مصرف دخانیات، خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهد

مصرف سیگار دخانیات و قلیان باعث بیماری های قلبی و عروقی می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مصرف هرگونه دخانیات خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را تا ۵۰% افزایش می‌دهد و از هر پنج مورد مرگ که در افراد سیگاری اتفاق می‌افتد، دو مورد به علت بیماری‌های قلب و عروق است.
 
بر اساس آمار، مصرف سیگار و مشتقات آن در آقایان سه برابر و در بانوان تا ۶ در برابر احتمال ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق را افزایش می‌دهد و به‌طور کلی، ارتباط مستقیمی با افزایش تعداد سیگار‌هایی که در روز استعمال می‌شود، دارد؛ یعنی مصرف ۱۰ نخ سیگار در روز، ۱۸ درصد در آقایان و ۳۱ درصد در خانم‌ها میزان احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد.
 

مسئله مهم‌تر افراد غیرسیگاری، اما در معرض دود سیگار است؛ ۳۰ درصد از این افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شوند و این مسئله بسیار مهم و ضروری است که افراد باید آن را در نظر بگیرند و به حقوق دیگران در این زمینه احترام بگذارند در اماکن عمومی حداقل از مصرف سیگار و قلیان پرهیز کنند.
مصرف دخانیات، خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهد
 دکتر سپیده افضل‌نیا  متخصص قلب و عروق و فلوشیپ بیماری‌های مادرزادی قلب در بزرگسالان  گفت:به طور کلی در سال در تمام جهان هفت میلیون نفر در اثر بیماری‌های مربوط به استعمال دخانیات فوت می‌کنند که از این میزان ۹۰۰ هزار نفر غیر سیگاری‌ها هستند. در هر یک سیگار، ماده مؤثره‌ای که وجود دارد، مقدار قابل توجهی نیکوتین و جمعی از مواد سمی است.

او افزود: میزان نیکوتین در هر نخ سیگار بین یک تا ۱۰ گرم و بسته به برند‌های مختلف سیگار متفاوت است و از این میزان، یک تا ۲ میلی‌گرم با مصرف هر نخ سیگار وارد بدن می‌شود و در همان زمان سیگار کشیدن کمتر از ۱۰ ثانیه طول می‌کشد که دود سیگار به مخاط‌ها، مری و پس از آن وارد ریه می‌شود و به دلیل وجود کیسه‌های هوایی خاصی در رگ انتشار دود در ریه ۴۰ برابر افزایش پیدا می‌کردند و به سرعت وارد گردش خون می‌شود.
 
مصرف دخانیات، خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهد
این متخصص قلب و عروق  ادامه داد: افراد سیگاری می‌توانند با درد‌های عضلانی حین فعالیت و لنگش‌های متناوب این بیماری محیطی ناشی از نفوذ دود سیگار را در رگ‌های محیطی خود مشاهده کنند.
 
افضل نیا بیان کرد: البته از دیگر عوارضی که برای عروقی ایجاد می‌کند می‌توان به ایجاد لخته در داخل عروق اشاره کرد که به صورت لخته در ورید‌های یا شریان اتفاق می‌افتد و در سیگاری‌ها بسیار شایع است. در حقیقت این انسداد عروق که در اثر دخانیات ایجاد می‌شود، می‌تواند آن را به یک سکته کامل در قلب و مغز تبدیل کند.
 
انتهای پیام// ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.