عربستان بوده اند که مردم متور می کنند ملخ هایی که در استان تهران مشاهده می شود نیز از نوع ملخ های صحرایی مهاجم هستند.

محمدرضا میر سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره ملخ هایی که این رزها در سطح استان تهران مشاهده می شود، گفت:این ملخ ها بومی کشور هستند و جز آفات کشاورزی محسوب نمی شوند.

میر بیان کرد: نام علمی ملخ های بومی اسفگنتوس است.

وی افزود: این ملخ های بومی در حالت عادی جذب نور می شوند و در فضاهای باز و شهرک های صنعتی اطراف نور جمع می شوند.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات گیاهی گفت: این ملخ نیاز به مبارزه شیمیایی ندارند و به مروز زمان تعداد آنها کم می شود.

میر افزود: ملخ هایی که در استان های مرکزی به ویژه تهران مشاهده شده اند با ملخ های صحرایی که از عربستان وارد استان های جنوبی شده اند تفاوت دارند.

هجوم ملخ های صحرایی به ۷ استان جنوبی

علی محمد سرافرازی معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات هم اظهار کرد: امسال سومین سالی است که شاهد زمستان معتدل و بهار پرباران هستیم که همین موضوع زمینه افزایش پوشش گیاهی را ایجاد کرده است و افزایش پوشش گیاهی باعث افزایش تعداد حشرات و آفات می‌شود.

وی با بیان اینکه افزایش تعداد حشرات امری عادی در سال‌های پرباران است، گفت: ملخ های که این روز‌ها در سطح شهر تهران مشاهده می‌شود با ملخ‌هایی صحرایی که از کشور عربستان وارد کشور می‌شود متفاوت هستند و وملخ‌هایی که از عربستان وارد کشور می‌شوند فقط در استان‌های جنوبی مشاهده می‌شوند.

سرافرازی بیان کرد: ملخ‌هایی که در شهر‌های مثل تهران و استان‌های مرکزی دیده می‌شوند از نوع ملخ‌های بومی هستند که به واسطه افزایش پوشش گیاهی تعداد آن‌ها زیاد شده اند و خسارتی وارد نمی‌کنند و نیازی به مبارزه شیمیایی ندارند.

وی گفت: انتظار داریم جمعیت این ملخ‌ها بدون مبارزه شیمیایی طی ۲۰ روز آینده کاهش پیدا کند.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات بیان کرد: ۷ استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، فارس، جنوب کرمان، خراسان جنوبی و خوزستان درگیر مبارزه با ملخ صحرایی هستند و در مجموع ۳۰۸ هکتار در استان‌های جنوبی درگیر ملخ های صحرایی هستند.

سرافرازی گفت:کار مبارزه با ملخ‌های صحرایی در جنوب کشور آغاز شده و خسارت جدی به زمین‌های کشاورزی وارد نشده است.

وی افزود: امسال حدود ۳ برابر سال‌های گذشته شاهد هجوم ملخ‌های صحرایی به کشور هستیم، سال‌های گذشته صرفا شاهد هجوم ملخ‌های از کشور عربستان بودیم، اما امسال از چند کشور ملخ صحرایی وارد کشور ما شده است.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات بیان کرد:امسال از مرکزی‌های کشور‌های پاکستان و افغانستان هجوم ملخ صحرایی به استان سیستان و بلوچستان و از طرف عربستان و عمان به استان‌های جنوبی داشتیم.

سرافرازی گفت: حدود ۵۰ سال سابقه هجوم ملخ صحرایی به کشور نداشتیم.

وی گفت: منشا ملخ صحرایی جنوب آفریقا است و با افزایش پوشش گیاهی تعداد این حشرات هم زیاد می‌شود و به سمت آسیا مهاجرت می‌کنند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۲۷ تير ۱۳۹۹
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم..روایت هات میگه که در نزدیکی ظهور آقا امام زمان علیه السلام ملخ ها حمله میکنند..اللهم عجل لولیک الفرج به حق اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آخرین اخبار