تصاویر قدیمی و کمیاب از بارگاه منور رضوی

دیدن تصاویر کمیاب و کمتر دیده شده از بارگاه حضرت علی ابن موسی الرضا (ع)، شاید بهتر بتواند تاریخ دلدادگی ایرانیان به هشتمین امام شیعیان را نمایان کند.

  به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، در قرن هشتم بنای حرم مطهر رضوی عبارت بود  از  حرم ، مسجد بالاسر و چند بنای کوچک متصل به ضلع شمالی و یک مدرسه ( به تصریح ابن بتوته جهانگرد معروف )، در زمان شاهرخ تیموری و همسرش گوهرشاد حرم مطهر توسعه قابل توجهی پیدا کرد.

در  سال ۸۲۱ هـ .ق نخستین مسجد جامع شهر مشهد با نام مسجد گوهرشاد در سمت قبله حرم مطهر بر پا شد سپس بنای «دارالحفاظ» «مسجد فرق الذکر» «دارالسیاده» و سر انجام تحویل خانه یا خزانه بر پا شد.

اولین تصاویر از حرم مطهر رضوی

روضه منوره که پیکر مقدس حضرت رضا (ع) در آن مدفون است زیر گنبدی زرین و با شکوه قرار دارد و هسته مرکزی بناهای آستان قدس رضوی به شمار می آید.

در سالهای آغازین به خاک سپاری پیکر پاک امام رضا (ع) , حرم مطهر به صورت بنایی ساده با مصالح ویژه آن دوران بنا شده بود , چنان که بقعه مطهر تنها  یک در ورودی ساده داشت.

در آن سالهای دور زمین های اطراف حرم مطهر , همه خالی از سکنه بود و نوغان که یکی از دو قصبه معروف و معتبر توس بود , تنها آبادی مسکونی منطقه محسوب می شد .

اولین تصاویر از حرم مطهر رضوی

در طول قرن‌های مختلف، رجال کشور‌های اسلامی، حکام و امرای خراسان، مردان با اخلاص و علاقه‌مند به مقام شامخ ولایت و امامت با صرف مبالغی در تجدید عظمت آن کوشیده اندو ضمن تزئین آن با ایجاد بنا‌ها و به جای گذاشتن آثاری این مکان شریف را مملو از جلوه‌های کهن هنری دوران گذشته کردند.  

اولین تصاویر از حرم مطهر رضوی

اولین تصاویر از حرم مطهر رضوی
 
اولین تصاویر از حرم مطهر رضوی/عکسهایی به قدمت تاریخ یک حرم
 
انتهای پیام//ز.ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جابر
۰۰:۱۶ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
یا امام رضا من و بچه هامو به حرمت طلب کن. آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
یا علی بن موسی الرضا المرتضی علیه السلام عاشقتم آقاجون فدات بشم جونم فدات... لبیک یا اباالحسن علی بن موسی‌الرضا
Iran (Islamic Republic of)
بهبهان
۲۱:۱۷ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
یا امام رضا (ع)ماراهم بطلب ۳۵ ساله نتونستم بیام پابوست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
انشاء الله