کاهش ۲ درصدی ریزش و ضایعات گندم در آذربایجان شرقی / ریزش و ضایعات گندم بیشتر از کشور

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از کاهش حدود دو درصدی ریزش و ضایعات گندم در استان آذربایجان شرقی خبر داد.

کاهش ۲ درصدی ریزش و ضایعات گندم در آذربایجان شرقی / ریزش و ضایعات گندم بیشتر از کشوربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،علی رخ افروز معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی،  امروز در مراسم انعقاد تفاهمنامه همکاری که با هدف کنترل ریزش گندم و جو و کاهش ضایعات برداشت توسط کمباین در مزارع استان بین معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی صورت پذیرفته بود اظهار داشت: به منظور نظارت بیشتر بر عملکرد کمباین‌های برداشت غلات و کلزا در جهت برداشت بهینه محصول و پائین آوردن ریزش و ضایعات برداشت با توجه به پراکندگی و وسعت مزارع و استفاده از نیرو و ظرفیت کارشناسی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تفاهم نامه‌ای منعقد گردید.

اوافزود: به موجب این تفاهم نامه کارشناسان منتخب سازمان نظام مهندسی کشاورزی در سطح استان عملیات بازدید معاینه فنی از کمباین در محل به منظور صدور کارت معاینه، بازدید از برداشت و نحوه عملکرد کمباین، کنترل ریزش و ضایعات و اندازه گیری ریزش و ضایعات برداشت را انجام می‌دهند.

رخ افروز گفت: ما امیدواریم با بازرسی و بازدید‌های متعدد، این عمل منجر به برداشت بهینه محصول و کاهش ضایعات برداشت منجر گردد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان متوسط ریزش و ضایعات برداشت گندم و جو کشور را در سال گذشته ۴.۸ درصد و در کلزا ۶.۵ درصد اعلام نمود و گفت: این رقم در استان آذربایجان شرقی ۵.۴۱ درصد در گندم و حدود ۸ درصد در کلزا بوده است، این در حالی است که درصد ریزش و ضایعات گندم در سال ۹۷ به میزان ۷.۴ درصد بوده است که باید گفت میزان ریزش و ضایعات گندم در استان نسبت به سال ۹۷ به مقدار ۱.۹۹ درصد کاهش داشته است.

او با بیان اینکه امسال برداشت محصول غلات و کلزای استان با ۹۱۷ دستگاه کمباین بومی انجام خواهد شد افزود: پیش بینی می‌شود در پیک برداشت ۳۰۰ دستگاه کمباین مهاجر عمدتاً از استان‌های مجاور و سایر استان‌ها به این تعداد افزوده شود.

شهرام شفیعی رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان نیز با اشاره به این که کارشناسان سازمان جهادکشاورزی استان و مدیریت‌های جهادکشاورزی بر روند انجام کار نظارت خواهند داشت، گفت: براساس این تفاهم نامه کارشناسان نظام مهندسی کشاورزی استان مکلف به ارایه گزارش روزانه به مدیریت‌های جهادکشاورزی در شهرستان‌ها می‌باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.