نماینده عراقی: مذاکرات راهبردی با آمریکا دو هفته دیگر آغاز می‌شود

عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق اعلام کرد با وجود اینکه کابینه جدید هنوز تکمیل نشده است، مذاکرات راهبردی با آمریکا در نیمه ماه میلادی آینده آغاز خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از موازین نیوز، کاطع الرکابی، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از آغاز مذاکرات راهبردی با آمریکا طی دو هفته آینده یعنی نیمه ماه میلادی ژوئن خبر داد.

او گفت: در توافق بغداد با طرف آمریکایی، نیمه ماه آتی میلادی زمان آغاز گفت‌وگو‌ها خواهد بود، اما در شرایطی که وزیر خارجه هنوز انتخاب نشده تا مذاکرات یا طرف آمریکایی را سرپرستی کند، دولت هیچ برنامه‌ای در خصوص این مذاکرات مطرح نکرده است.

او از دولت خواست تا هرچه سریعتر کابینه خود را جهت آمادگی برای انجام این مذاکرات تکمیل کند.

این نماینده عراقی با اشاره به اینکه مذاکرات عراق و آمریکا طبق خواسته واشنگتن در زمان تعیین شده دولت سابق صورت خواهد گرفت، افزود: مذاکرات دو طرف به علت وجود توافقنامه راهبردی که همچنان ادامه دارد از صفر آغاز نمی‌شود.

الرکابی افزود: مذاکرات عراق و آمریکا از سال ۲۰۰۸ آغاز شد و دو توافق از آن به دست آمد که توافق اولیه درباره همکاری‌های استراتژیک و دومی درباره خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق بود.

نماینده عراقی در پایان تاکید کرد که توافقاتی نیز میان وزارتخانه‌های دو کشور وجود دارد و مذاکرات پیش‌رو به تکمیل تعهدات دو جانبه نیز منجر خواهد شد.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگویی تلفنی در ابتدای هفته جاری، درباره آغاز مذاکرات راهبردی میان دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.

آلا الطالبانی، عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق نیز پیش از این اعلام کرد که در مذاکرات راهبردی بغداد- واشنگتن ۵ پرونده مهم مطرح خواهد شد که این پرونده‌ها شامل هماهنگی نظامی و امنیتی، آینده حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق، مسلح سازی و آموزش ارتش عراق، مسائل اقتصادی و بحث‌های فرهنگی است.

ایده مذاکرات راهبردی میان بغداد و واشنگتن جدید نیست و به دوره‌ای باز می‌گردد که تظاهرات مردمی در اکتبر (مهر) ۲۰۱۹ آغاز شد و مسئولان بلندپایه آمریکایی به عراق سفر و در دیدار با مسئولان عراقی ایده نشست‌های مشترک و تنظیم توافقنامه‌های جدید بر اساس همکاری مشترک در عرصه‌های مختلف را مطرح کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار