"تکالیف اقتصادی مجلس" در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور نمایندگان منتخب مجلس یازدهم بررسی شد.

حسینی:  مسیر پیشرفت از مسیر قانون می‌گذردبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، شمس الدین حسینی منتخب مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد، سید احسان خاندوزی منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم و صادق الحسینی کارشناس مسائل اقتصادی  امشب ۷ خرداد ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی تکالیف اقتصادی مجلس پرداختند.

شمس الدین حسینی منتخب مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد مجلس یازدهم با اشاره به اینکه قانون اساسی ما صراحت دارد گفت: بودجه باید توسط مجلس تصویب شود لذا یکی از مهمترین ابزار‌هایی که در تمام کشور‌هایی که نظام دموکراتیک دارند این است که تغییرات بودجه باید در مجلس انجام شود، تغییرات بودجه سال ۹۸ در کجا تصویب شد؟ وقتی نماینده مجلس نقشی در اصلاح بودجه ندارد چگونه می‌توان او را نقد کرد.

او با اشاره به اینکه رسیدن به قله و مسیر پیشرفت از مسیر قانون می‌گذرد؛ افزود: مجلس باید از راس در امور بودن به ویژه در حوزه اقتصاد خارج نشود؛  باید مجلس را به جای خود باز گردانیم.

منتخب مجلس یازدهم با اشاره به اینکه مجلس یازدهم مصادف با چله دوم انقلاب اسلامی شده است تصریح کرد: این اولین مجلسی است که در چهل سالگی دوم انقلاب کار خود را انجام می‌دهد لذا مجلس باید ریل گذاری کند.

او بیان کرد: در این دهه رشد اقتصادی را از دست داده‌ایم؛  به طور مقایسه درآمد سرانه ما در سال ۹۸ در مقایسه با سال ۹۰، ۲۸ درصد کاهش یافته است و یا ضریب جینی از ۳۶ و نیم درصد در سال ۹۲ به ۴۲ درصد رسیده است که برآیند این دو عامل سبب کاهش رفاه می‌شود.

منتخب مجلس یازدهم با اشاره به پایین بودن رشد و تولید تصریح کرد: برای باز توزیع درآمد چاره‌ای نداریم لذا باید درآمد سرانه را افزایش دهیم، یک بار دیگر باید در سیاست‌های حمایتی تجدید نظر کنیم.

او با اشاره به اینکه مجلس دو ابزار قانونگذاری و نظارتی دارد که باید به آن‌ها عمل کرد اظهار کرد: باید برای هر روز مردم پاسخگو باشیم، یکی از مشکلات این است که هر موقع مجلس استقلال کافی از دولت را نداشت در انجام تکالیف خود ضعیف عمل می‌کند، مجلس دهم در بسیاری از مناطق کشور به اتکای لیستی که دولت از او حمایت کرده بود رای آورد، از نماینده‌ای که با پشتیبانی دولت وارد مجلس شده نمی‌توان انتظار نظارت را داشت.

حسینی با اشاره به اینکه مجلس یازدهم استقلال دارد؛ افزود: به هیچ وجه نمی‌توان تصور کرد که مجلس به دنبال چوب لای چرخ گذاشتن دولت باشد؛ لذا هر سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه عین چرخ دنده‌ای هستند که باید با هم حرکت کنند.

منتخب مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس یازدهم با اشاره به این که مجلس نباید به روزمرگی بیفتد خاطرنشان کرد: وظیفه دولت دادن لایحه است و لذا مجلس تشخیص می‌دهد که اولویت در رسیدگی با چه موضوعی است.

او ادامه داد: به ماهیت تحریم‌ها توجه نکردیم و پای اصلی تولید را گروگان تحریم قرار دادیم، اگر توسعه صنایع پایین دستی با سرعت ادامه پیدا می‌کرد اثرپذیری تحریم کمتر می‌شد، مجلس با ظرفیتی که دارد می‌تواند وارد گفت‌وگو با دستگاه‌های اجرایی شود؛ لذا باید به سراغ پروژه‌های بزرگ برای به حرکت در آوردن اقتصاد برویم.

حسینی با اشاره به اینکه نظام بانکی نیاز به اصلاح دارد گفت: یکی از مواردی که مجلس یازدهم باید به آن بپردازد تسهیل تولید و تجهیز منابع نظام تامین مالی کشور است، تا زمانی که این نظام درست نشود در چنبره اقتصاد باز می‌مانیم، هرچه بازار سرمایه کارآمدتر باشد و در تامین مالی فعالیت‌های اقتصادی نقش آفرینی بیشتری داشته باشد به طور کلی بنگاه‌های اقتصادی کمتر به سراغ سیستم بانکی می‌روند، سیستم بانکی کارکردش تأمین مالی کوتاه مدت است نه تامین مالی بلند مدت.

