شیرجه‌هایی که بازگشتی ندارد/آن روی دیگر آبگیر‌ها

طنین امواج و زیبایی پیوند آسمان و آب، همه ارمغان رودخانه نیست، رودخانه ها روی دیگری دارند، به طوری که افراد را بلعیده و هر سال تابستان کراهت این روی آبگیر‌ها با خبر غرق غرق شدگی، باز آفرینی می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، آمار بالای غرق شدن افراد در آبگیر‌ها و رودخانه‌ها بیانگر بی مبالاتی افراد در هنگام سفر است امری که نیازمند توجه شهروندان برای کاهش آمار افراد غرق شده است.

کرانه‌های آبی، طنین امواج و زیبایی پیوند آسمان و آب، همه ارمغان رودخانه نیست؛ رودخانه و اشخاص زیادی را در خود می‌بلعد و هر سال تابستان کراهت این روی آبگیر‌ها را با خبر غرق شدن افرادی که با وجود همه هشدارها، به سبب بی توجهی در کام آب فرو رفته اند، باز آفرینی می‌شود و فروردین امسال، باز قصه جان باختن ۲ نفر از هم استانی هایمان در رودخانه ممسنی نورآ باد باز هم تکرار شد، اما بی احتیاطی و رعایت نکردن موارد ایمنی از سوی شهروندان از دست رفتن عزیزان را به همراه دارد.

محمد هادی قانع رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز اظهار کرد: بهار امسال در اغلب نقاط کشور از جمله استان فارس شاهد بارندگی‌های چشمگیری بودیم که این امر سبب پر آب شدن مناطق آبی در آبگیر‌ها و رودخانه‌های سطح استان شد و به تبع آن غرق شدگی از جمله مشکلات جدی فصل تابستان به شمار می‌رود چرا که تعطیلی مدارس از یک سو و افزایش مسافرت‌های هموطنان و رفتن به مناطق تفریحی از سوی دیگر آمار غرق شدگی در این فصل را به نوعی افزایش می‌دهد.

او بیان کرد: در ایران سالانه بین هزار تا هزار و ۲۰۰ مرگ ناشی از غرق شدگی وجود دارد و تعداد کل برآورد غرق شدگی در دنیا ۳۸۸ هزار نفر است که سومین مرگ ناشی از صدمات غیر عمدی بعد از سوانح ترافیکی و سقوط محسوب می‌شود.

او افزود: غرق شدگی در میان کودکان یکی از مسائل جدی محسوب می‌شود که به دلایل تحرک بیش از حد کودکان، کنجکاوی آن‌ها و درک نکردن صحیح از مخاطراتی است که آن‌ها را تهدید می‌کند.
قانع با بیان اینکه غرق شدگی در کودکان بیش از سایر گروه‌های سنی مشاهده می‌شود، تصریح کرد: مراقبت نکردن و نظارت صحیح والدین از فرزندان یکی از مهم‌ترین عوامل غرق شدگی در میان کودکان است.

کاهش غرق شدگی در استان فارس

او اضافه کرد: تعداد فوتی‌های ناشی از غرق شدگی در استانبا توجه به عملیات‌های اعزامی سازمان آتش نشانی در امسال به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است و همچنین به استناد آمار پزشکی قانونی در ۳ ماهه اول پارسال تعداد فوتی‌های حادثه غرق شدگی در سطح استان فارس ۴۷ نفر بوده است که از این تعداد ۱۴ نفر خانم و ۳۳ نفر آقا بوده است به طوری که از ابتدای فروردین امسال تاکنون تعداد ۲ عملیات مربوط به غرق شدگی به ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی شیراز اعلام شد که از این تعداد ۳ نفر فوت کردند که این آمار با توجه به پارسال روند کاهشی داشته اشت.

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز بیان کرد: شهروندان و بخصوص جوانان و نوجوانان از شنا کردن در مناطق ممنوعه خودداری کرده و اشراف کامل به منطقه تفریحی داشته، و در صورتی که آشنایی لازم با فنون شنا ندارند از حضور در نقاط عمیق رودخانه‌ها و تالاب‌ها خودداری کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.