او با اشاره به اینکه ما نیاز داریم تا در اقتصاد انحصار زدایی کنیم؛ افزود: نظام حمایت را باید بازبینی کنیم، آنجایی که انحصار وجود دارد کنترل اجتناب ناپذیر می‌شود، اگر در جا‌هایی موفق نشدیم تا انحصار را از بین ببریم لاجرم نیاز به نظام قیمت‌گذاری داریم باید به سراغ اصلاح نظام توزیع ارز می‌رفتیم، باید این نظام توزیع رانتی ارز اصلاح شود.

سید احسان خاندوزی منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه به طور متوسط درآمد یک خانوار ایرانی نسبت به ۱۵ سال پیش کمتر شده است اظهار داشت: مجلس هیچ گونه هدف گذاری درستی در زمینه اهداف توزیع درآمد و فقر ندارد.

او با بیان اینکه توزیع درآمد در بین گروه‌های مختلف نابرابر است به طوری که نسبت دهک‌ها در کشور ۱۴ تا ۱۵ برابر است؛ خاطرنشان کرد: مجلس یازدهم شأن نظارتی خود را برای تحقق قوانین حتماً باید افزایش دهد لذا مجلس نگاه سازنده و نظارتی نسبت به دولت باید داشته باشد.

خاندوزی با اشاره به اینکه مجلس یازدهم و دولت نیازمند کمیته مشترک اقتصادی هستند تا برگزیدگان کمیسیون‌های مربوطه با وزرای اصلی اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و رئیس کل بانک مرکزی در مورد اولویت‌ها به همگرایی برسند گفت: باید تلاش کرد تا هر آنچه را که مربوط به وظایف نمایندگی است انجام شود.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه در سال ۸۳ درآمد سرانه ایرانیان ۵۷ میلیون ریال بود و این درآمد تا سال ۹۰ افزایش داشت که بیش از ۷۴ میلیون ریال رسید، اما پس از آن شاهد کاهش درآمد سرانه بودیم افزود: مجلس باید اولویت اصلی خود را بر روی مسئله عدالت و معیشت مردم متمرکز کند.

او با اشاره به اینکه باید به سرعت در خصوص انحصار‌ها و مجوز‌ها بازنگری شود؛ گفت: در خصوص سیاست‌های نابرابر و ضد فقر باید سند مشترکی با وزارت رفاه تدوین شود لذا باید این وزارتخانه نسبت به سیاست‌های حمایتی پاسخگو باشد امروزه نمی‌دانیم چند میلیون خانوار درآمد شان زیر خط فقر است.

الحسینی کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه مجلس در ایران از مشکل ساختاری رنج می‌برد گفت: نمایندگان مجلس محصول انتخابات محلی هستند و این مسئله باعث می‌شود که شرکت آن‌ها در یک مراسم ختم ارزشمندتر از حضور در حزب باشد.

او ادامه داد: ایران یکی از کشور‌هایی است که بالاترین میزان حزب را دارد، اما هیچ حزب فراگیر را شاهد نیستیم و انتخابات ما به صورت محلی برگزار می‌شود، تحزب در ایران شکل نگرفته است و لذا این موضوع باعث می‌شود تا تامین مالی انتخابات شفاف نباشد.

الحسینی با اشاره به عدم شفافیت افزود: این موضوع باعث می‌شود تا نماینده به جای اینکه به وظیفه نظارتی خود عمل کند با نظر شخصی که تامین مالی انتخابات را برعهده داشته، عمل کند؛ لذا باید ساختار مجلس در ایران اصلاح شود.

او با اشاره به اینکه مجلس جایگاه واقعی خود را داشته باشد خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصادی کسانی که تسلط اقتصادی دارند باید کار خود را به درستی انجام دهند، لذا آن‌ها باید در مجلس جلوی پای دولت راه بگذارند و هرگاه دولت پایش را کج گذاشت مجلس مانع آن‌ها شود، رانتی که در ابتدای مسیر تولید داده می‌شود در طول مسیر جذب می‌شود و در نهایت دست مصرف کننده چیزی نمی‌رسد و این اشتباه را دولت در بازار خودرو هم انجام داده است.

انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Sweden
ناشناس
۰۰:۰۸ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
مردم تنها خواستشون رفاه اقتصادیه.
Sweden
ناشناس
۰۰:۰۸ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
مردم تنها خواستشون رفاه اقتصادیه.
آخرین اخبار